E3-preview: Star Wars Battlefront 2 (singleplayer) | Gamer.nl

E3-preview: Star Wars Battlefront 2 (singleplayer) | Gamer.nl

Tijdens de persconferentie van EA was de singeplayer-modus opvallend afwezig, maar achter gesloten deuren werden we aangenaam verrast met de mogelijkheid om een stuk van de campaign van Star Wars Battlefront 2 te mogen spelen.

Zoals bij de meerderheid van de demo’s op E3 worden we middenin het verhaal gegooid. We krijgen een voorproefje van de grote vijand in de game: een imponerende droid in een rood gewaad met het digitale hoofd van Emperor Palpatine. Voor zijn dood op de tweede Death Star in Return of the Jedi heeft de opperschurk kennelijk de mogelijkheid gehad om de droid te programmeren met zijn instructies voor een vervolgplan.

Media has no description

Bizarre schuldgevoelens en een naadloze overgang

Al snel worden we zelf in de actie gegooid als Iden Versio, een bevelhebber van een elite groep aan strijders van The Empire, beginnende met een ruimtegevecht tegen de Rebels. Met een iconische Tie fighter krijg je de opdracht om een station te beschermen. De eerste keer dat je een X-wing moet neerschieten voelt dit nogal bizar, de rebellen zijn immers de ‘Good Guys’. In de multiplayer-modus is dat sowieso nauwelijks aan de orde, omdat je daar echte spelers neer moet halen. De besturing van de Tie fighter moet bekend voorkomen voor spelers van het origineel, met wat fijne tweaks. Binnen een minuut tijd lukte het ons om allerlei gedurfde vliegacties succesvol uit te voeren.

Na deze actievolle vliegscène land je in het schip van de rebellen en stap je zonder laadscherm of andere pauzes uit je Tie fighter, klaar om direct de aanval aan te gaan met de soldaten die je opwachten in de hangar. Net als bij de X-wings die je eerder met een kleine twijfel moest afmaken, aarzel je ook een milliseconde wanneer je de goedaardige Rebels vermoordt. Hier gaan de makers heel bewust mee om, zo wordt duidelijk wanneer je een gang inloopt met een enkele soldaat die zijn kameraden smeekt een gesloten deur te openen voordat jij je blaster op hem richt en vuurt.

Media has no description

Keuzes, keuzes, keuzes

Vervolgens duik je dieper in het schip om Ion-wapens uit te schakelen die jouw station belagen. Na een paar loopgangen met hulpeloze soldaten krijg je de optie om rechtsaf te gaan voor een stealth-aanval, of linksaf een directe aanval uit te voeren. Deze keuzes zijn volgens de game designer die onze se ie begeleidde een belangrijk onderdeel van de campaign. Spelers die de game nogmaals willen doorspelen moeten zo ook een andere ervaring kunnen beleven dan de eerste keer.

Tijdens de gameplaydemo hadden we toegang tot een aantal wapens. Naast een effectieve blaster als hoofdwapen is het mogelijk om granaten en een persoonlijke droid in te zetten. Beiden werken met een cooldown, zoals we ook zagen met de extra wapens in Battlefront 2015. De droid stuur je op vijanden af voor een instant kill en wordt ook gebruikt om bijvoorbeeld de computer van de Ion-wapens te hacken. Hiernaast heb je nog een derde slot, met tijdelijke wapens die je gedurende de campaign vindt. Krachtige Thermal Imploders, schilden, snipers en andere pickups zijn voor een korte periode te gebruiken en moeten een realistischere connectie met de wereld geven, wat met de abstracte Star Cards en Battle Points in de multiplayer niet kan.

Na de demo te hebben gespeeld kunnen we met zekerheid zeggen dat EA het gemis van de campaign in Battlefront 2015 bloedserieus neemt. Natuurlijk is het even afwachten of de singleplayer een aardige speelduur kent en of de hoge kwaliteit van de demo kan worden volgehouden, maar de eerste tekenen zijn veelbelovend.

Star Wars Battlefront 2 verschijnt op 17 november voor de PlayStation 4, Xbox One en pc.

Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou