Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Preview

Dark Souls 3

Driewerf prima

Geschreven door Kevin Shuttleworth op
Afgelopen E3 heeft hebben we Dark Souls 3 al mogen aanschouwen. De conclusie van die preview: het is absoluut meer Dark Souls en de wijzigingen zitten ‘m vooral in het aanvalssysteem. Wel hadden we nog een tweetal vragen: is meer hetzelfde in het geval van Dark Souls 3 een probleem? En kun je wel terug na Bloodborne? Na een hands-on sessie met de game hopen we wat verheldering te kunnen bieden.

Lees hier de E3 2015-preview van Dark Souls 3

We ontwaken. Om ons heen en in de verte staan gotische kastelen. Een naar beneden lopende trap is de enige weg voorwaarts, die uitloopt op een loopbrug met daarop tientallen broodmagere zombies. Een aantal meter verder horen we de voetstappen van de eerste vijanden. Met een schild in de ene hand en een lang zwaard in de andere hakken we ze genadeloos neer. Het blokkeren van aanvallen met het schild voelt als vanouds en we weten nog precies waar dat fijne plekje zit waar we een vijand moeten raken om een dodelijke aanval uit te voeren. Eén genadeloze steek in de rug, bloed vloeit rijkelijk en de vijand valt levenloos voorover op de grond.

Jup, meer Dark Souls

Het is pas bij de volgende sectie waar de verschillen merkbaar worden. We lopen de volgende wentelende trap af en komen buiten op een lange overloop. Voor een trap die omhoog leidt naar een catwalk, staat een vijand met een schild. Deze gnieperd verdedigt alsof zijn leven ervan afhangt, wat er ook gebeurt. Zoals we al in de E3-preview aangaven, zijn er verschillende gevechtshoudingen. Om de verdediging van de vijand te breken, schakelen we naar onze aaanvalshouding, om ons zwaard met een machtige zwaai van beneden naar boven te zwiepen. De zwaai raakt het schild van de vijand, die vervolgens achterover valt.

Hoewel deze houdingen zeer krachtige aanvallen voortbrengen, maken ze je ook kwetsbaar voor aanvallen. Je laat namelijk je schild los en en kan nog maar langzaam bewegen in aanloop naar je aanval. Je timing moet daarom altijd perfect zijn, wat een nieuwe laag van bedachtzaamheid toevoegt aan de gevechten. Uiteraard is de eis van perfectie geen verrassing, maar wel een verbreding van de kernmechanieken die op het eerste gezicht bevalt.

Andere wapens

De andere wapens die we tot onze beschikking hadden - een enorm tweehandig slagzwaard en twee kromzwaarden - bleken moeilijker om aan te wennen. Het slagzwaard is een log, traag wapen, wat uiteraard zo zijn nut heeft. Het gebruik van de houdingen met dit wapen is iets waar we niet direct aan konden wennen. De trage zwaaien van het wapen leken niet geschikt voor de vijanden in dit gebied: ze waren te snel en konden onze aanvallen makkelijk ontwijken.

De kromzwaarden, aan de andere kant, zijn een fijne afwisseling op het standaard lange zwaard met schild. Vanuit de verschillende houdingen kun je niet alleen sneller bewegen, maar de aanvallen die bij de zwaarden horen zijn snel en krachtig. Op onze speurtocht door het level, laten we ons van een balkon op een plein vallen, waar een bulderende trol met een meterslange bijl ons opwacht. Omdat de aanvallen van de kromzwaarden zo snel zijn, bleek dit het perfecte wapen om snel veel schade mee aan te richten en tegelijkertijd net buiten het bereik van zijn bijl te blijven.

Dancer of the Frigid Valley

Eenmaal voorbij de trol bereiken we een binnenplaats die naar een kerk leidt, waar twee grote ridders op ons wachten. De een heeft een lange speer vast en de ander een zwaard. Op dit moment komen we erachter dat de wapens en uitrustingen ook van invloed zijn op de loopsnelheid en aanvalsstrategie van vijanden. Terwijl de ridder met het zwaard op ons af sprint, neemt de andere ridder zijn tijd en loopt op een stevig pas met geheven speer onze richting in. Door gebruik te maken van deze situatie kunnen we de vijanden onafhankelijk van elkaar aanvallen, om zo de snellere vijand eerst neer te halen, waarna de speerdrager snel volgt. Het blijkt een goed voorbeeld van van hoe je het toegenomen aantal vijanden in Dark Souls 3 op een tactische manier te lijf kunt gaan.

De baas van het gebied volgt: de Dancer of the Frigid Valley. Terwijl het constant gebukte, gigantische wezen uit de duisternis op ons af kruipt, kunnen we niets anders dan aan Quasimodo denken. Op dat moment hebben we vier Estus Flasks op voorraad: lang niet genoeg om het onbekende mee te trotseren. Na wat kunstig schild- en zwaardgebruik hakken we ongeveer veertig procent van zijn HP weg, waarna we genadeloos met de grond gelijk gemaakt worden. We vragen ons af of we de juiste strategie gekozen hebben. Hadden we misschien aanvalshoudingen moeten gebruiken? Of waren de kromzwaarden beter geweest in deze situatie?

Of we nou bijster veel hebben geleerd van deze speelsessie? Nee. Zit er magie in de game? Ja, maar we weten nog niet in welke vorm. Verzwaart uitrusting je tijdens het rollen en bewegen? “Geen commentaar”. De speelsessie bevestigt alleen onze eerdere vermoedens: zoals in elke voorgaande Souls-game willen we direct na onze nederlaag opnieuw de strijd aangaan. Laten we daarom nogmaals de twee vragen uit de vorige preview stellen. Is meer van hetzelfde in het geval van Dark Souls 3 een probleem? En kun je nog wel terug na Bloodborne gespeeld te hebben? Het antwoord op die eerste vraag is wellicht afhankelijk van de speler, maar de tweede vraag beantwoorden we voor onszelf in ieder geval met een volmondige ‘ja’.

Dark Souls 3 verschijnt in april 2016 voor PlayStation 4, Xbox One en pc.

Dit artikel delen:

Lees meer

Tales from the Borderlands Episode 4 - Escape Plan Bravo Het verhaal van Uncharted: The Nathan Drake Collection
11

Reacties op: Dark Souls 3

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Vovelic

    • 2 jaren, 3 maanden geleden
    Ik raad ook alle Bloodborne/souls fans eens de channel van VaatiVidya op YouTube te bekijken als je dat nog niet gedaan hebt. Het zijn niet alleen reviews maar ook heel veel andere informatie over de werelden van de souls games, veel lore en heel soms ook interviews met bijv. Hidetaka Miyazaki zelf.

    Ook over Dark Souls III heeft hij een heel uitgebreide video over alle verschillen en overeenkomsten met voorgaande games.

    In ieder krijg ik er wel weer zin in! :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ksmai

    • 2 jaren, 3 maanden geleden
    Dit.. die gast maakt top filmpjes

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ShadowX

    • 2 jaren, 3 maanden geleden
    Dark Souls 1&2 niet gespeeld, Demon Souls was frustreren omdat ik veel dood ging en zelfs dood ging als ik van een richel naar beneden pleurde, Bloodborne daar in tegen vond ik geweldig dus zit toch sterk te twijfelen of ik deze gaat halen, lijkt me als ik Bloodborne kan uitspelen dat ik deze zeker moet halen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • mikmak

    • 2 jaren, 3 maanden geleden
    Ik raad je aan om dark souls 2 te proberen, vind het persoonlijk makkelijker dan bloodborne en de setting mooier.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ShadowX

    • 2 jaren, 3 maanden geleden
    Dark Souls 2 was toch ook nu op de Xone en PS4 ?, zal zo is ff kijken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • gimbal2

    • 2 jaren, 3 maanden geleden
    Dan valt Dark Souls 1 ook aan te raden aangezien dat spel nog steeds "makkelijker" is dan Dark Souls 2 :) Makkelijk tussen quotes aangezien hoe makkelijk of moeilijk een Dark Souls is veel met geduld te maken heeft.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ShadowX

    • 2 jaren, 3 maanden geleden
    Ik twijfel om hem te halen, denk dat ik me er toch aan gaat wagen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Degoedheiligman

    • 2 jaren, 3 maanden geleden
    Ik vind bloodborne echt geweldig en heb hem ook op platinum uitgespeeld! Dit was ook mijn eerste ''souls'' game. Heb nu dark souls 2 SotfS gehaald. En ik ben weer helemaal verslaafd. Vind het persoonlijk ''makkelijker'' dan bloodborne. Al had ik in het begin wel onwijs veel moeite met geduldig vechten. ( het is nu meer volgens het principe, aanval afwachten. Blocken/dodgen. 2x aanvallen - repeat)

    Lang verhaal kort. halen die handel je krijgt er geen spijt van!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Baukereg

    • 2 jaren, 3 maanden geleden
    DaS1 en DaS2 ontlopen elkaar niet veel qua moeilijkheid. Daarentegen vond ik de wereld van DaS1 een stuk mooier, hoewel ze met de DaS games nooit het niveau van levendesign van DeS hebben geëvenaard.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ksmai

    • 2 jaren, 3 maanden geleden
    Ik vind bloodborne de minste in de 'serie'. Ik mis de vrijheid die je had in Dark Souls. Het is het niet echt waard om opnieuw te beginnen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Baukereg

    • 2 jaren, 3 maanden geleden
    Wat mij erg tegenstaat is dat ze de snelheid van Bloodborne hebben overgenomen, waar je in DeS en DaS lekker traag voortbeweegt en de combat zich focust op defensie. Van wat ik van DaS3 gezien heb mis is daardoor de impact van de slagen. Het is natuurlijk een persoonlijke voorkeur, maar voor mij de USP van de Souls games. Als ik meer en snellere actie wil ga ik wel Bayonetta of DMC spelen.

    DeS > DaS > DaS2. Laten we hopen dat we DaS3 niet aan het einde van dit rijtje hoeven te plaatsen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.