Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Preview

E3 2015: Dark Souls 3

Driewerf hoezo?

Geschreven door Marcel Vroegrijk op
De Dark Souls-serie speelt al jaren een psychologisch spelletje met zijn spelers. De game doceert en straft tegelijk. Wie een beetje masochistisch is ingesteld, geniet daar intens van. Maar sinds de aankondiging van Dark Souls 3 is het een bijna filosofische kwestie geworden. Hoe lang blijft meer van hetzelfde nog beter dan iets anders? En willen we niet liever meer van dat andere, Bloodborne bijvoorbeeld.

Met die vragen stapten we op de E3 een klein zaaltje van Bandai Namco binnen, inclusief rookmachine om het nog een zweem van mysterie mee te geven. Maar aan Dark Souls 3 is niets mysterieus. Het is de logische volgende stap na het succes van Dark Souls en Dark Souls 2, en als we Bandai Namco’s bewoordingen mogen geloven ook de laatste. Het derde deel wordt omschreven als de “final episode”.

Voor het derde deel is Souls-goeroe Hidataki Miyazaki weer naar voren geschoven als drijvende kracht achter het spel. Bij Dark Souls 2 vervulde hij vooral een adviserende rol. Het ontwikkelteam van die game wordt daarom ook wel “het B-team” genoemd. Hoewel Miyazaki onze hands-off demo aan elkaar praat, krijgen we geen moment het idee dat hij daadwerkelijk weer pro-actief betrokken is bij het nieuwste deel. Afgaand op de eerste trailer en getoonde demo is Dark Souls 3 een marginale verbetering ten opzichte zijn voorganger. De loze marketingtermen die Bandai Namco op de Powerpoint-sheets had neergezet, hielpen niet bepaald om dat beeld uit ons hoofd te krijgen.

Niet zo negatief

Nu klinkt dat negatiever dan het is. Dark Souls 2 is een uitzonderlijk goede imitatie van het eerste deel en de derde telg bouwt daar netjes op voort. De invloed van Bloodborne is een beetje zichtbaar, maar het voelt toch vooral heel vertrouwd. Neem bijvoorbeeld het gebruik van schilden. In Bloodborne zat nog een sneer naar hoe die een passieve speelstijl in de hand werken, maar in Dark Souls 3 is het allemaal weer geoorloofd.

De grootste verandering zit ‘m waarschijnlijk in het aanvalssysteem. Daar lijkt het derde deel wel wat tips van Bloodborne in acht te hebben genomen. Wegrollen gaat een stuk sneller en de ridder uit de demo zweeft haast over de grond. From Software probeert ook wat extra variatie in de wapens aan te brengen via verschillende unieke aanvallen en zogeheten stances. Met een lang zwaard kun je bijvoorbeeld een reactieve houding aannemen. Hierbij steek je het wapen voor je uit, waardoor je meteen kunt toeslaan als een vijand in de buurt komt. Met een nog groter zwaard kun je dan weer vijanden lanceren, bij twin scimitars krijg je er een alles om je heen rakende wervelaanval bij.

Meer speelstijlen

Er werd ook gezegd dat Dark Souls 3 andere speelstijlen gaat faciliteren, zoals het gebruik van een kleine boog. Met een beetje creativiteit en volharding kon je daar in de voorgaande delen ook wel wat mee, maar dan moest je toch vooral misbruik maken van de omgeving en beperkte kunstmatige intelligentie van vijanden. Daar is nu iets op gevonden. Met een shortbow kun je direct na een rol een pijl afschieten zonder eerst te richten. Zo’n kleinere boog staat ook nog een zwaard in je andere hand toe, zodat je een schot met een slag kunt opvolgen.

Het zijn dit soort kleine veranderingen die Dark Souls 3 net weer wat anders maken. Bandai Namco belooft uiteraard weer wat aanpassingen op het gebied van coöp en pvp, maar uiteindelijk zal het wel weer grotendeels op hetzelfde neerkomen. We leggen onze twee vragen daarom aan jullie voor. Is meer van hetzelfde in dit geval een probleem? Of kun je na Bloodborne niet meer terug? Het antwoord ligt grotendeels aan de overgebleven creativiteit van From Software na de zoveelste Souls-game in korte tijd.

Dit artikel delen:

Lees meer

Yooka-Laylee-Kickstarter haalt ruim 2 miljoen pond op PC Gaming Show: het nieuws verzameld
5

Reacties op: E3 2015: Dark Souls 3

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • garciagarcia

    • 2 jaren, 5 maanden geleden
    Ben benieuwd of de veranderingen de spelervaring ten goede gaan komen. Ook las ik dat bazen uit eerdere delen terug keren in DS3. Persoonlijk vind ik dat apart, want je slacht ze in eerdere delen toch af?

    Ik ga deel 3 gewoon spelen om de reeks zo af te sluiten en hoop dat we in de toekomst nog een Bloodborne 2 mogen verwachten, want stiekem is dat toch wel de betere game in vergelijking met Dark Souls. Ik hoop gewoon heel erg dat DS3 niet het "been there, done that" gevoel gaat geven!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Draven

    • 2 jaren, 5 maanden geleden
    Ik ben absoluut fan van de Souls games.

    Maar vorig jaar DS II, toen Bloodborne en Scholar Of The First Sin.
    Het gaat me allemaal iets te snel.
    Van mij had From Software best nog wel even mogen wachten met Dark Souls III

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ali3n8tor

    • 2 jaren, 5 maanden geleden
    'Meer van hetzelfde' is bij mij geen probleem in de souls serie, en het is geweldig dat door bloodborne mijn speelstijl in dark souls nu veel meer actief is geworden door naar dual wield over te stappen ipv schild en zwaard ;p

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • haastnooit

    • 2 jaren, 5 maanden geleden
    "Hoe lang blijft meer van hetzelfde nog beter dan iets anders? En willen we niet liever meer van dat andere, Bloodborne bijvoorbeeld."
    Hmm, kijk ik ben het er helemaal mee eens, maar de AC-serie doet al jaren alleen maar hetzelfde met minimale aanpassingen en toch hebben alle delen minimaal een 8 gekregen? (behalve Unity vanwege de bakken met bugs)
    Dat maakt de vraag alleen maar terechter, wanneer wordt dat de serie nu echt een keer aangerekend, bij Black Flag is het heel terecht genoemd, maar Bij Unity niet meer terwijl er op dat punt geen verbeteringen inzaten.
    Ik vind dat From Software best een risico neemt door te zeggen: Dark Souls 3 is het laatste deel (of dat echt zo is moet natuurlijk nog blijken) dat is vele malen beter dan de serie volledig uitmelken en steeds hetzelfde doen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • gimbal2

    • 2 jaren, 5 maanden geleden
    Ja ik wil meer van hetzelfde als het zelfde al goed was - dark souls is en blijft eindeloos boeien. Ik huil eerder dat dit het laatste spel is in dit universum, het is wel mijn tweede thuis ja!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.