De Might and Magic-reeks was altijd een serieuze RPG-reeks die het moest hebben van de inhoud, en niet bepaald van de graphics. De spellen boden veel vrijheid en een behoorlijke diepgang. Net nu dit genre dankzij Oblivion aan een flinke opmars bezig is, slaat Ubisoft een geheel andere weg in met de Might and Magic reeks. Dark Messiah of Might and Magic is namelijk behoorlijk lineair en kan gerust als actiegame worden bestempeld. Dat dit echter geen mindere spelervaring tot gevolg heeft, liet Ubisoft aan ons zien.

Beperking in bewegingsvrijheid klinkt misschien vrij negatief, maar het brengt voor de gamer ook een hele hoop voordelen met zich mee. Zo kunnen de makers meer variatie aanbieden in de situaties waarin ze verzeild raken en kunnen ze puzzels in het spel verwerken die rekening houden met de mogelijkheden van je personage. De eentonigheid die in veel niet-lineaire spellen op den duur de kop op steekt, zal je in Dark Messiah daarom als het goed is niet terug vinden.

Dark Messiah wordt ontwikkeld door het Franse Arkane Studios, een ontwikkelaar die voorheen verantwoordelijk was voor de ondergrondse RPG Arx Fatalis. Hoewel Dark Messiah niet echt een RPG genoemd mag worden, zijn veel elementen van Arx Fatalis erin terug te vinden. Zo wordt Dark Messiah gespeeld vanuit een eerste persoonsperspectief en kun je vechten met zowel close-combat wapens als magie. In Dark Messiah zijn daar afstandswapens, zoals een speer of een pijl en boog, aan toegevoegd. 

Ook zal je, in pure RPG traditie, nog het een en ander in kunnen stellen aan je personage. Dit gaat echter niet op basis van ervaring, wat weer is gebaseerd op het aantal monsters dat je gedood hebt. Je krijgt namelijk punten toebedeeld wanneer je bepaalde doelen behaald hebt. Met deze punten kun je nieuwe abilities kopen en met de abilities die je kiest, bepaal je de weg die je personage inslaat. Op deze manier wordt het spelen op een stealthy manier niet bestraft, omdat je in zo’n geval minder tegenstanders zou ombrengen.

  Het vechten vanuit het eerste persoonsperspectief vormde één van de grootste uitdagingen van de makers. Om te voorkomen dat je gewoon op een tegenstander in staat te hakken, heeft men drie verschillende aanvallen in het spel verwerkt die je op het juiste moment zult moeten gebruiken. Het aanvalssysteem is min of meer afhankelijk van de context. Het spel zal zelf de meest effectieve aanval kiezen afhankelijk van de positie van je tegenstander. Staat hij dus met zijn hoofd naar je toe en doe je een steekaanval, dan zul je hem automatisch in het hoofd steken.

Naast de slagwapens speelt ook magie een grote rol in Dark Messiah. Magische spreuken zijn er in alle soorten en maten. Naast de bekende vuur- en bliksemaanvallen, is er bijvoorbeeld ook en aanval waarmee je je tegenstander verkleint. Vervolgens kun je hem onder je voeten fijnstampen. Waar kennen we dit ook alweer van? Naarmate je meer tegenstanders doodt vult zich een krachtmeter en eenmaal deze vol is, kun je over andere soorten aanvallen beschikken. Wat te denken van telekinese, waarmee je tegenstanders weg kunt duwen of naar je toe kunt trekken.

 

Maar ondanks de flinke lading magie en slagwapens, zul je in Dark Messiah veelal een beroep moeten doen op je derde wapen: de omgeving. Het spel maakt gebruik van de Source Engine van Half-Life 2 (met HDR Lighting, voor de kenners), wat betekent dat het kan beschikken over een geavanceerde physics-engine. Staat een tegenstander onder een gammelen houten constructie, dan kun je deze met een gemikte aanval onderuit halen. Zie je iets dat vastgebonden is aan een touw? Schiet het touw los en het object zal door de kamer heen slingeren, terwijl het alles doodt wat het op zijn weg tegen komt.Maar niet alleen jijzelf kunt de omgeving gebruiken als wapen, ook de tegenstanders hebben er een handje van. Vooral bij de gevechten met de grotere tegenstanders zul je dit aan den lijve ondervinden. Zo zagen we een gevecht met een cycloop. Wie dacht handig te kunnen schuilen onder een stapel grote stenen heeft het mis, want het mormel tilt zonder moeite een van de stenen aan de kant en zorgt ervoor dat je snel op zoek moet naar een nieuwe uitweg. Ook op een hoge balustrade sta je niet veilig, want de cycloop ramt de palen eronder uit waarna je op de grond valt. Leuk is dat je dan je eigen benen ziet, terwijl je langzaam overeind klautert.Dark Messiah of Might and Magic lijkt een perfecte mix te gaan worden tussen de gebruikelijke first-person shooter en een RPG. Door de rechtlijnige opzet biedt het spel meer variatie dan je van een RPG gewend bent, en vooral een grotere toegankelijkheid. Het gebruik van physics, de prachtige graphics, het gevarieerde vechtsysteem en de sterke AI vormen de kers, de slagroom, de kiwi’s en het chocolaatje op de taart. In september is het al zover! Bekijk ook dit demonstratiefilmpje van ruim 400 MB om een goede indruk te krijgen van het spel.