Descenders (hands-on) | Gamer.nl

Descenders (hands-on) | Gamer.nl

Verschillende indiedevelopers stappen dit jaar op de fiets. Het Duitse Megagon had eind vorig jaar een succesvol Kickstarter-project voor onze href="https://gamer.nl/artikelen/achtergrond/indigo-2017-houd-lonely-mountains-downhill-in-de-gaten/">Indigo 2017-lievelings</a> Lonely Mountains: Downhill en Descenders van het Nederlandse RageSquid (Action Henk) staat nu in Early Access op Steam. Die tweede game hebben we uitgeprobeerd.

De timing van de twee games is opvallend, maar ze zijn verschillend en leuk genoeg om over beide enthousiast te worden. Waar Lonely Mountains zich richt op het blijven zitten terwijl je door een lastig landschap fietst en zo snel mogelijk het einde probeert te halen, gaat Descenders om het verdienen van reputatie door het doen van stunts. Al valt het ook in deze game echt niet mee om op de fiets te blijven zitten.

Op volle vaart

Je gaat namelijk in de willekeurig gegenereerde levels razendsnel naar beneden, terwijl de besturing ruimte biedt voor veel precisie. Hierdoor voelt de game realistisch aan, maar kun je ook snel foutjes maken. Als je over een helling fietst waarna je een sprong maakt, is het makkelijk om wat tricks te doen. Je dondert alleen zo van je stalen ros als je de grond verkeerd raakt. Doe je dat te vaak, dan moet je opnieuw beginnen.

Deels lijkt de besturing van de fietsen op die van een auto. Je geeft gas met de rechtertrigger, remt met de linker en stuurt met de linkerstick. Intere ant wordt het pas bij het rechterpookje, want daarmee neem je risico via sprongen en tricks. De precisie in de besturing maakt een hoop handigheid mogelijk en zal waarschijnlijk snel de amateurs van de profe ionals scheiden.

Descenders

Kies zelf hoe moeilijk je het maakt

Fijn is dat je zelf aangeeft hoeveel hooi je op je vork wil nemen. In de singleplayer kies je opvolgende levels met elk hun eigen moeilijkheidsgraad qua bochten, stuntmogelijkheden en steilheid. Ook in de levels zelf is het aan jou hoe zwaar het wordt. Een ingewikkelde helling kun je bijvoorbeeld oprijden en er weer van af springen voor extra reputatie, maar je kunt er ook prima omheen rijden. De game vindt het ook geen probleem als je van de baan raakt. Rijden in het gras is wel gevaarlijker, maar het is prima om stukjes af te snijden. In sommige levels is er niet eens een pad.

Jammer genoeg ziet de game er niet zo mooi uit, maar daar kan nog aan gewerkt worden. Leuk is wel dat elk level een extra opdracht heeft voor meer reputatiepunten. Bijvoorbeeld het doen van drie backflips, het niet loslaten van de rechtertrigger of een topsnelheid bereiken. Dat houdt je gemotiveerd om nieuwe dingen te proberen, in plaats van de veilige route te kiezen.

Descenders

Slimme aanpak

RageSquid pakt de game slim aan. Er zijn drie teams waar je uit kunt kiezen, met hele eigen kleding en symbolen. Hiermee hoopt de studio natuurlijk dat er een strijd uitbarst en men online hun team gaat verdedigen. Daarnaast is er een dagelijkse uitdaging, die op het moment van schrijven nog niet werkt, en een algemeen leaderboard. Ook kun je nieuwe kleding, fietsen en acce oires verdienen. De game doet er alles aan om spelers terug te laten komen.

Belangrijker is natuurlijk dat de game lekker speelt en dat zit wel goed. De mogelijkheden zijn nog wel wat beperkt, maar de makers zeggen de game te willen ontwikkelen zoals bijvoorbeeld PlayerUnknown's Battlegrounds. RageSquid zet een competente basis neer en bouwt met de feedback van de spelers daarop voort. Descenders is op dit moment een goede start om iets moois te maken. Mocht de game aanslaan, dan kan de studio nieuwe onderdelen voor de levels blijven bedenken, ontgrendelbare objecten toevoegen en de gameplay finetunen.

Descenders is vanaf 9 februari beschikbaar via Early Acce op Steam.

Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou