Dying Light: The Following | Gamer.nl

Dying Light: The Following | Gamer.nl

Het korte kwartiertje dat wij doorbrengen in Dying Light: The Following is met recht adembenemend te noemen. In deze spectaculaire minuten laat ontwikkelaar Techland ons kennismaken met de eerste grote downloadbare uitbreiding van de actievolle zombiegame, waarin oude en nieuwe elementen dynamisch worden gecombineerd. Waar je voorheen afhankelijk was van je parkourvaardigheden in een vervallen stad, rijd je nu ook met zandbuggy’s door grazige weides en zonnige heuvels. En dat is best ambitieus; dit gebied moet even groot zijn als de hoofdgame. Welkom in de provinciale contreien van de quarantainezone.

Sinds de release afgelopen januari gingen er vijf miljoen kopieën van Dying Light over de toonbank – de studio achter de openwereld-titel staat zelf ook te kijken van het onverwachte succes. Hierdoor heeft Techland besloten om zich volledig op deze nieuwe franchise te richten, met als gevolg zelfs het tijdelijk staken van diens fantasy-RPG Hellraid. Eén van de eerste resultaten hiervan is dus The Following; een expansie waarmee de ontwikkelaar naar eigen zeggen verschillende onderdelen toevoegt waar de fans om hebben gevraagd.

Media has no description

Outdoor-activiteiten

En zo bevinden we ons bij aanvang van de hands-on hoog op een rotswand. Het uitzicht mag er wezen; tientallen meters beneden stroomt een helderblauwe rivier langs groene natuur en kronkelige landweggetjes. Samen met een coöp-partner moeten we ons een weg naar beneden banen, springend over gapende ravijnen en klauterend op de stenen. Het pad loopt uiteindelijk dood – de enige weg naar beneden is een leap of faith, recht langs de klippen, duikend in het diepe water. Dit gedeelte van de quarantainezone ademt ondanks de wildernis een hoop rust, maar de gevolgen van de zombie-epidemie schuilen om elke hoek.

De reden dat we ons leven op het spel zetten in deze vallei, is om onderzoek te doen naar een mysterieuze sekte die zich hier huisvest. Leden van deze cultische stam schijnen namelijk immuun te zijn voor het virus dat mensen in vleesetende ondoden verandert. Om achter dit geheim van resistentie te komen, is het doel om het vertrouwen te winnen van de sekte, door middel van mi ies afronden en gunsten te bewijzen. Zo wordt het beloond als er bandieten worden verdreven of zombies uit de weg worden geruimd. Ondertu en zijn wij op weg naar onze eerste doelstelling.

Media has no description

Boogschietcompetitie

De snelste manier om daar te komen is met onze zandbuggy’s, maar wat blijkt, deze zijn gestolen door een rivaliserende bende. Manoeuvrerend over hekken en hoge waterleidingen, sluipen we langs hordes aan zombies die een boerderij omsingelen. Verderop bevindt zich de vijandelijke basis maar voordat we daar de aanval inzetten, breiden we eerst ons arsenaal uit. De kruisboog die we vinden voegt een nieuwe manier aan Dying Light toe om tegenstanders stilletjes om te leggen. We testen dit meteen uit in een coöp-wedstrijdje – wie als eerst een specifiek aantal zombies omlegt, wint. Dat biedt een intere ante toevoeging aan het samenspelen.

Aangekomen bij de nederzetting, vertelt de ontwikkelaar dat we vrij zijn elke aanpak te gebruiken om de zandbuggy’s terug te jatten. Het overnemen van de basis doet op een manier denken aan hoe dat in de Far Cry-serie verloopt. De vrijheid om er met getrokken vuurwapens in te stormen of de bemanning stilletjes om te leggen met de kruisboog was in de hoofdgame nog niet aanwezig, en dat is hiermee alvast een verrijking van de gameplay. Als je toch voor de explosieve, lompere manier kiest, heeft Techland tevens een nieuw wapen voor je; een automatisch machinegeweer.

Media has no description

Roekeloze rijkunsten

We prefereren echter de kunst van het sluipen, en klimmen via een hek op één van de daken van de basis. De coöp-partner gaat zijn eigen weg en betreedt een gebouw met zijn kruisboog. Het neerhalen van vijanden met de boog is aan het begin wat onwennig, maar na een moord of vier hebben we het onder de knie. Het duurt echter niet lang voordat één van de wachters ons heeft gezien, waardoor we ons machinegeweer toch moeten trekken. Dit wapen werkt een stuk effectiever dan het pistool en de uzi die je voorheen in de stad gebruikte.

Wanneer de bandieten allen zijn omgelegd, betreden we onze voertuigen. De ontwikkelaar benadrukt hoe belangrijk de rijgameplay is in The Following door uit te leggen hoe de zandbuggy’s gebruikt worden. De skilltree in het startmenu krijgt namelijk een extra tak met daarin een levelsysteem voor je rijvaardigheden en wagen. Zo kan je vallen toevoegen, scherpe punten erop plaatsen en nauwkeurigere besturing inla en. Daarnaast is het simpelweg een wapen; het overrijden van zombies is een efficiënte manier om de wegen vrij te maken van gevaar.

De hands-on concludeert met een race naar ons eigen kamp, die volgens een radiomelding aangevallen wordt door een horde ondoden. We cro en door beekjes, rijden onder bruggetjes door en vliegen meters over bebo ing heen door middel van welgeplaatste schansen. In de verte doemt het bestemmingspunt op, met daar omheen letterlijk honderden zombies die manisch op de muren bonzen. Helaas kunnen we niet verder spelen, maar de korte se ie met Dying Light: The Following doet vrijwel meteen verlangen naar meer buggy’s, meer natuur en meer cultische mysteries.

Dying Light: The Following komt in 2015 uit op de pc, PlayStation 4 en Xbox One en is onderdeel van de huidige seizoenspas.

Geschreven door: Sander van Dalsum

Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou