Dark Souls 3: The Ringed City | Gamer.nl

Dark Souls 3: The Ringed City | Gamer.nl

Voor Dark Souls 3 hebben ontwikkelaar FromSoftware en uitgever Bandai Namco een bijzondere uitbreiding in petto: The Ringed City biedt nieuwe levels én tegenstanders van een ander kaliber dan we gewend zijn.

Toegegeven: ondergetekende is niet de grootste ‘Soulsbourne’-adept. Ik heb mij wel gewaagd aan Dark Souls, maar dwong mijzelf tot opgeven toen dezelfde pa age vol bikkelharde vijanden voor de veertigste maal afgewerkt moest worden. De fascinatie voor de reeks is er echter altijd geweest, juist door de manier waarop de games elke eigen fout van de speler genadeloos afstraffen. Experimenteren mag, maar is zeer op eigen risico.

Dark Souls 3 Ringed City

Conventies

Over nieuwe dingen proberen gesproken: wat gelijk het meeste opvalt aan deze downloadable content voor Dark Souls 3 is de manier waarop met conventies uit het recente verleden wordt gebroken. Dat merken we althans in de demo waar we amper twintig minuten mee aan de slag konden, maar niet direct. In het eerste, vrij kleine gebied zijn vooral basale, kruipende vijanden te bevechten. Iets verderop staat een serieuzere en vooral groter opponent, die met een goed gemikte sprongaanval vanaf een hoger gelegen plek zonder enorme problemen te verslaan zou zijn – wij rekenen echter met hem af door de middelgrote kolos klem te zetten achter een laag muurtje en een reeks pijlen af te schieten.

Omdat de route naar het volgende gebied zich niet gelijk lijkt aan te dienen, proberen we over een randje naar de afgrond te kijken. Prompt zakt de uitstekende grond onder onze voeten vandaan en valt onze protagonist vele tientallen meters naar beneden – maar komt hij in een rollende beweging ook op z’n pootjes terecht. Dat kenmerkt de gameplay van deze dlc, merken we ook verderop: het leveldesign is veel verticaler dan voorheen, waardoor je op een andere manier moet nadenken over je navigatie én het bevechten van vijanden.

Dark Souls 3 Ringed City

Engel des doods

Dat blijkt ook als we kort daarop een soort witte engel des doods aantreffen, die doodleuk op enige afstand in de lucht fladdert en ons constant bestookt met energiestralen. Door vlot van afgronden af te springen en te rollen belanden we in een kamer met twee ridders – en iets verderop een grotere, krachtigere variant. De eindbaas weten we zelf in de korte speeltijd niet te bereiken, maar blijkt wederom een gevleugeld monster te zijn dat in dit geval vooral vuur spuwt.

Op eerdere downloadbare content voor de reeks kwam nog wel eens kritiek dat er weinig aandacht voor nieuwe eindbazen zou zijn – The Ringed City belooft er zeker vijf. Alleen door die te verslaan, kom je het ware einde van de Dark Souls 3-verhaallijn te weten, stelt uitgever Bandai Namco. Onderweg zijn er uiteraard nieuwe wapens, uitrusting en spreuken te vergaren om je te helpen op je queeste. Ook zijn nieuwe PvP-locaties in het vooruitzicht gesteld, evenals verbeterde online matchmaking. Dat betekent dus veel nieuwe content, maar vooral ook een nieuw soort uitdaging door een ander soort leveldesign én verra ende nieuwe tegenstanders.

Dark Souls 3: The Ringed City verschijnt op 28 maart als dlc voor Dark Souls 3 op PlayStation 4, Xbox One en pc.%NEWLINE%
Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou