Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Preview
None

E3-preview: Super Mario Odyssey

Eerste indruk: briljant.

Geschreven door Ron Vorstermans op
Wat moet het fijn zijn om Nintendo te zijn. Zet een menigte in een concertzaal, geef ze gratis eten en drinken, toon ze talloze AAA-games met op de achtergrond een barrage aan explosies, pompende schuimmachines en uit de lucht vallende acteurs, en die menigte haalt zijn schouders op. Maar laat Mario een pet gooien op een T-rex en zet ‘m op een scooter en iedereen wordt he-le-maal gek. En terecht, zo blijkt na onze speelsessie.

Die trailer van Super Mario Odyssey tijdens de Nintendo Spotlight maakte dinsdag een onuitwisbare indruk, en amper een paar uur later konden we zelf met de koddige loodgieter aan de slag. We speelden twee levels. Het met Mexico-verwijzingen doorsijpelde woestijnlevel Sand Kingdom, dat gek genoeg is bezaaid met ice shards die Mario rillend achterlaten, én het inmiddels welbekende New Donk City, waar burgemeester Pauline met vriendelijke hand aan alle touwtjes trekt.

None

Zo. Veel. Details.

Uit beide levels blijkt dat Super Mario Odyssey geen grote open wereld is. De vergelijking met Super Mario 64 gaat wat dat betreft mank. Het zijn linieaire levels die redelijk open zijn, maar van een traditionele open wereld, zo claimt een medewerker van Nintendo zelf, is niet echt sprake. Het boeit niet, echt niet. De levels zijn met dusdanig veel detail vormgegeven dat de twintig minuten die we erin doorbrengen voelen alsof we enkel het topje van de ijsberg hebben gezien.

Zo is New Donk City, net als de andere levels in de game, bezaaid met beloningen, waarvan de Power Moon de meest prominente is. Net als de Seeds in Zelda: Breath of the Wild belonen Moons nieuwsgierigheid. We vinden ze in New Donk City op een in de wind waaiende steunbalk naast een hoge steiger, in een jazzcafé waar we worden gedwongen te wisselen naar een tweedimensionale wereld op een binnenwand (daarover later meer) en bovenop een wolkenkrabber.

None

Maar ook als je niet op zoek bent naar de Moons prikkelt New Donk City. Je gebruikt lantaarnpalen om op hoger gelegen platforms te kopen, waardoor je bijvoorbeeld op een dakterrasje terecht komt en met mensen kunt praten (Mario praat alleen niet terug) over het wel en wee in het op New York-geïnspireerde metropool. Of je springt op de hoofden van de terraszitters: wie weet levert de resulterende klim- en springtocht een nieuwe Moon op.

Het feestje in New Donk City is compleet als je er met de pet naar gooit, in letterlijke zin, want Cappy, Mario’s pet, laat Mario mensen, vijanden en objecten overnemen. Gooi je pet op een taxi en Mario wordt een taxi. Vervolgens kun je een beetje rondrijden. Gooi je pet op een NPC die met rc-autootjes rijdt, en vervolgens bestuur je het autootje. Gooi je pet op een raket en je schiet jezelf naar een ander level. Gooi je pet op een monorail en je vliegt naar de overzijde van de rail.

Het gooien van je pet verwordt tijdens onze speelsessie in een soort van ontdekkingstocht die nauwelijks resulteert in trial and error: als het leeft, rijdt of beweegt kan Mario het overnemen. Enkel het resultaat varieert. De pet gebruik je niet alleen om dingen te worden, Cappy is ook een wapen om vijanden mee dood te maken en een manier om objecten mee te kunnen raken. Dat blijkt goed uit het tweede level dat we spelen, Sand Kingdom.

None

Zo. Veel. Fun.

Een woestijn met in het midden een toren is het schouwspel waaraan we ons met Mario moeten wagen. Eerst duiken we nog even een winkel in om een fedora en een zwart Italiaans maatpak te komen. De verschillende kledingstukken die Mario kan dragen verwijzen naar eerdere Mario-delen en zijn te koop met muntjes, die je uiteraard bijeen sprokkelt in de spelwereld. Ga je dood, dan kost dat steeds tien muntjes.

Als we later een manier zoeken om de toren te beklimmen komen we niet veel verder. Dat is niet zo raar, want de game vereist van ons dat we schakelen naar een tweedimensionale versie van de gameplay. We gaan een Warp Pipe in en zonder enige vertraging verandert de toren naar een cirkelvorming canvas waarop zich een tweedimensionale platformpuzzel afspeelt. Met Mario springen we op Bullet Bills om steeds hogerop te komen.

Opvallend detail: de tweedimensionale versie van onze Mario draagt nog altijd een fedora en zwart Italiaans maatpak. Als we eenmaal zo hoog mogelijk zijn, springen we weer net zo makkelijk uit de tweedimensionale wereld als dat we erin gingen.

None


Het wisselen tussen beide dimensies is technisch imponerend, maar net als Cappy ook veel meer dan een gimmick: in andere kleine puzzels in New Donk City merkten we ook al op dat de game je op bepaalde moment dwingt heel snel te wisselen tussen 2D en 3D. Zo heb je in twee verschillende dimensies tegelijkertijd verschillende obstakels om bij één platformpuzzel op te letten.

Bullet Bill keert later nog een keer terug: als we in de 3D-wereld Mario zijn pet naar hem laten gooien. We vliegen als de welbekende zwarte kogel naar het platform waar we moeten zijn, grijpen de Power Moon (ze liggen niet enkel op moeilijke plekken, maar dienen soms ook als simpele beloning voor het volgen van een objective) en belanden na een tamelijk lastige platformpuzzel waarbij we van zwevend platform naar zwevend platform springen, weer op de zandvlakte.

Daar treffen we een soort Batadon, Mario’s versie van een Moai bekend van onder meer Paaseiland, maar dan met een zonnebril op. We gooien onze pet op de Batadon en huppelen een beetje over de woestijnvlakte. Met de Y-knop zet de Batadon zijn zonnebril op en worden geheime doorgangen zichtbaar. We lachen ons dood, het ziet er zo ontzettend heerlijk dom uit. Nog voordat we weten wat de zonnebril precies doet, houdt de demo op.

None

Wrijven in je handjes

Tijdens onze speelsessie is de belangrijkste (en leukste) mechanic weliswaar Cappy, maar gezien zoveel kleine puzzels en geheimpjes elkaar afwisselen doen we met die insteek het spel- en leveldesign van Super Mario Odyssey eigenlijk te kort. Mocht Odyssey net als Galaxy de rappe opeenvolging van diverse en speelse mechanics en omgevingen kunnen aanhouden, dan mogen Switch-bezitters nu al in hun handjes wrijven. Dan wordt Odyssey echt een uitzonderlijk goede game.

Super Mario Odyssey is vanaf 27 oktober verkrijgbaar voor de Switch.

Dit artikel delen:

Lees meer

Michel Ancel: 'Ontwikkeling Beyond Good & Evil 2 amper begonnen' Mario gaat op avontuur in Sand Kingdom
3

Reacties op: E3-preview: Super Mario Odyssey

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • None

    Fpsbig

    • 1 week, 6 dagen geleden
    Ik lees vaker dat mario 64 een grote open wereld was. Dit is echter niet waar. Mario 64 had een grote hub wereld en vanuit daar ging je naar redelijk open levels toe die zo te zien vergelijkbaar zijn met wat je in Mario Odysee in de levels doet. Van een grote open wereld was geen sprake. Nietemin lijkt het me echt een hele toffe Mario, ik zie veel verschillende creativiteit terug zoals dit ook in 3d world zat. Ik heb nog geen switch maar ik kan mee voorstellen dat dit een system seller is.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Fordon_Greeman

    • 1 week, 5 dagen geleden
    De fog in The New Donk City levels was echt wel heel erg bad. Alsof er gewoon een hele texture ontbrak.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    Lord Ganon

    • 1 week, 1 dag geleden
    Ik kan niet wachten. Ik ben ook erg positief over deze nieuwe Mario.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.