Dungeons 2 – Klinkt, oogt en speelt als Dungeon Keeper | Gamer.nl

Dungeons 2 – Klinkt, oogt en speelt als Dungeon Keeper | Gamer.nl

PC REVIEW - Als je gevraagd wordt om een Nederlandse gamedeveloper te noemen, zal je vermoedelijk Killzone-ontwikkelaar Guerrilla Games noemen. Toch zijn er inmiddels ook talloze andere, kleinere studios die fraaie (indie)games hebben uitgebracht. Zo brachten de afgelopen jaren ons onder andere Reus van Abbey Games, Awesomenauts van Ronimo Games en Luftrausers van Vlambeer. Met regelmaat komen er dus kwalitatief degelijke titel van Nederlandse bodem. Nieuw in dit rijtje is Amulware, dat debuteert met Roche Fusion.

Dungeons 2 steekt zijn inspiratie niet onder stoelen of banken. Roep ‘stop’ zodra dit bekend in de gepunte oren klinkt: als een kwade geest kijk je neer op een ondergronds speelveld. De cursor heeft de vorm van een duistere, gepantserde hand, waarmee je wezens oppakt of een ferme tik uitdeelt. Een kwaadaardige Dungeon Lord zit op zijn troon in het hart van de kerker, waar hij wegens verhaalredenen niet van af kan stappen, terwijl kleine duiveltjes de stukken aarde uitgraven die de Hand of Terror aantikt.

Imitatie is de hoogste vorm van vleierij

De game verlegt de focus van die weerzinwekkend dappere helden van deel één naar de monsters van de onderwereld. Deze wezens lopen uit eigen beweging rond in jouw kerker, compleet met enkele basisbehoeften als werk, voedsel en bier. Een salaris in de vorm van goud speelt ook weer een belangrijke rol, vanzelfsprekend op een vaste ‘payday’. Het blinkende edelmetaal wordt uitgehakt door de slaafse Snots, die al gravend stuiten op grotten met rovende helden of agre ieve monsters, zoals de Spider Queen die we zagen tijdens de presentatie.

Dungeons 2

De Dungeon Lord is heer en meester in zijn domein. Door jouw wezens op te pakken en op de gewenste plaats neer te zetten, rekenen ze automatisch af met indringers. Hierbij kun je ze direct te hulp schieten door magie te gebruiken en vallen neer te zetten (gemaakt door Goblins in een werkplaats, maar dat hoeven we halverwege deze nostalgietrip niet meer uit te leggen). Dungeon Keeper is duidelijk meer dan een inspiratie. Het is een blauwdruk.

Volgens het eeuwenoude esthetische principe van aemulatio neemt Realmforge er geen genoegen mee om de stijl en toon van Dungeon Keeper slechts te evenaren, maar proberen ze daadwerkelijk wat toe te voegen aan de formule. Maar goed ook, want Bullfrogs duivels goede kerkersimulator is voor minder dan de prijs van een leren zweep terug te vinden op sites als GOG.com. In Dungeons 2 zet je de aanval in op het land van zonneschijn en snoezige konijntjes, iets waar Dungeon Keeper-fans op zitten te wachten sinds de van het geannuleerde Dungeon Keeper 3.

Bloemetjes, bah!

In de onderwereld bevindt zich een portaal naar de bovenwereld en als je daar monsters doorheen stuurt, laat het spel zich spelen als een typische real-time strategiegame. De Overworld met zijn felle kleuren en ronddartelende fauna is het thuishonk van de brave helden die in hun arrogantie jouw kerker aanvallen. Tijd om ze met gelijke munt terug te betalen. Met verontrustend genoegen kijken we toe hoe de medewerker van Realmforge zich een weg hakt door de paar menselijke soldaten.

De delen van de Overworld die je verovert op de mensheid verdorren en corrumperen. Het tastbare voordeel hiervan is dat je Evilne -punten verdient, waarmee je de kerker en zijn bewoners kunt verbeteren. Deze mogelijkheden stellen ons enigszins gerust, want voor zover we konden zien zijn er slechts vijf typen kerkerbewoners beschikbaar. Om de variatie op te krikken heeft Realmforge een tweede speelbare factie in de planning, maar ze wilden daar niets over loslaten. Ons dreigement om hen te radbraken had helaas geen effect. De bovenwereld bevat naast de steden van mensen bovendien ingangen naar andere grottenstelsels, waar neutrale monsters enorme goudschatten bewaken. Deze ingangen zijn in de multiplayer ook de toegang naar het rijk van andere spelers.

Het doel van het korte demonstratiescenario is om de stad van de mensen te verwoesten, maar voor het zover is worden we geconfronteerd met een weerzinwekkend schepsel: een stralend witte eenhoorn. Het eindbaasachtige beest is zo’n baken van goedaardigheid dat in zijn kielzog spontaan bloemen uit de grond omhoog komen. Zulke vrolijkheid kunnen we niet tolereren en met alle beschikbare Orks wordt de eenhoorn neergeslagen. Kort daarop stort de stad van de mensen ineen en is de demo voltooid.

Zoals het er nu uitziet, is Realmforge goed op weg om ons de Dungeon Keeper 3 te geven waar we al vijftien jaar van dromen. Daarbij heeft het een streepje voor op War for the Overworld, dat nu al ruim een jaar noodgedwongen in het vagevuur van Early Acce vertoeft. Dungeons 2 gaat geen originaliteitsprijzen winnen zodra het in 2015 verschijnt, maar voor een waardig vervolg op Dungeon Keeper willen wij die zonde best vergeven.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou