E3-preview: Skull & Bones | Gamer.nl

E3-preview: Skull & Bones | Gamer.nl

Op de E3-conferentie in Los Angeles kondigde Ubisoft deze week Skull & Bones aan, een piratengame die hevig leunt op de fantastische zeegevechten uit Assassin’s Creed: Black Flag. In tegenstelling tot in Black Flag strijd je in Skull & Bones niet alleen tegen de kunstmatige intelligentie, maar ook tegen spelers van vlees en bloed. Het mag geen verrassing heten dat dat ontzettend leuk is.

Hoewel Ubisoft heeft aangegeven dat de game elementen kent die overeenkomstig zijn met die van een singleplayercampagne (als we dit vage statement goed interpreteren), lijkt de game met name geënt op het spelen met en tegen anderen, een beetje zoals For Honor. Heel veel meer over de structuur van het spel weten we niet en heel veel meer laat Ubisoft op E3 ook niet los.

Voelt heerlijk aan

We mogen in elk geval wel zelf aan de slag in de multiplayer. We spelen de modus Loot War, waarin je, ehm, oorlog voert, om loot. Er varen scheepjes rond (kunstmatige intelligentie) die je moet neerhalen om loot te verdienen. In de vijf-versus-vijf-modus is het de bedoeling om met meer loot te ontsnappen in de twee minuten durende Escape-ronde dan het andere team. Wil je als team echt effectief zijn, dan zorg je dus ook dat je je tegenstander omlegt, gezien je zo hun bijeengesprokkelde loot kunt overnemen. Het is een welbekend principe, dat door de toevoeging van een Escape-ronde een duidelijke climax krijgt.

De navalry combat uit Black Flag is heerlijk simpel en doeltreffend en dat is in Skull & Bones niet veel anders. Je richt door het schip de juiste richting in te varen: je rechterpookje op je controller gebruik je enkel om rond te kijken. Je kunt vrij ver in- en uitzoomen (het nut van zover ingezoomd spelen ontgaat ons overigens volledig) en kunt zien welk pad de kanonskogels afleggen door de linkertrigger in te houden. Met de rechtertrigger vuur je ze af, zowel aan de voor-, achter- en zijkanten van de boot.

Skull & Bones

Vooralsnog is er enkel de keuze uit drie soorten boten: een behendig ‘sluipschutter chip’, een logge maar tot de tanden toe bewapende variant en het manusje van alles. Onze keus viel vooral op het kleinste schip. Het is heerlijk om uit het bereik van tragere schepen te varen en ze van afstand met een welgemikte barrage aan lood naar de zeebodem te sturen. Zeker de grote logge schepen zijn een fijne target voor de kleine behendige schepen, al duurt het dan even voordat ze daadwerkelijk uit zijn geschakeld.

Levensduur

Iets wat ons niet heel erg opviel in de trailer, maar des te meer in het oog springt als je de game speelt, is hoe mooi het water is. Dat is overigens ook gelijk de enige concrete overeenkomst met Rare’s piratengame Sea of Thieves. Het golvende sop kweekt tijdens onze speelse ie weergaloze zonnige vergezichten. We zijn dan ook benieuwd wat Ubisoft nog meer in petto heeft op de Indische Oceaan. Regen, onweer en storm zouden met zulke blooming-effecten geweldige toevoegingen kunnen zijn.

De levensduur van multiplayergames is meestal kort als ze niet heel erg goed zijn. Ubisoft weet dat ook: iets meer dan tien procent van de spelers van het door het gebrek aan balans gekwelde For Honor keerde voor het tweede seizoen terug naar de game. Dat is niet veel.

Afijn, net als bij For Honor stemmen de mechanieken van Skull & Bones ons voorafgaand aan de release al enthousiast, maar net als bij For Honor wil dat dus nog niet veel zeggen. Er kan nog een boel misgaan.

Maar er is een voordeel: in opzet lijkt Skull & Bones veel minder vatbaar voor een manke balans. Met maar drie verschillende schepen zijn er niet heel veel variabelen die roet in het eten kunnen gooien. Een papier-schaar-steen-principe is immers makkelijk te perfectioneren. Wat de singleplayer inhoudt valt nog te bezien – we verwachten er maar weinig van – en hoelang de actie leuk blijft is eveneens de vraag, maar wat ons betreft is Skull & Bones een van de verra ingen van de show. Het speelt en oogt in elk geval heerlijk.

Skull & Bones verschijnt in de herfst van 2018 op Xbox One, PlayStation 4 en pc.