Het is de bedoeling dat er sprake is van een bepaalde wisselwerking: gebeurtenissen in de game keren terug in de serie en andersom. Volgens de ontwikkelaar zal dat proces op verscheidene manieren plaatsvinden. Zo wordt er bijvoorbeeld een nieuwe vijand in de game geïntroduceerd na een X aantal afleveringen of verandert het weer in de game omdat dit ook in de jongste aflevering het geval is. Daarnaast keren toonaangevende personages uit de game terug in de serie, onder wie tevens spelers.

Hoe dat in zijn werking gaat? Wij kunnen het je niet vertellen. Trion Worlds liet ons werkelijk niets zien dat hierover duidelijkheid bood. De preek die wij aanhoorden over de tv-serie en de koppeling met de game, teerde op niets meer dan beloftes. Ook de vragen die wij stelden schiepen weinig duidelijkheid, want ze werden systematisch afgedaan met onverschillige antwoorden. Zo is er bijvoorbeeld vertraging tussen het opnemen en het uitzenden van de serie, dus vroegen wij hoe spelers van het spel dan terug kunnen keren in nieuwe afleveringen.

Standaard

En jawel, ook dat antwoord ging van start met een twijfelbiedende “maybe”, waardoor we wat betreft deze crossmediale samenwerking sceptisch achterblijven. De game zelf daarentegen, die laat weinig te vragen over. Defiance oogt en speelt namelijk als een standaard MMO. Het is er enkel eentje waarin de actie niet statisch is, maar beïnvloed wordt door hoe je schiet of granaten mikt. De gameplay is immers die van een shooter, terwijl de verdere opzet lijkt op die van genregenoten. Hoewel je geen klasses hebt (je wapens bepalen hoe je speelt), accepteer je wel gewoon missies en raid je bijvoorbeeld dungeons met je guild (‘clan’).

Tenminste, zo wordt ons verteld.

Helaas geldt ook hier weer dat wat we van de ontwikkelaar horen, niet overeenkomt met wat we zien en spelen. Van vrijheid als in een MMO is tijdens het spelen geen greintje te bekennen; we belanden in een traditionele team deathmatch-strijd, gesitueerd in een grote grijze haven, die nul duiding over de kern van het spel. En dan is het er ook nog eens eentje die geen enkele indruk op ons maakt. De wapens, de besturing en de personages: Defiance is tijdens het spelen zo gewoontjes als een shooter zijn kan.

 

Rijmt niet

Dat rijmt echter totaal niet met wat we in een filmpje op de monitor achter ons zien, wat trailers tot dusver tonen en wat de ontwikkelaar ons aan beloftes doet. Coöp-missies, het rijden op motoren, wapens die buitenaardse ammunitie gebruiken, een rare mengelmoes van de bestaande Westerse wereld en alien-achtige invloeden; Defiance wil meer worden dan een standaard MMO met geweren. Maar waarom Trion ons een missie toont die al die unieke eigenschappen volledig negeert, is ons een raadsel.

Toch schrijven we Defiance nog niet af. Het zou immers zomaar kunnen dat het PvE-gedeelte van de game juist baat heeft bij de laagdrempelige actie. De game komt immers ook op de consoles uit, wat een diversiteit aan vaardigheden en talent-systemen lastig te implementeren maakt. Bovendien is het mogelijk je wapens en personage aan te passen en kent de wereld, een beetje als in Guild Wars 2, dynamische gebeurtenissen waaraan iedereen in de server mee kan doen. Defiance herbergt dus genoeg interessante aspecten die de actie nog kunnen verreiken. Bovendien zou het afdoen van een MMO aan de hand van één enkel aspect sowieso nogal voorbarig zijn, zeker zo’n zeven maanden voordat het spel uitkomt. We wachten geduldig af.