Drie redenen om Project P-100 in de gaten te houden | Gamer.nl

Voor de Total War-purist is het ketterij van de hoogste orde: geen historische setting, maar een volledig fictieve wereld waarin orks, vampiers en dwergen elkaar brullend de hersenpan inslaan. Dat is misschien jammer voor de geschiedenisliefhebber, maar Total War: Warhammer belooft meer spektakel dan ooit tevoren.


Reden 1: Lekker gek

Ontwikkelaar PlatinumGames komt dus met P-100, een game die op of rond de lancering van de Wii U moet verschijnen. Dat Nintendo er brood in ziet moge duidelijk zijn, want de consoleboer geeft de titel zelf uit. Op het eerste gezicht oogt P-100 als een Pikmin-game die zich in de stad in plaats van in de natuur afspeelt. Net als bij Pikmin zie je een groep figuurtjes die door de speler als één groot leger worden aangestuurd.

Dat het uiterlijk een beetje verraderlijk is, blijkt. De gameplay heeft veel meer weg van een Viewtiful Joe of een old school brawler. Je bestuurt een groep mensen die in helden zijn veranderd en een invasie van aliens moeten stoppen. In de praktijk betekent dit dat je groep helden om de paar minuten oog in oog staat met grote vijanden die een kopje kleiner gemaakt moeten worden. Als een gek op de A-knop van de Wii U GamePad drukken en verschillende richtingen opgaan met de analoge stick, resulteert in verschillende moves.

Echt spectaculair wordt het echter wanneer je op de touchscreen bepaalde figuurtjes tekent met je vinger. Je groep helden vormen dan één groot wapen, zoals een zwaard, een geweer of een vuist, waarmee je flink wat schade aan kunt richten. Maar dat heeft een prijs: het kost je energie om deze supermoves te gebruiken, en energie ligt waarschijnlijk niet voor het oprapen. Stel je voor (of beter nog, bekijk het filmpje in deze preview): een groep vreemd ogende helden die in een stadje tegen rare ruimtemonsters vecht door samen te smelten in een groot geweer. De Power Rangers zijn er niks bij!

Reden 2: PlatinumGames, jij bent heilig

PlatinumGames, met Bayonetta en Vanquish brachten ze keiharde actie, stijlvol in beeld. Bovendien nemen deze games zichzelf niet zo serieus in vergelijking met Amerikaanse actiegames, waardoor je tijdens het avontuur met een dubbeldikke grijns zit te gamen. PlatinumGames is een topontwikkelaar.

De studio bestaat uit werknemers die hebben meegewerkt aan een breed scala aan topgames, van Resident Evil en Devil May Cry tot Okami en Viewtiful Joe. De studio loopt over van ervaring en wordt door velen als één van de weinige Japanse ontwikkelaars gezien die nog weten hoe ze games moeten maken die zowel de Westerse als Oosterse markt kunnen aanspreken.

Reden 3: Kijk al die kleurtjes!

Er zijn natuurlijk genoeg games op de PC, Xbox 360 of PlayStation 3 die kleurrijk zijn, maar eerlijk is eerlijk: het merendeel van de grote retailgames wordt steeds bruiner en grijzer. Dat hoort blijkbaar bij realisme. Niets mis mee, maar na het zien van P-100 beseften we weer hoe prettig het kan zijn om een game vol met felle kleuren in HD te zien.

De kleuren die van het scherm lijken te spatten zijn niet de enige reden dat P-100 visueel zo aantrekkelijk is. De game heeft gewoon een eigen smoel, met knotsgekke personages en objecten die haast uit het scherm lijken te poppen. Maar neem het niet alleen van ons aan, bekijk ook eens de video in dit artikel om te zien wat je kunt verwachten van deze weggemoffelde aankondiging!


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou