Dungeon Siege is ontworpen door Chris Taylor, de man achter het immens succesvolle Total Annihilation, en het is dan ook niet verwonderlijk dat de verwachtingen voor deze game enorm hoog zijn. Met Dungeon Siege verlaat Chris het vertrouwde RTS genre en waagt zich aan de RPG. Het woord RPG dient echter niet te hard te worden uitgesproken, omdat het toch meer weg heeft van een tactisch actiespel. Een lite-RPG wordt het ook wel genoemd, het genre wat Blizzard ooit creërde met de release van Diablo. Deze preview is gebaseerd op een previewcopy die 20% van de gehele game bevat. Ik heb aardig wat uurtjes aan het spel besteed maar ben er nog niet helemaal doorheen, dus dat betekent in elk geval wat over de lengte van het volledige spel (of wat over mijn persoonlijke kwaliteiten).

Het creëren van je karakter. Deze dude schrikt bij voorbaat alle monsters al af

Het eerste wat opvalt aan Dungeon Siege wanneer je het opstart zijn de prachtige graphics. Je kan inzoomen, uitzoomen en roteren op een landschap dat prachtig is vormgegeven. Er wordt niet overvloedig met polygonen omgesprongen, maar wel op een nuttige manier. De landschappen zijn realistisch opgebouwd, alles staat op een logische plek, en het doet niet gemaakt of onnatuurlijk aan. De textures die gebruikt zijn zijn mild van kleur, nooit echt fel maar ook niet te dof, en geven het spel een aparte sfeer. Verder maakt het spel gebruik van transparantie voor objecten die anders je view zouden blokkeren, wat ook zeer goed van pas komt. De character models en monsters zijn niet zo gedetailleerd als in een first person shooter, bij lange na niet, maar aangezien je het spel toch meestal (nagenoeg) maximaal uitgezoomd speelt, is dit nooit echt storend.

In het spel begin je als een boer die actie onderneemt tegen de invasie van lelijke wezens in zijn regio. Hij legt het bijltje er niet bij neer, maar pakt hem een beetje steviger vast om er lustig op in te hakken. En hakken zul je. Net als in Diablo komen er hordes monsters op je afgelopen die je stuk voor stuk in de pan kan hakken. Mocht het hakken je niet zo bevallen dan kan je ook nog een beroep doen op je pijl en boog of op je magische spreuken. Als je eenmaal je target hebt aangewezen zal je poppetje doorgaan met slaan, schieten of spells casten totdat deze overleden is. Mocht er dan ander gevaar in de buurt zijn dan zal hij nagelang de instelling overgaan tot het al dan niet aanvallen van deze tegestander.

Melig grapje #325: Een vurige ontvangst

Tegenstanders die je in elkaar mept laten zo nu en dan leuke spulletjes achter, waarvan je je meestal afvraagt wat ze ermee op zak deden. Deze spullen kun je opstapelen in je backpack, en je mag net als in diablo uren puzzelen tot alles er netjes in past. Voor sommige items moet je eerst een bepaald level behaald hebben op de gebieden strength, intelligence of dexterity. Daarnaast heb je ook nog vier categorien skills die direct gebonden zijn aan je vier soorten wapens. Dit zijn de Melee, Ranged, Nature Magic en Combat Magic skills. Hoe meer je gebruik maakt van een bepaalde factor, hoe eerder deze skill geupgrade zal worden. Als je er veel op los hakt zal je op den duur stijgen in strength en in melee attack. Er is dus geen globale experience-teller die, als hij een bepaalde grens overschreden is, de speler in staat stelt om zelf te kiezen welke skills hij wil upgraden. Door dit systeem moet je wel echt ervoor kiezen om een bepaald deel van je karakter uit te diepen en de andere wat achterop te laten, omdat anders de meeste items niet meer geschikt zullen zijn voor je karakter omdat hij op alle gebieden slechts gemiddeld scoort. Dit zou een heel eenzijdig spelletje geven, maar gelukkig zijn er de party members.