E3-preview: Kingdom Come: Deliverance (hands-on) | Gamer.nl

Op de E3 bezoeken we niet alleen de allergrootste stands die miljoenen dollars kosten. We gaan ook langs de hal waar kleine indies schuilen in deprimerende, grijze hokjes. Een van de games die we daar hebben gezien is Kingdom Come: Deliverance, een rpg die de deprimerende omgeving gelijk wegvaagde van ons netvlies.

Ontwikkelaar Warhorse Studios is al meer dan vijf jaar bezig met de game en ontving meer dan twee miljoen dollar via crowdfunding. Volgend jaar is het eindelijk zover en verschijnt de titel voor pc, PlayStation 4 en Xbox One. Kingdom Come: Deliverance is een rpg in een open wereld met een stevige focus op de reputatie van de speler en hoe dit invloed heeft op de personages in de wereld. Een vergelijking met The Elders Scrolls-games is snel gemaakt.

Media has no description

Veel Elder Scrolls, weinig fantasy

Niet alleen het first-person perspectief doet denken aan de populaire franchise, ook de user inferface, middeleeuwse omgevingen, dialoogopties en manier waarop de personages eruit zien komen erg overeen met Oblivion en Skyrim. Het grote verschil is echter dat Kingdom Come: Deliverance volledig gebaseerd is op de werkelijkheid. Het verhaal speelt zich af in Bohemia, nu beter bekend als de Tsjechische Republiek, en bevat dus geen elven, trollen of fantasierijke locaties. De historische figuren in deze game zijn zo veel mogelijk afkomstig uit de geschiedenisboeken, dus wees alert voor spoilers als je een reis naar de bibliotheek maakt ter voorbereiding.

De ontwikkelaars, die tevens zelf in Tsjechië gebaseerd zijn, weten goed gebruik te maken van de CryEngine. Een grote hoeveelheid lieflijk zwiepend gras siert het eerste dorpje waarin we ronddwalen en de dichte bebo ing rondom de nederzetting nodigt ons uit om hier uitgebreid doorheen te struinen. De voice acting die we horen is van hoge kwaliteit, hoewel de bijbehorende animaties wel wat verouderd en levenloos aanvoelen. Tijdens een presentatie voorafgaand aan onze speelse ie wist een van de ontwikkelaars ons te vertellen dat er meer dan vier uur aan tu enfilmpjes in de game zit, zodat geschiedenisfanaten zich uitgebreid kunnen onderdompelen in het middeleeuwse leven in Bohemia.

Media has no description

Intimidatie en zwaardspel

Het meest intrigerende aspect van Kingdom Come: Deliverance lijkt vooralsnog de reputatie die je opbouwt. Deze verschilt zowel per persoon als per dorp en als speler heb je meer dan genoeg keuze om deze te beïnvloeden. Gesprekken kunnen allerlei kanten opgaan. Statistieken als strength, agility of vitality bepalen bijvoorbeeld of je je gesprekspartner kan intimideren om geheimen te verklappen. Mooi is ook dat er geen verkeerde uitkomsten zijn. Afhankelijk van jouw acties kan de verhaallijn compleet anders uitpakken. Wanneer je jezelf zo diep in de nesten weet te werken dat je mi ie met geen mogelijkheid te voltooien is, krijg je geen Game Over-scherm, maar ga je gewoon door met de volgende mi ie.

Naast onze reputatie bevuilen in het dorpje, hebben we ook de kans om deel te nemen aan een episch gevecht met ongeveer twintig man. De combat is in sommige aspecten goed te vergelijken met For Honor. Met de rechter analoge stick kies je een aanvalsrichting, net als in de vechtgame van Ubisoft. Waar je in For Honor drie kanten kon kiezen om aan te vallen, zijn dat er in Kingdom Come Deliverance vijf. De vloeiende bewegingen, het realistische gewicht achter het zwaaien van je zwaard en de bloedspetters die op ons scherm spatten, stellen ons gerust dat de makers de combat ook als cruciaal onderdeel van de rpg zien.

Media has no description

Onze tijd met de demo op E3 laat zien dat Kingdom Come: Deliverance enorm veel diepgang kent, iets wat we nooit volledig kunnen bevatten in de korte tijd die we hadden. Wij kunnen echter niet wachten om alle aspecten van de wereld te ontdekken. Dat de game gebaseerd is op de werkelijkheid en hierdoor geen draken of andere fantasierijke elementen bevat is voor sommigen mi chien jammer, maar zorgt wel voor een originele invulling van het genre en hopelijk een nuttige geschiedenisles.

Kingdom Come: Deliverance verschijnt op 13 februari 2018 voor Xbox One, PlayStation 4 en pc.