E3 2015: Need for Speed (hands-on) | Gamer.nl

E3 2015: Need for Speed (hands-on) | Gamer.nl

Electronic Arts heeft het licht gezien. De uitgever besloot een jaar na te denken over welke weg de Need for Speed-reeks in moest slaan. Het resultaat van die zelfreflectie heet simpelweg Need for Speed en doet vooral denken aan de gloriedagen van Underground, met een vleugje Hot Pursuit. Gamer.nl speelde de game op de E3 in Los Angeles.

Waar is de ondertitel? “We sloegen een jaar over en pakten het beste uit alle Need for Speed-games, luisterden naar de fans”, legt een medewerker van EA-ontwikkelaar Ghost Games uit. “Dit is waar Need for Speed nu is en waar de serie vanaf hier verder gaat.” ‘Dit’ is dus niet de zoveelste nieuwe richting, maar een optelsom van de beste ideeën in twintig jaar Need for Speed. Ga maar na: tuning, straatracen, open wereld, politieachtervolgingen en verhaal, doorwrongen van een Fast & Furious-vibe. Alleen de twee Shift-games en het quick-time event-aangedreven The Run ontbreken.

Media has no description

Autotune

De puzzelstukjes vallen op hun plek. Need for Speed voelt als Need for Speed, met de elementen die de toch wat afgezakte serie zo leuk maakten. Dat begint bij tuning. Zoals je in de trailer van de game zag, ga je in de garage aan de slag met je auto door heen en weer te springen over verschillende punten op je bolide. Elk punt staat voor een aanpasbaar onderdeel: velgen (elke is los aan te pa en), voorruit, uitlaat, enzovoorts. Het werkt intuïtief en er zijn genoeg opties om de auto jóuw auto te maken.

In het tuning-menu pas je ook een aantal voorwaardes aan om het rijgedrag van je racemonster naar jouw hand te zetten. Denk aan handling (drift vs grip), bandenspanning (voor en achter) en het bereik van je stuur. Behalve smaakafhankelijk zijn zulke parameters van belang voor de verschillende events die je in de open wereld van Need for Speed tegen gaat komen. Zo is driften niet onmogelijk met strak ingestelde handling en remmen, maar maak je het jezelf een stuk makkelijker om punten te scoren met de juiste setup. 

Media has no description

Remschijf van vijf

Hoe je auto voor de dag komt is een van de vijf graadmeters waarop jouw score wordt bepaald in Need for Speed. Net als Driveclub probeert Need for Speed racen leuk te maken voor gamers die per definitie in de achterhoede eindigen. Na elke race word je afgerekend op vijf soorten reputatiepunten: Speed, Style, Build, Crew en Outlaw. Speed spreekt voor zich; Style en Crew zijn gericht op hoe mooi je drifts zijn en hoe goed je samenwerkt met andere rijders. Outlaw weerspiegelt het Hot Pursuit-element, Build beoordeelt hoe bedreven je bent in de garage.

Zo merken we tijdens een speelse ie dat het racen inderdaad een extra dimensie krijgt. Zelfs op de vijfde plek heb je het idee nog ergens voor te vechten of in ieder geval punten te verdienen voor je reputatie. Dat is wel belangrijk voor een game die zo gericht is op social. Need for Speed heeft een uitgebreid menu voor gamen met vrienden, gamen met mensen die je mi chien zou kennen en een snapshot-gallerij. Daar bekijken anderen jouw in-game foto’s; geven ze een like, dan verdien jij gamegeld.

Media has no description

Tijdens het racen vallen nog twee dingen op. Als eerste: het rijdt als de beste Need for Speeds in de recente historie. Je auto dwars door de bocht slingeren kost weinig moeite, zoals het hoort in deze reeks, en het tempo ligt goed hoog. En hoe hard je ook rijdt, de game blijft er goed uitzien. Need for Speed maakte indruk met zijn trailer, maar ziet er live even goed uit. Straten reflecteren dankzij de Frostbite 3-engine zoals ze dat in Need for Speed: Underground deden, terwijl de zwaailichten van achtervolgende politiewagen de duisternis op overtuigende wijze doorklieven. En waar Need for Speed-auto’s vroeger nog elke botsing doorstonden zonder een krasje op de lak, worden de peperdure bolides ditmaal gepokt en gemazeld dankzij een (visueel) schademodel.

Need for Speed had niet kunnen bestaan zonder Need for Speed. Alle mi ers en flops pa en, in retrospect, binnen het onderzoek naar de ziel van de reeks. Ghost Games, ook verantwoordelijk voor Rivals en gedeeltelijk bestaande uit Criterion-medewerkers, had tijd nodig om die ziel te vinden, maar lijkt te slagen in zijn analyse. En in de uitwerking. Dit wordt een Need for Speed die zich dankzij een luisterend oor van de ontwikkelaar en de verschillende customization-mogelijkheden vormt naar de wensen van de speler. En daar was behoefte aan.

Need for Speed verschijnt dit najaar op PlayStation 4, Xbox One en pc. Gamer.nl speelde de game op PS4.

Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou