Voor consolebezitters is de belangrijkste vraag natuurlijk: hoe speelt Diablo 3 op de Playstation 3. In de demo hebben we de keus uit de Demon Hunter of de Barbarian, waarmee we gelijk een goed beeld krijgen van zowel gevechten dichtbij en op afstand.

De Demon Hunter geniet onze voorkeur en toont meteen dat Blizzard de besturing perfect heeft afgesteld op de controller. Lopen doe je met de linker stick en de rechter stick is nu exclusief voor het ontwijken van aanvallen. Dit werkt geweldig: een snelle beweging met het rechter pookje resulteert in een koprol in de aangegeven richting.

De face buttons(driehoekje, rondje, etc) zijn gebonden aan onze spreuken. Zo schieten we met het vierkantje in de richting waarin we met de linker stick wijzen, en zetten we een val met het driehoekje. Met schouderknop L1 slikken we een potion. Deze besturing voelt ontzettend natuurlijk en na een minuutje uitproberen hoeven we er niet meer bij na te denken.

Ook het aantrekken van de vele stukken uitrusting die we onderweg vinden is gestroomlijnd voor de console. Door op select te drukken gaan we naar ons personagescherm, waarop we de schematische weergave van zijn uitrusting zien. Iedere slot is selecteerbaar door er met de linker stick naar te wijzen, waarna je meteen kunt kiezen welk voorwerp je daar wil plaatsen. Ook dit werkt ontzettend intuïtief en het is een verademing ten opzichte van halfbakken ideeën, zoals een soort muisemulatie met slepen en laten vallen. Diablo 3 speelt alsof het vanaf de grond is ontwikkeld als PS3-titel, en dat is een compliment aan de ontwikkelaars.

Wat ook meteen opvalt is dat doodgaan iets anders verloopt. In plaats van dat we meteen de huidige kerker verlaten, krijgen we de optie om als geest terug te keren. Wacht een paar seconden en je bent weer springlevend. Dit zorgt ervoor dat er minder tijd zit tussen sterven en doorspelen, iets wat zeker voor een console spel heel plezierig is.

De speelsessie gaat helaas niet veel verder dan dit. De basis staat, maar lang niet alle vragen zijn daardoor meteen beantwoord. Zo vragen we ons af hoe het zit met de updates die al bij de PC-versie zijn doorgevoerd. Kunnen spelers van de consoleversie die meteen op release in werking zien?
Julia Humphreys:
Een van de voordelen van het ontwikkelen in fases, is dat we voor de PS3-versie alle content kunnen gebruiken die al voor de PC ontwikkeld was. Dat betekent dat de PS3-versie alles bevat wat de PC-versie heeft, tot en met patch 1.7. De timing van toekomstige patches hangt van een aantal zaken af, maar we proberen uiteraard om console spelers net zo goed te ondersteunen als PC spelers met updates.

Uniek voor de PS3-versie is de mogelijkheid voor in totaal vier spelers om offline samen te spelen op hetzelfde scherm. Dit is niet mogelijk op een PC. Die offline coöp kan ook gedeeltelijk online. Bijvoorbeeld twee spelers op de bank die samen spelen met twee online spelers. En er is natuurlijk volledige online coöp.

Is er ook een Auction House waar mensen echt geld kunnen uitgeven?
JH:
Nee er is geen Auction House. Dat komt omdat de PS3-versie niet altijd online is. Tijdens het ontwikkelen van het spel realiseerden we ons dat een groot deel van de consolebezitters hun apparaat niet met het internet verbindt. We wilden geen ervaring creëren waarbij we een groot deel van onze potentiële spelers buitensluiten. Het gevolg van het toestaan van offline spelen is dat we geen Auction House kunnen maken. We kunnen ondanks onze beste inspanningen de integriteit van de save files niet honderd procent garanderen (waardoor valsspelers het systeem zouden kunnen uitbuiten, red.)

Lopen jullie nu niet het risico dat al die PC-spelers, die behoorlijk boos waren over de verplichting om altijd online te zijn, nu roepen: 'zie je wel! Het kan wél offline!'?
JH:
PC-spelers en consolespelers zijn toch verschillende 'ecosystemen'. De manier waarop ze spelen is anders, de manier waarop hun system zijn verbonden verschilt. PC-spelers krijgen alle voordelen van Battle.net en daarvoor moet je online zijn. Voor consolespelers is er geen Auction House. We proberen de beste beslissingen te nemen die beide groepen een zo goed mogelijke ervaring bieden.

Is er helemaal geen Auction House? Ook niet met in-game goud?
JH:
Nee. Daarom hebben we de manier van het vergaren van loot ook aangepast. Er valt nu iets minder vaak loot, maar de kwaliteit is een stuk hoger, zodat iemand die alleen speelt toch zijn personage tot het maximum kan opbouwen.

Hoe verhoudt Diablo zich tot andere actie-RPGs zoals Torchlight 2? Jullie stroomlijnen het spel steeds meer en nu is er zelfs een consoleversie. Is Diablo nog wel bedoeld voor de hardcore speler, of laten jullie die markt nu over aan andere ontwikkelaars?
JH:
Onze filosofie is: hardcore spellen maken voor iedereen. Diablo 3 is makkelijk te leren, maar hoe meer tijd je in de game doorbrengt, hoe dieper het wordt. Tegen de tijd dat je op Inferno-moeilijkheid speelt en Paragon-levels doorloopt, zit je in een behoorlijk hardcore ervaring. We merken ook dat “niet-gamers” die Diablo 3 spelen uiteindelijk ontdekken dat ze tegen die tijd behoorlijk hardcore bezig zijn.

De versie die we hier spelen is de PS3-versie. Jullie hebben onlangs aangekondigd dat het spel naar PS4 komt. De logische vraag: komt de game ook op andere consoles uit?
JH:
We kondigen op dit moment geen andere versie aan. Maar blijf ons volgen!