De DTM reeks van Codemasters draait alweer wat jaartjes mee aan de top van het racegenre en met elk deel probeert Codemasters de lat dan ook weer een stukje hoger te leggen. De DTM reeks is naast een erg realistische racer ook een hele complete racer, aangezien in deze reeks een behoorlijk aantal racedisciplines vertegenwoordigd zijn. Begin volgend jaar staat alweer het derde deel in deze succesvolle serie gepland en wij ontvingen onlangs een speelbare, maar beperkte, previewversie die we grondig uitgetest hebben. Onze bevindingen vindt je in onderstaande preview.

Onze preview versie is zoals hierboven gezegd nogal beperkt en dat is vooral te zien aan het kleine aantal races en tracks waaruit gekozen kan worden. Aangezien de meeste klassen dus voor ons gelocked zijn en we deze niet uit hebben kunnen proberen, moeten we nog een tijdje wachten voor het vellen van een definitief oordeel. Ook de World Tour mode, de hoofdmode in DTM3, was jammer genoeg niet voor ons toegankelijk. Ondanks dat het grootste deel van de previewversie dus afgesloten is, kunnen we toch al wel een aardig overzicht krijgen van wat ons volgend jaar te wachten staat.

Het hoofdmenu is in vergelijking met het tweede deel behoorlijk omgegooid en naar mijn mening een stuk overzichtelijker geworden. Naast de World Tour mode kan de speler kiezen voor de Simulation Modes. Hierin zijn alle standaard gamemodes, met uitzondering van de World Tour mode, te vinden. Echt nieuwe gamemodes zijn hier niet te vinden, maar daar draait het natuurlijk ook niet om in DTM Race Driver 3, want er moet geracet worden.

De DTM serie staat bekend om zijn opstapeling van vele verschillende race disciplines. Ook in deel drie zijn deze weer in overvloed aanwezig. De disciplines worden verdeeld in Classics, GT, Oval, Touring Car, Offroad en Open Wheel. Per soort bestaat er nog een onderverdeling tussen verschillende kampioenschappen die met verschillende wagens en onder verschillende omstandigheden gereden worden. Zo bestaat Touring Car onder andere uit DTM en V8 Supercars en vindt je bij elk kampioenschap de volledig gelicensieerde circuits waar in het echt in dat kampioenschap ook gestreden wordt. Ook heeft Codemasters in DTM3 weer alle coureurs uit de verschillende disciplines in de game gestopt.

In vergelijking met DTM Race Driver 2, lijken de wagens in deel drie een stuk beter op de weg te liggen. In het tweede deel had ik nog wel eens het gevoel dat de verschillende wagens over de weg zweefden. In de races die ik tot nu toe heb gereden met de previewversie van DTM3, heb ik dit gevoel nog geen enkele keer gehad. De wagens luisteren erg goed naar je stuur input en zijn een stuk minder wiebelig dan voorheen. De grootste verbetering die mij opgevallen is, betreft de besturing van de rally wagens. Was deze in DTM2 in vergelijking met Colin McRae Rally gewoon slecht, in DTM3 gaat deze compleet over de laatste Colin McRae heen. De rally wagens glijden deze keer niet meer over de weg, maar rijden zoals rally wagens horen te rijden. Je hebt natuurlijk niet voor niets te maken met vierwiel aangedreven auto's. de belangrijkste vernieuwing in DTM Race Driver 3 zijn dan ook de nieuwe physiscs waaraan de wagens onderhevig zijn tijdens de races.

Grafisch gezien is deze game geen gigantische stap voorwaarts in vergelijking met het tweede deel, maar toch zijn er duidelijk verbeteringen te zien. Met name de wagens zien er weer een stuk strakker uit en ook de reflectie van de omgeving op de auto's is erg goed gedaan. De omgeving zelf heeft ook een flinke beurt gehad en ziet er realistischer uit dan voorheen. Dit is een behoorlijke prestatie van Codemasters, zeker als je weet dat de framerate in onze previewversie erg hoog en erg constant was en dat er bij de meeste kampioenschappen gewoon meer dan twintig tegenstanders tegelijk in beeld rijden. Tevens is het schademodel weer onder handen genomen en verbeterd ten opzichte van het tweede deel. Bij de minst geringste botsing zie je al kleine deukjes in je auto en ik heb zelfs al eens het genoegen gehad om een race uit te rijden met een kromme vooras waardoor de wielen naar binnen gericht waren. Als gevolg daarvan was de IRL wagen niet vooruit te branden. Het geluid van de wagens klinkt ook erg lekker en je kunt goed verschil horen tussen de verschillende auto's, precies zoals het hoort.

Conclusie

Het lijkt erop dat Codemasters met DTM Race Driver 3 wederom een gooi gaat doen naar een plek op het erepodium van racegames en dat ze dat gaat lukken staat al wel vast. Zeker als we kijken naar alle verbeteringen die we tot nu toe hebben gezien in dit derde deel ten opzichte van de al erg goede voorganger. Voor een definitief oordeel over deze game en zijn verschillende gamemodes en race disciplines, zullen we spijtig genoeg toch moeten wachten tot de review versie in ons bezit is, maar dat het met deze game wel goed gaat komen staat eigenlijk al zo vast als een huis.