Net als veel sportgames is Dance Central inmiddels een jaarlijks terugkerende franchise aan het worden. Sinds 2010 hebben we ieder jaar een nieuw deel in onze huiskamer verwelkomd. Maar net als bij diezelfde sportspellen moet ook Dance Central duidelijke verbetering en vernieuwing tonen, in plaats van over te komen als een veredeld DLC-pakket.

Vrijheid, blijheid

Naast dat de bewegingsgevoelige techniek achter het spel flink onder handen is genomen, bevat Dance Central 3 genoeg nieuwe elementen. Het sleutelwoord bij het nieuwe deel lijkt ‘vrijheid’ te zijn. Twee van de nieuwe spelmodi die we te zien krijgen, draaien om het zelf bedenken van danspassen, in tegenstelling tot het nadoen van voorgeprogrammeerde dansjes.

Tijdens Keep The Beat is het de bedoeling dat spelers op het ritme van de muziek hun eigen dansmoves laten zien. Het maakt hierbij niet uit hoe slecht je danst of hoe debiel het eruit ziet, zolang je maar een beetje in het ritme blijft. Je verdient punten op basis van je ritmegevoel en de variatie die je in je pasjes introduceert. Je moet je bij het spel dus wel comfortabel genoeg voelen om meer te doen dan simpel heen en weer schuifelen.

Een ander speltype waarbij het eigenlijk niet uitmaakt hoe goed of hoe slecht je danst, is Make Your Move. In deze modus moet de ene speler zelf een dansbeweging bedenken en die viermaal achter elkaar laten zien, zodat Kinect er een flitskaart van kan maken. De andere speler moet dan aan de hand van die flitskaart de bewegingen zo goed mogelijk kopiëren om punten te scoren. Daarna draaien de rollen om en is het aan de ander om een leuk pasje te bedenken. Beide spelers moeten dit proces tweemaal voltooien, waarna alle moves in een mix gegooid worden waar ze allebei tegelijk op moeten dansen om te laten zien wie de pasjes het beste onder de knie heeft.

Lang leve de lol

Ontwikkelaar Harmonix heeft niet alleen aan nieuwe spelmodi gewerkt, maar heeft tevens de Crew Challenges uit Dance Central 2 vervangen door een heuse verhaallijn. Omdat het om een dansspel gaat, is dit verhaal natuurlijk totaal niet serieus bedoeld en dient het voornamelijk om alle crews uit de eerste twee delen weer hun opwachting te laten maken.

Je bent een geheim agent van de Dance Central Intelligence Agency en het is jouw taak om de kwaadaardige Dr. Tan te verslaan. Hiervoor ga je terug in de tijd en doorloop je de jaren zeventig tot het begin van dit milennium. Van ieder decennium moet je de meest populaire danspassen leren, zoals de hustle en de electric slide, door in die tijdsperiode tegen een bepaalde crew te dansen. Het uiteindelijke doel is om een ‘dodelijke’ dansmix te ontwikkelen waarmee Dr. Tan voorgoed gestopt kan worden.

Het is allemaal heel luchtig, zoals Dance Central altijd al wil zijn. Het is voor sommige mensen een grote opgave om de moed bijeen te rapen en voor een scherm te dansen, dus dan is het lekker dat het spel zichzelf niet te serieus neemt. Dansen draait uiteindelijk om plezier hebben en jezelf zijn, en dat is juist waar Dance Central 3 je genoeg vrijheid voor geeft.