Halverwege 2004 kwam Atari met Driv3r op de proppen. De hype omtrent het spel was enorm en de eerste reviews, die een aantal magazines exclusief in de wacht wisten te slepen, waren lovend. Toen de rest van de pers, pas na de release van de game overigens, het spel onder ogen kreeg, stond dan ook een grote verrassing te wachten: Driv3r was helemaal niet zo geweldig als men ons voor hield. Mede door het omkoopschandaal werd het spel nog net wat harder aangepakt dan het eigenlijk verdiende, maar Atari heeft ervan geleerd. Met Driver: Parallel Lines hoopt men de Driver-reeks weer zijn goede naam terug te geven.

Driver: Parallel Lines kent een nieuwe verhaallijn die los staat van de vorige Driver games. De hoofdrol is niet meer weggelegd voor Tanner, maar voor een nieuw personage genaamd T.K., oftewel The Kid. Bij aanvang van het spel is deze knaap 18 jaar oud, maar tegelijk de meest gewilde chauffeur van New York. Bankoverval, ontvoering of een illegale straatrace, zo gauw er bij een klusje auto's in het spel zijn, is T.K. de geschikte man om het op te knappen.

Hoewel je voornamelijk zult rijden, mag je nog steeds een wandeling maken in Walker: Parellel Lines

De stad waarin Driver: Parallel Lines zich afspeelt is New York. Aanvankelijk situeert het spel zich in 1978. De kleuren van de stad zijn bruingeel en het spel straalt een warme sfeer uit. De auto's op straat passen geheel in het tijdsbeeld en maken een heerlijk, grommend geluid. Dat ze niet bepaald vastkleven aan het wegdek is een euvel waar je snel genoeg mee kunt leven. Op de radio klinken David Bowie, Maceo and the Macks en Blondie. De laatste helft van het spel situeert zich in het heden. De sfeer is kil, het kleurenpallet bestaat voornamelijk uit blauwgrijze tinten. De auto's zijn weliswaar sneller en comfortabeler, maar een stuk minder charmant.

Het contrast tussen beide tijdperken zit in Parallel Lines erg goed in elkaar. Niet alleen de sfeer is anders, ook aan de stad zelf zijn verschillende dingen aangepast. Waar in 1978 nog een bouwput was, staat in het heden een wolkenkrabber. De hoeveelheid reclame in het straatbeeld is in 2006 een stuk hoger. Een leuk detail is trouwens dat het kolossale bouwwerk wat op Ground Zero wordt neergezet, in Driver: Parallel Lines al gebouwd is.

Ook motoren zijn van de partij in Rider: Parallel Lines

Met Parallel Lines hoopt Atari de Driver reeks weer terug naar zijn roots te brengen. Kortweg: meer racen en minder schieten. De meeste missies draaien namelijk louter om het racen zelf. Er zijn wel wat missies waarin geschoten wordt, maar het schieten vormt ook in deze missies een ondergeschikt onderdeel. Schieten kan zowel vanuit de auto, als te voet. Je kunt nog steeds op gewenst moment uit je auto stappen, bijvoorbeeld om die vervelende politieagenten met grof geweld af te schudden of om en een nieuwe auto te confisqueren.