Dat wil niet zeggen dat de verschillende disciplines uit DiRT 2, zoals Land-Rush, Trailblazer en rallycross volledig verdwenen zijn. Enkel de focus van het spel is veranderd: zestig procent van de game bestaat uit traditionele rally. Dat is goed nieuws voor iedereen die vond dat het vorige spel daar te weinig aandacht aan schonk. Verwacht alleen geen lange rallystages: het zijn stuk voor stuk korte afstanden die je moet overbruggen. Elke stage duurt maar een paar minuten.

In totaal zullen er 32 rallystages in het spel zitten die zijn verdeeld over vier locaties: Finland, Noorwegen, Kenia en Michigan. Elke locatie heeft zijn eigen ondergrond en weersinvloeden, wat elke stage weer een ander gevoel moet geven. Het ene moment rij je in de modder of op het asfalt, terwijl je het andere moment je auto op het ijs of door de sneeuw onder bedwang moet zien te houden. Tijdens de races zul je over wisselende ondergronden rijden die ieder een ander effect op de wegligging van je auto hebben.

Realisme en plezier?

Om de wagens realistischer te laten bewegen hebben de ontwikkelaars veel contact gehad met fabrikanten van de raceauto’s die in het spel zitten. Daarnaast hebben Ken Block en Kris Meeke vanuit een rijderperspectief feedback gegeven om de ervaring naar een hoger niveau te tillen. Omdat Codemasters het brede publiek wil behouden dat de studio bereikte met DiRT 2 is het nog afwachten hoe realistisch de game nou precies gaat worden, want Codemasters vertelde ons daarnaast doodleuk dat de game toegankelijk moet blijven. En laten realisme en toegankelijkheid nu niet zo lekker hand in hand gaan. Het willen aanspreken van een breed publiek valt wellicht goed op te vangen door verschillende moeilijkheidsgraden en het kunnen instellen van diverse rijhulpmiddelen, maar we wachten nog even af tot we het spel in onze handen hebben voor we hier uiteraard een definitief oordeel over geven.

Ken Block is trouwens niet alleen maar aan boord om feedback te geven over de wegligging en besturing van de auto’s. Het door de YouTube-filmpjes van Block populairder geworden Gymkhana doet zijn intrede in DiRT 3. Gymkhana is een uitdagende vorm van racen in een aangepaste wagen waarin je meer bezig bent met slalommen en driften, dan het halen van een finishlijn. De bedoeling is om een afgebakend parkoers vol hindernissen en obstakels zo behendig mogelijk af te leggen, waarbij je in het spel punten scoort voor de souplesse waarmee je dit doet. Ondanks dat de aandacht veel op deze nieuwe manier van racen gericht is in een aantal van de trailers en de informatie die naar de pers en gamers gecommuniceerd is, wordt het volgens de makers geen overweldigend gedeelte van het spel. Je kunt je wel in de carrièremodus met Gymkhana bezighouden op een aantal locaties, maar wanneer je er totaal geen behoefte aan hebt, kun je er ook voor kiezen om je alleen op de reguliere race-evenementen te richten.

Daarnaast krijg je een oefenterrein, de DC Compound, tot je beschikking. Hier kun je rustig een beetje oefenen met de verschillende drifts en manoeuvres die je uit kunt halen. Verder is het een ontmoetingsplek voor jou en je vrienden om samen lol te hebben. Hiervoor zijn vier Party Modes tot je beschikking. Uit deze verschillende modi blijkt dat DiRT 3 er niet alleen is om serieus mee te racen, maar ook om het nodige vermaak te bieden en wellicht een uitstekende partygame te worden.

Sociaal platform

Eén van de verschillende multiplayermodi is ‘Cat & Mouse’, waarin één iemand in een 1969 Mini Cooper plaatsneemt en de andere drie leden van het team in historische Groep B-rallywagens. Hierbij is het de bedoeling om jouw ‘muis’ te beschermen en als eerste over de finish te krijgen voordat het andere team dat doel bereikt. In ‘Invasion’ is het een race tegen de klok om als team de meeste punten te vergaren door kartonnen robots, die overal op het terrein omhoog springen, kapot te rijden terwijl je vakkundig de kartonnen wolkenkrabbers vermijdt. ‘Infection’ is de zogeheten ‘zombiemodus’ waar al een tijdje berichten over verschijnen. Het is echter niet meer dan een potje tikkertje met auto’s. Iedereen start een andere richting uit en één iemand krijgt na de start een groene substantie over zijn voertuig heen waardoor hij besmet is. Het is nu zaak om de andere spelers ook te infecteren. De winnaar is de laatste speler die overblijft. Als laatste is er ‘Capture The Flag’, een modus die voor zichzelf spreekt voor iedereen die weleens een schietspel gespeeld heeft. Er verschijnt een vlag op het terrein en jij moet zorgen dat je die te pakken krijgt en naar een aangegeven punt brengt. De tegenstanders moeten er alles aan doen om zelf de vlag te pakken te krijgen en je van het scoren af te houden.

Het onlinegedeelte beperkt zich niet alleen tot deze maffe spelmodi; ook de reguliere racemodi zijn speelbaar online. Tot acht mensen kunnen het tegelijkertijd tegen elkaar opnemen. Daarnaast heeft DiRT 3 een splitscreen multiplayer, zodat je de persoon naast je op de bank eens flink in het stof kan laten happen. Alles wat je in een race doet is naderhand door middel van een herhaling terug te zien. In DiRT 3 is het mogelijk om dertig seconden van elk filmpje te uploaden naar je eigen YouTube-kanaal. Het ontwikkelteam is van plan om hier continu leuke dingen mee te doen, zoals een wekelijkse top tien van crashes. Natuurlijk is het ook een uitermate leuke manier om je vrienden in te wrijven dat je ze afgemaakt hebt tijdens een race.

DiRT 3 laat ons twee kanten zien: de serieuze kant van een professioneel rallycoureur en de speelse kant van Gymkhana en de verschillende Party Modes. Wanneer je alleen maar bezig wilt zijn met rallyrijden, is die mogelijkheid daar. Het is namelijk niet nodig om alle disciplines in het spel te voltooien om zo alle content vrij te spelen. Je kunt dus zelf invullen hoe je de game gaat ervaren. Het klinkt in ieder geval allemaal veelbelovend, maar zoals altijd moeten we eerst iets zien voordat we het geloven.