Eindelijk mogen we het apparaat in onze eigen handen houden. Het oogt en voelt als een kleinere DS, al vallen het bovenste scherm, dat nu breedbeeld is, en de analoge schuifknop (zoals op de PSP) meteen op. We krijgen eerst een kleine demo voorgeschoteld om te wennen aan de combinatie van 3D-weergave en de twee camera’s aan de andere zijde van de 3DS. Voor ons ligt een kaart op tafel voor waar we de camera’s van de 3DS op moeten richten. Op het 3DS-scherm zien we vervolgens een gigantische draak uit de kaart komen. We moeten op zijn zwakke plekken richten om hem te doden, wat we doen door de 3DS zelf rond de draak te bewegen. Onhandig draaien we het scherm, waardoor we het 3D-effect verliezen of de kaart opeens zelfs niet meer wordt herkend door het apparaat. Dit werkt voor geen meter!

En dan ‘klikt’ het bij ons. Je moet de 3DS niet kantelen. Nee, je moet de 3DS daadwerkelijk rond de kaart bewegen. Net doen alsof de draak echt uit de kaart komt en daar op de tafel aanwezig is. Opeens werkt het perfect en werken we onze vleesgeworden vijand naar de grond. Het is cruciaal dat je de 3DS op een centimeter of dertig van je ogen houdt om het perfecte effect te creëren, al merken we dat dit per game kan verschillen. Al snel vind je de juiste afstand en kan het plezier beginnen. De zogenaamde sweet spot is niet te klein, dus problemen met het 3D-effect dat opeens verdwijnt ervoeren we eigenlijk niet.

Slangen in 3D
We starten een trailer van Metal Gear Solid 3: Snake Eater op. Nintendo maakt duidelijk dat het helemaal niet zeker is dat deze game naar de handheld komt en ook diens ontwikkelaar Hideo Kojima heeft al laten weten dat het hier enkel een zogenaamde techdemo betreft. Snake Eater blijkt in ieder geval de perfecte game om het 3D-effect mee te tonen. De jungleomgevingen waar Snake doorheen kruipt ogen werkelijk schitterend op het apparaat. Snake kruipt over de grond en komt slangen en krokodillen tegen die haast uit het scherm lijken te komen. Hij loopt over een loopbrug boven een afgrond en we krijgen zowaar hoogtevrees. Opeens beseffen we hoe belangrijk 3D kan worden voor games: in plaats van dat het alleen maar extra mooie beelden oplevert, zoals de transitie van SD- naar HD-weergave, beïnvloedt dit ook daadwerkelijk de gameplay. Voor het eerst speelt diepte een belangrijke rol in games.

Maar we checken nog meer games, zoals de aankomende heruitgave van Starfox 64. Waar het origineel op de Nintendo 64 de perfecte game was om trilling in de controller mee te introduceren, daar lijkt de 3DS-remake een prima keuze te zijn om aan te tonen hoe belangrijk 3D voor games kan worden. Al spelend verschijnen er opeens vijanden achter ons, die we makkelijk kunnen zien door het verschil in diepte. Met onze Starwing maken we een mooie looping naar achteren om onze achtervolgers kapot te knallen. Alles oogt natuurlijk scherp en kleurrijk, aangezien de 3DS met gemak PlayStation 2-graphics lijkt te uit te pompen.

Verder krijgen we vooral veel trailers te zien, maar ze maken bijna allemaal indruk. Resident Evil maakt niet heel sterk gebruik van het 3D-effect, maar is grafisch wel van duizelingwekkende kwaliteit. Of wat te denken van Paper Mario. De tweedimensionale papieren laagjes komen met diepteverschil pas echt tot leven. Ook de trailer van de nieuwe Kid Iracus is prachtig, al kunnen we nog niet goed inschatten hoe de gameplay precies gaat werken. Het lijkt in ieder geval op een soort fantasievollere Starfox.

3D-foto’s
Naast games zal de 3DS ook nog twee andere hele mooie toevoegingen hebben. Zo kan de handheld ook gewoon 3D-films afspelen. We kregen een trailer van How to Train Your Dragon als voorbeeld te zien en wederom was alles superscherp en in voltallig 3D. Kun je je al voorstellen dat je straks in de trein zonder speciale bril 3D-films kunt kijken? Nog mooier is de mogelijkheid om waar je maar bent 3D-foto’s met je 3DS te maken. Er zitten immers twee camera’s op de handheld die twee foto’s maken. De 3DS voegt die samen en maakt er een 3D-afbeelding van. We hebben met deze mogelijkheid mogen spelen en kunnen concluderen dat het ook echt daadwerkelijk werkt. Beeld je eens in dat je straks foto’s maakt van bijvoorbeeld vrienden of gebouwen en vervolgens deze kiekjes kunt terugkijken in 3D. De vraag is wel of we deze vervolgens in 3D kunnen terugzien op andere apparaten dan de 3DS.

Dus, leunt de 3DS op een gimmick? We antwoorden volmondig ‘nee’. 3D is de toekomst en wat ons betreft is die toekomst brilloos. Nintendo heeft met de 3DS over de gehele competitie gewalst deze E3. Daar is het zo’n beetje iedereen die op de beursvloer rond heeft gelopen, het mee eens.