Dakar 2 begint met een leuk introfilmpje waarin we beelden uit het spel en uit de werkelijkheid met elkaar vermengd zien, ondersteund door een lekker muziekje. De beelden uit het spel die langs flitsen zien er alvast lekker uit dus met positieve zin worstel ik me door het hoofdmenu heen. Dakar 2 bied een arcade-, een championshipmode en een time trial. Het standaard pakket dus. Na het uitkiezen van je racemode is het de beurt aan het racemonster.

Er staat een ruim aantal trucks, jeeps en motorfietsen tot je beschikking al is het verschil tussen de verschillende typen van elk soort niet echt groot. Wat zeg ik! Zelfs het verschil tussen de motorfiets en de jeep is nou niet wat je zou verwachten. Zo draait de motorfiets gewoon om zijn as en zal hij in de bochten dus niet schuin gaan hangen. De motorrijder zit er zelf bovenop als een onbuigbaar Action-Man poppetje. Het zou natuurlijk kunnen dat hij stijf staat van de doping, maar volgens mij is die substantie in de gemotoriseerde sport nog niet echt doorgebroken.

Het enige wat een beetje normaal rijdt is de jeep. De trucks liggen veel te snel op hun kant maar door de anti-zwaartekracht-module die men in deze trucks gebouwd heeft staan binnen enkele tellen ook meteen weer rechtop. Je truck haalt zodoende de raarste capriolen uit en het weggedrag ligt dan ook mijlen verwijderd van de werkelijkheid. Aangezien het hier een betaversie betreft heb ik nog enige hoop dat de huidige physics voor trucks en motoren nog placeholders zijn en dat dit weldra verbeterd zal worden.

Grafisch is er wel het een en ander verbeterd aan Dakar 2. De vehikels zien er redelijk mooi uit en kennen ook een aardig schademodel al is het technische aftakelen van je auto wel érg basic en vooral érg irritant. Zo kan het zijn dat je meteen aan het begin van je race ergens tegenop botst waardoor je auto continu naar rechts zal willen rijden waardoor je dus continu aan het tegensturen bent. Maar de schade kan gelukkig ook uitgezet worden voor wie graag gewoon vooruit rijdt. De graphics van de omgeving zijn redelijk. Er staan bomen langs de weg, de textures zijn helder en het water weerspiegelt, maar er valt gewoonweg véél meer uit een PS2 te persen dan dat men hier weet te doen.

Zoals het er nu naar uit ziet zal Dakar 2 wederom een teleurstelling worden. Tussen mijn betaversie en de uiteindelijke versie zit nog wel een paar maanden ontwikkeltijd maar ik vraag me echt af in hoeverre men al deze dingen nog aan gaat passen. Want het zal toch niet zo zijn dat de bèta die ik gespeeld heb een placeholder is voor het uiteindelijke spel?