Dark Souls 3 | Gamer.nl

Dark Souls 3 | Gamer.nl

Afgelopen E3 heeft hebben we Dark Souls 3 al mogen aanschouwen. De conclusie van die preview: het is absoluut meer Dark Souls en de wijzigingen zitten ‘m vooral in het aanvalssysteem. Wel hadden we nog een tweetal vragen: is meer hetzelfde in het geval van Dark Souls 3 een probleem? En kun je wel terug na Bloodborne? Na een hands-on sessie met de game hopen we wat verheldering te kunnen bieden.

Lees hier de E3 2015-preview van Dark Souls 3

We ontwaken. Om ons heen en in de verte staan gotische kastelen. Een naar beneden lopende trap is de enige weg voorwaarts, die uitloopt op een loopbrug met daarop tientallen broodmagere zombies. Een aantal meter verder horen we de voetstappen van de eerste vijanden. Met een schild in de ene hand en een lang zwaard in de andere hakken we ze genadeloos neer. Het blokkeren van aanvallen met het schild voelt als vanouds en we weten nog precies waar dat fijne plekje zit waar we een vijand moeten raken om een dodelijke aanval uit te voeren. Eén genadeloze steek in de rug, bloed vloeit rijkelijk en de vijand valt levenloos voorover op de grond.

Media has no description

Jup, meer Dark Souls

Het is pas bij de volgende sectie waar de verschillen merkbaar worden. We lopen de volgende wentelende trap af en komen buiten op een lange overloop. Voor een trap die omhoog leidt naar een catwalk, staat een vijand met een schild. Deze gnieperd verdedigt alsof zijn leven ervan afhangt, wat er ook gebeurt. Zoals we al in de E3-preview aangaven, zijn er verschillende gevechtshoudingen. Om de verdediging van de vijand te breken, schakelen we naar onze aaanvalshouding, om ons zwaard met een machtige zwaai van beneden naar boven te zwiepen. De zwaai raakt het schild van de vijand, die vervolgens achterover valt.

Hoewel deze houdingen zeer krachtige aanvallen voortbrengen, maken ze je ook kwetsbaar voor aanvallen. Je laat namelijk je schild los en en kan nog maar langzaam bewegen in aanloop naar je aanval. Je timing moet daarom altijd perfect zijn, wat een nieuwe laag van bedachtzaamheid toevoegt aan de gevechten. Uiteraard is de eis van perfectie geen verra ing, maar wel een verbreding van de kernmechanieken die op het eerste gezicht bevalt.

Media has no description

Andere wapens

De andere wapens die we tot onze beschikking hadden - een enorm tweehandig slagzwaard en twee kromzwaarden - bleken moeilijker om aan te wennen. Het slagzwaard is een log, traag wapen, wat uiteraard zo zijn nut heeft. Het gebruik van de houdingen met dit wapen is iets waar we niet direct aan konden wennen. De trage zwaaien van het wapen leken niet geschikt voor de vijanden in dit gebied: ze waren te snel en konden onze aanvallen makkelijk ontwijken.

De kromzwaarden, aan de andere kant, zijn een fijne afwi eling op het standaard lange zwaard met schild. Vanuit de verschillende houdingen kun je niet alleen sneller bewegen, maar de aanvallen die bij de zwaarden horen zijn snel en krachtig. Op onze speurtocht door het level, laten we ons van een balkon op een plein vallen, waar een bulderende trol met een meterslange bijl ons opwacht. Omdat de aanvallen van de kromzwaarden zo snel zijn, bleek dit het perfecte wapen om snel veel schade mee aan te richten en tegelijkertijd net buiten het bereik van zijn bijl te blijven.

Media has no description

Dancer of the Frigid Valley

Eenmaal voorbij de trol bereiken we een binnenplaats die naar een kerk leidt, waar twee grote ridders op ons wachten. De een heeft een lange speer vast en de ander een zwaard. Op dit moment komen we erachter dat de wapens en uitrustingen ook van invloed zijn op de loopsnelheid en aanval trategie van vijanden. Terwijl de ridder met het zwaard op ons af sprint, neemt de andere ridder zijn tijd en loopt op een stevig pas met geheven speer onze richting in. Door gebruik te maken van deze situatie kunnen we de vijanden onafhankelijk van elkaar aanvallen, om zo de snellere vijand eerst neer te halen, waarna de speerdrager snel volgt. Het blijkt een goed voorbeeld van van hoe je het toegenomen aantal vijanden in Dark Souls 3 op een tactische manier te lijf kunt gaan.

De baas van het gebied volgt: de Dancer of the Frigid Valley. Terwijl het constant gebukte, gigantische wezen uit de duisternis op ons af kruipt, kunnen we niets anders dan aan Quasimodo denken. Op dat moment hebben we vier Estus Flasks op voorraad: lang niet genoeg om het onbekende mee te trotseren. Na wat kunstig schild- en zwaardgebruik hakken we ongeveer veertig procent van zijn HP weg, waarna we genadeloos met de grond gelijk gemaakt worden. We vragen ons af of we de juiste strategie gekozen hebben. Hadden we mi chien aanvalshoudingen moeten gebruiken? Of waren de kromzwaarden beter geweest in deze situatie?

Media has no description

Of we nou bijster veel hebben geleerd van deze speelse ie? Nee. Zit er magie in de game? Ja, maar we weten nog niet in welke vorm. Verzwaart uitrusting je tijdens het rollen en bewegen? “Geen commentaar”. De speelse ie bevestigt alleen onze eerdere vermoedens: zoals in elke voorgaande Souls-game willen we direct na onze nederlaag opnieuw de strijd aangaan. Laten we daarom nogmaals de twee vragen uit de vorige preview stellen. Is meer van hetzelfde in het geval van Dark Souls 3 een probleem? En kun je nog wel terug na Bloodborne gespeeld te hebben? Het antwoord op die eerste vraag is wellicht afhankelijk van de speler, maar de tweede vraag beantwoorden we voor onszelf in ieder geval met een volmondige ‘ja’.

Dark Souls 3 verschijnt in april 2016 voor PlayStation 4, Xbox One en pc.

Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou