Dit geldt ook voor de 38(!) tracks en 42(!) tour- en racewagens uit de DTM en BTCC. De tracks bestaan uit een aantal F1 circuits (waaronder Imola en Hockenheim), Indycar tracks en nog wat andere racetracks waar normaal gesproken geracet wordt. Daaronder valt ook Neerlandsch trots: Zandvoort. De wagens en tracks komen allemaal wel uit het 2001 seizoen, maar dat mag de pret niet drukken. Ook niet alle tracks zijn direct beschikbaar in het spel. Je zult ze eerst via een zogenaamd 'Tier-based' systeem moeten verdienen. Elke race kun je punten verdienen, voor de nummer één positie is dit 10 punten. Na 130 punten kom je in een volgende 'tier' terecht. Dit brengt vijf nieuwe tracks met zich mee.

Beter één Opel stuk dan tien op de weg

Uiteraard is een belangrijke rol ook weggelegd voor de filmpjes. Deze filmpjes worden allemaal real-time gerenderd. Dit heeft als voordeel dat er allerlei omstandigheden die per speler verschillen in de filmpjes verwerkt kunnen worden. Mocht je wagen bijvoorbeeld bijna helemaal in puin gereden zijn, dan zal deze in de filmpjes er ook zo uit zien.

Het schademodel is overigens erg precies in elkaar gezet. Zo is ongeveer elk onderdeel wel in staat om zich te scheiden van de auto. Daarnaast kan de hele auto ingedeukt worden. Het schademodel is samengesteld met behulp van het FEM-systeem, dat ook gebruikt wordt in de auto-industrie voor het testen van de veiligheid van auto's. Het model is ingedeeld in drie degradaties. Ten eerste kan de schade helemaal uit staan. Bij de tweede mogelijkheid zal er wel schade zijn aan de auto, maar deze zal beperkt blijven. Het heeft wel invloed op de wegligging van de auto maar het is nog wel mogelijk om naar de pits te komen voor een reparatie. Staat de schade helemaal aan, dan kan ook echt alles kapot en zal je regelmatig uitvallen.

Tijdens een vroege tryout die Codemasters Nederland organiseerde op het Circuit Zandvoort konden we alvast een indruk krijgen van de besturing van de auto's. Naast de versie op Playstation 2 draaide er ook een aantal pc-edities van het spel, een verschil dat vooral grafisch erg contrasterend was.

De besturing van de auto's was in de vroege pc-versie die we speelden net zoals in ToCa erg accuraat. Geen reden om aan je stuurwiel te hangen, want een flinke duw aan het stuur zorgt gegarandeerd voor een crash in de grindbak. Ook de schade die je tijdens een race opdoet door botsingen met andere auto's of het decor, is duidelijk voelbaar in de besturing. Zo zagen we tijdens een 'befaamde' Gamers.nl 'rijd-je-auto-in-de-prak-sessie' zowat elk auto-onderdeel (van uitlaat, tot beplating) door de lucht vliegen.

Wie bang is voor een té accuraat en professionele besturing in DTM, kan gerust zijn dat er net zoals in ToCa nog steeds een flinke vleug arcade te vinden is. Spelers die dus minder ervaren zijn, worden niet verplicht om moeilijke aanpassingen aan de auto te maken.

Grafisch

Het grafische gedeelte ziet er vooralsnog goed uit. Vooral de PC-versie laat veel detail zien en het al eerder genoemde schademodel belooft veel goeds. Neem daarbij ook nog eens het feit dat er maar liefst zeven verschillende weersomstandigheden aanwezig zijn en het kan nog moeilijk verkeerd gaan.

DTM Race Driver staat momenteel gepland voor de PS2 en PC, op respectievelijk 28 augustus en de herfst van 2002. Oorspronkelijk werd er ook gesproken over een Xbox versie, maar deze is van de officiële site verdwenen. Volgens de laatste berichten zal de game toch nog op de Xbox verschijnen, alleen een aantal maanden later (2003 waarschijnlijk). De PS2 versie en de (eventuele) Xbox versie zullen de mogelijkheid krijgen om tot maximaal vier spelers in splitscreen te spelen. Hoe het met de multiplayer op de PC zit is nog niet bekend.

Conclusie

Codemasters heeft met Colin Mc Rae en ToCa zichzelf al als creme de la creme bewezen in de race-scene. Door de toevoeging van het verhaal zal deze DTM Race Driver waarschijnlijk alleen maar langer kunnen boeien, en dan niet alleen bij de diehard race fans, maar ook bij de casual gamer. Zeker dus een game om in de gaten te houden!