Preview
Diablo 4

Diablo 4 is Blizzards grote goedmaker

Terug in het duister

Geschreven door Bastiaan Vroegop op
Goed nieuws voor iedereen die een hekel had aan Diablo 3: in Diablo 4 moeten de meest gehoorde kritiekpunten worden verholpen.

Wie herinnert zich de controverse rondom Diablo 3 nog? De game lag zowel voor als na verschijning flink onder vuur. Gamers waren in eerste instantie boos om de grafische stijl - die zou veel te kleurrijk zijn vergeleken met Diablo 2. En toen bleek dat de game alleen maar met een internetverbinding te spelen was. Pijnlijk, vooral omdat de servers er de eerste dagen uit lagen.

Iets later introduceerde de game een marktplaats voor gevonden wapens en pantsers waarmee je echt geld kon verdienen. Op die manier hoopte Blizzard een zakcentje na de lancering te verdienen, maar al snel bleek dit systeem de metagame te verpesten. Het nieuwe skillsysteem voelde voor velen ook beperkt, omdat je upgrades alleen aan specifieke aanvallen kon koppelen.

Sindsdien heeft Blizzard aan Diablo 3 gepoetst, om er de game van te maken waar fans op hoopten. De stekker werd uit de marktplaats getrokken en in uitbreidingspakket Reaper of Souls werd weer een grimmigere stijl gehanteerd. De kern van de game bleef echter onveranderd, maar geen nood: die is in Diablo 4 aan bod.

Tijdens Blizzcon konden we een korte demo van Diablo 4 uitproberen. We speelden in een oude crypte de druïde, een klasse die voor het eerst sinds Diablo 2 terugkeert. De druïde combineert magische spreuken met korte transformaties in een wolf en een beer, wat hem een soort hybride tussen een krijger en een magiër maakt.

Diablo 4

Veel variëren

Onze druïde in de demo was nog maar level 19, maar had al een aardig arsenaal aan spreuken en aanvallen. Een nieuw talentsysteem verzekert je er van dat je hem helemaal naar eigen smaak kunt aanpassen. Eens in de zoveel levels krijg je nieuwe punten, die je op een scherm kunt investeren in extra upgrades. Een standaardsysteem in menig game, maar voor Diablo 4 een terugkeer naar de klassieke vorm. Dit biedt je meer vrijheid om een personage naar eigen smaak aan te passen, wat meer potentiële builds mogelijk maakt.

Je zoekt net als in vorige Diablo's constant naar nieuwe uitrusting. In Diablo 3 kon dat soms verwarrend worden – bijvoorbeeld als je moest kiezen tussen een broek met 5 procent extra aanvalskracht of 500 rauwe aanvalskracht - omdat je dan ineens lastige rekensommen moest maken. Dat gedoe hoopt Blizzard in Diablo 4 te voorkomen.

Terug van weggeweest is het runesysteem. Je vindt tijdens je tochten door kerkers allerlei runen, die je vervolgens in je uitrusting kunt stoppen. Op die manier kan een zwak wapen zich op termijn gaan meten met een legendarisch zwaard. En omdat je zelf de runen kiest, kan je een wapen op je speelstijl aanpassen.

Diablo 4

Donker en bloederig

De wereld van Diablo 4 is donker en bloederig. Slacht een horde vijanden af en je held is al snel doordrenkt in het bloed, terwijl hij kapotgeslagen karkassen achter zich laat. De wereld oogt bruin en grijs, met amper wat plek voor contrasterende kleuren. Daarmee herpakt Blizzard de stijl van Diablo 2. De game voelt daardoor tegelijkertijd aan als een soort gekke verwijzing naar eind jaren '90, toen games zich probeerden te onderscheiden door zo bloederig en 'volwassen' mogelijk te zijn.

In de demo hadden we een reeks simpele missies. Er was een kort verhaal om te doorspelen, over een jongen die nachtmerries had over een bezeten grot. Eenmaal aangekomen zagen we de geesten van een vader die zijn zoon verdronk als offer aan de goden. Het is de duistere ondertoon die Diablo 4 vaker in zijn verhalen wil overbrengen, vertellen de ontwikkelaars aan ons. Hier waren geen winnaars te vinden: na het doorkruizen van de kerker en het verslaan van de baas, bleek in het dorp dat de dromende jongen ineens was overleden.

Zijmissies stuurden ons op vrij standaard wijze naar uithoeken van de wereld om vijanden te verslaan, maar dit zijn niet de enige manieren om af te wijken van het verhaal. Diablo 4 is een open game, met gigantische omgevingen die je vrij kunt verkennen. Tijdens een wandeltocht kwamen we van alles tegen, waaronder mysterieuze kerkers en avonturiers die onze hulp nodig hadden. Het loont in Diablo 4 om er blind op uit te trekken, waardoor de game meer dan het vorige deel aanvoelt als een rpg.

Diablo 4

Verticaler rollen

De gebieden in Diablo 4 voelen ook een stuk verticaler dan in het vorige deel. Kerkers zijn niet langer lineaire paden, maar vereisen dat je meerdere verdiepingen beklimt. De omgevingen voelen hierdoor meer als echt bestaande wereld, in plaats van een reeks uitgestippelde levels. Daar komt bij dat je voor het eerst in de pc-versie van een Diablo-game kunt rollen: die optie werd oorspronkelijk pas in de consoleversie van Diablo 3 geïntroduceerd.

Het duurt vermoedelijk nog jaren totdat Diablo 4 verschijnt, maar de eerste speelsessie belooft een hoop. Dit is de grimmige Diablo waar mensen bij deel drie al naar snakten, met meer vrijheid en een robuuster systeem om je personage naar eigen smaak aan te passen. Je moet nog wel altijd online zijn om de game te spelen, maar anno 2019 kunnen we daar een stuk beter mee leven.

Diablo 4 wordt ontwikkeld voor pc, PlayStation 4 en Xbox One. Het is nog niet bekend wanneer de game verschijnt.

Dit artikel delen:

Lees meer

Bekijk twintig minuten Druid-gameplay van Diablo 4 Rainbow Six Siege ontvangt Operation Shifting Tides-update
26

Reacties op: Diablo 4 is Blizzards grote goedmaker

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • TheDeeGee

    • 11 november 2019 09:49
    Goedmaker…

    Wel megatransactions toevoegen in een full priced game.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Floppyhoofd_

    • 11 november 2019 10:13
    @TheDeeGee het zou natuurlijk geen hedendaagse game zijn als er niet iets zoals dit in zit om 't te vergallen XD tis belachelijk maar helaas de idiote realiteit tegenwoordig :(

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • WvA

    • 11 november 2019 10:39
    @Floppyhoofd_ Is dat idioot? Games ontwikkelen is veel duurder geworden, maar de aanschafprijs is nog vrijwel gelijk. Als je kijkt naar de verhouding zouden games tegenwoordig rond de 80 a 100 euro moeten kosten. Ik heb daarnaast geen enkel probleem met microtransacties zolang het maar geen invloed heeft op mijn game ervaring.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Floppyhoofd_

    • 11 november 2019 10:57
    @WvA wat 't tegenwoordig vaak wel heeft(invloed). Klopt wat je zegt hoor, dat zeg ik niet. Maar persoonlijk zou ik graag wat extra willen betalen voor een complete game ipv extra betalen omdat je niet alles krijgt 🤔 daadwerkelijke dlc met nieuwe verhalen etc niet meegeteld.
    Ik wil graag een volledige game kopen met alle pakjes/wapens/kleurtjes etc inbegrepen. Neem toch ook geen hotel waar ik nog extra moet gaan betalen om gebruik te mogen maken van het bed🤔 ik weet dat ik naïef ben en weet dat er ook een hoop voor valt te zeggen maar ikzelf had het liever anders gezien. Maar hey, dat ben ik:)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • WvA

    • 11 november 2019 11:38
    @Floppyhoofd_ Ik moest twee jaar terug een keer extra betalen als ik een deken en kussen wou in een hotel. XD Ik wou eigenlijk weigeren uit principe, maar had geen alternatief en moest toch slapen..

    Afijn, offtopic. Ik snap je punt, en ik heb het liever ook zo. maar andere tijden I guess. Mijn compromis is dan maar gewoon akkoord zijn met microtransactions als ze maar geen invloed hebben op mijn ervaring.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Jumpman

    • 11 november 2019 11:49
    @Floppyhoofd_ verkeerd voorbeeld, juist bij een hotel betaal je extra voor de volledige hotel ervaring. Ontbijt, avond eten, gebruik van het barretje, maar ik snap je punt heel goed en sta er ook zo in. Nu zijn er uiteraard uitzonderingen, gear ter promotie van een ander spel of gebeurtenis en dergelijke, maar dan heb je het over dlc die niet op voorhand gepland stond.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Floppyhoofd_

    • 11 november 2019 11:58
    @Jumpman was 't enige voorbeeld dak me zo snel kin bedenken XD zelfs met hotels heb ik weinig ervaring haha (nogal een kluizenaar haha)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 11 november 2019 14:19
    @Floppyhoofd_ Nou het gebeurt natuurlijk bij hotels, auto's, electronica e.d. alles wat je koopt heeft extra opties om het duurder te maken.
    Nu kan ik Diablo spelen voor €60 en die cosmetics links laten liggen, ze boeien me niet en ik heb er geen last van dat iemand anders ze wel heeft.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • 004

    • 11 november 2019 15:29
    @WvA Ik denk niet dat Blizzard geld problemen heeft sinds WoW en hun voorzichtige manier van games uitbrengen. Verder zijn games ondanks dat ze veel complexer en dus duurder geworden om te maken afhankelijk van hun succes net zoals bijvoorbeeld kunst. Sommige krijgen niks en gaan failliet, sommige een beetje en anderen worden schathemelrijk. Blizzard valt volgens mij wel in de laatste categorie.

    Ondanks dat ik er niet veel last van heb zolang het geen pay to win word vind ik het concept van een full priced game verkopen en daarna microtransactions toevoegen compleet waardeloos. Voeg gewoon een nieuwe expansion toe met de nodige content, misschien ben ik wel ouderwets ondertussen alleen het doodgegooit worden met van alles om te kopen of een class voor een belachelijke prijs kopen in bijvoorbeeld D3 is echt te gek voor woorden. Alles en overal is reclame, alsof we nog niet genoeg input/prikkeling/keuze mogelijkheden binnen krijgen en vervolgens afvragen waarom veel meer mensen overstrest en/of ziek worden.

    Het verleiden tot kopen van digitaal materiaal om verschillende redenen vind ik zelf vervelend en behalve dat schadelijk op welke doelgroep dit gemarket word wat veelal jongeren zijn of mensen die niet goed met geld om kunnen gaan of hun geluk halen uit digitaal materiaal hoarden. Ik ken verschillende mensen van verschillende gamebedrijven die er werkzaam zijn die me verteld hebben dat er een zeer klein percentage van het totaal aantal spelers zich helemaal suf koopt aan digitaal materiaal.

    Ik vind het frustrerend dat overal nog meer geld uit gewonnen moet worden, vooral bij grote bedrijven om de aandeelhouders tevreden te houden en anders het bedrijf in elkaar dondert (Blizzard is ook veranderd na WoW). Sinds enige jaren zijn merken in de kleding industrie ook op nieuwe lijnen overgestapt die aanslaan bij de consument welke worden gemarket met een hip image terwijl een vergelijkbaar product als wat jaren terug werd verkocht alleen van veel slechtere kwaliteit! Goedkoper materiaal, kortere levensduur, zelfde prijs (of duurder)=meer winst. Geen rekening houdende met het maatschappelijke deel, effect op het milieu en de consument eet het over het algemeen als zoete broodjes.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • TheChief

    • 11 november 2019 16:08
    @WvA Je logica zou kloppen als games nog steeds en masse in dozen naar winkels worden verscheept maar dat gebeurt niet meer. Alles wordt steeds meer digitaal en dat is veel goedkoper wegens besparing op transport, verpakkingsmaterialen etc.

    Bovendien hoeven we met bedrijven als Blizzard echt geen medelijden te hebben, ze maken miljarden winst op jaarbasis dus 50-60 Euro is een prima acceptabel bedrag voor een game.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Archer

    • 11 november 2019 12:30
    @TheDeeGee Source? Voorlopig heb ik alleen geruchten gehoord over een mogelijk aspect voor extra looks custumization. De rest niet. FYI; dat heeft Overwatch ook? Zolang het geen buy to win is… zal het mij minder boeien.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • rohirrimdwarf

    • 11 november 2019 13:55
    Diablo 4: big number good. low number bad. Wat een slechte beslissing. Ik ben toch geen kind van 7. Dit vond ik net zo interessant aan diablo 3. De vele verschillende vaardigheden en learning curve.

    Verder veel meer mogelijkheden om je character op te bouwen zoals je zelf wilt. En dus niet wel een frost sorceress, omdat blizzard dat zo wil, maar geen fire sorceress omdat je geen set item in het spel kunt vinden met 10.000% damage op x mana spender. Of de ene set wel 50% damage reduction en de andere niet. Zodat je seizoen als glazen kanon monk wordt vergald. Dus ik zal niet te hard klagen. Het voelt wel iets te veel als dumbing down naar console niveau.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • darkmanwls

    • 11 november 2019 15:52
    @rohirrimdwarf Ik bedoel dit echt met alle respect en niet om je te beledigen of zo. Maar ik begrijp echt helemaal niets van wat je hier zegt. Weet niet of t ligt aan rare zinsopbouw of zo.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • darkmanwls

    • 11 november 2019 16:10
    @rohirrimdwarf Mijn eerdere reactie is verwijderd, waarom weet ik niet want volgens mij beledigde ik niemand of zo, maar goed zal het anders vragen.

    Zou je je comment iets meer willen uitleggen? want ik begrijp niet goed wat je bedoeld.

    P.S. oh nu staat ie er ineens toch weer.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • rohirrimdwarf

    • 11 november 2019 16:59
    @darkmanwls @darkmanwls ik voel me niet snel beledigd. Ik reageer op het artikel van gamer.nl en mijn eigen beleving rondom blizzcon diablo 4 content. Ook op feedback van youtubers die diablo 3 al duizenden uren hebben gespeeld.

    Wat ik wil zeggen is in diablo 3 had je voor iedere klasse eigen eigenschappen dexterity (monk), strenght (barbarian), intelligence (wizard) etc. Deze zijn vervangen door 2 cijfers. aanval en verdediging. Om de boel te versimpelen zijn meer dingen uit het spel gesloopt. En veel, voor sommige mensen verwarrende, specifieke wapeneigenschappen zijn geschrapt. Stel je voor dat je kunt kiezen tussen +100 aanval of 5% attack speed voor een dubbelhandig zwaard. Bij het kiezen tussen 2 verschillende items of tijdens het modificeren van een onderdeel van het wapen. Dan moet je in kunnen schatten wat het beste is en zorgde voor veel interactie op de online chats tijdens het spelen. Elk item heeft wel 4 tot 8+ verschillende eigenschappen. Dan vind ik het persoonlijk leuk om dit te analyseren en soms met mensen in discussie te gaan. Dat element is een stuk minder in diablo 4. Groot getal goed, laag getal slecht (onder de inventory). Ipv zelf een juiste afweging te maken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • rohirrimdwarf

    • 11 november 2019 17:03
    @darkmanwls Daarnaast was het zo dat blizzard in diablo 3 bepaalde welke builds succesvol waren. Zo kun je in seizoen 19 pas voor het eerst kiezen voor een whirlwind barbarian. Gewoon omdat de wrath of the wasted set een buff had gekregen. Als ik een whirlwind barb wil spelen dan moet ik dat zelf weten. En niet afhaken omdat je 10-20 levels in greater rifts minder kunt halen. Omdat x build veel beter is. balans is zoek in diablo 3. En set items verpesten veel. Dit lijkt veel beter te zijn in diablo 4.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • darkmanwls

    • 11 november 2019 17:54
    @rohirrimdwarf Ah, nu is het duidelijk en ben ik het volledig met je eens. Ik hou enorm van tweaken, uitproberen en zelf dingen uitvinden. Te simpel is niet goed in een game als deze.
    Het was bij diablo 3 inderdaad zo dat bij iedere set eigenlijk 1 build hoorde, week je daar van af dan was je niet sterk genoeg om door de hogere torment levels heen te komen. En die builds kon je letterlijk van icy veins af trekken dus er was totaal geen eigen input.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • rohirrimdwarf

    • 11 november 2019 19:26
    @darkmanwls Tegelijkertijd is er meer creativiteit mogelijk, maar aan de andere kant wordt het ook weer ingeperkt. Hoop erg dat diablo 4 meer keuzemogelijkheid biedt om het character te bouwen wat je wilt maken. Als er 3 grote stromingen zijn in bijvoorbeeld de sorceror klasse (vuur,ijs en bliksem). Dan wil ik niet dat iedereen build x (bliksem) maakt omdat die 20 greater rifts verder komt dan (ijs). Dat is wat er zo fout is aan diablo 3 en waarom ik uiteindelijk ben gestopt. Geen balans in het spel en een dictaat vanuit de ontwikkelaar om een bepaalde build wel of niet te kunnen spelen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • gekke henkie

    • 11 november 2019 17:15
    @rohirrimdwarf want op console kon je die builds niet maken in 3? Voelt als dumbing down naar wat een groter publiek volgens blizzard langer wilt spelen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Paul_Power

    • 11 november 2019 14:06
    Ze hebben een nieuwe Engine gemaakt, maar wel dezelfde visuele stijl als D3. Ik begrijp niet helemaal waarom, afijn. Dit spel gaat helemaal uitgemelkt worden tot op het bot! DLC DCL DLC, knetter veel micro/macro-transacties, nee ik sla deze lekker over en hou het wel bij Path of Exiles.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.