Na een duikje in het verleden van Square Enix te hebben genomen gaan we in dit tweede deel van de special dieper ingaan op de toekomst van het bedrijf, meerbepaald op de games die we de komende jaren zullen mogen verwelkomen. Met de Square Enix Party 2007 achter de rug is er weer een heleboel nieuwe informatie aan het licht gekomen waardoor we steeds meer duidelijkheid krijgen over wat ons nog te wachten staat. Zo zullen bijvoorbeeld de PS3-bezitters in de toekomst volop mogen genieten van een verzameling games rond deeltje dertien in de Final Fantasy reeks, zal de Nintendo DS nummer negen uit de Dragon Quest serie mogen huisvesten en krijgt de PSP het mysterieuze Final Fantasy Dissidia erbij als mogelijke topper. Over deze titels en nog zoveel meer kom je dus alles te weten in het tweede deel van de Square Enix special. Deze zal bestaan uit een verzameling aan previews van allerlei aankomende titels. Beginnen doen we met Crisis Core: Final Fantasy VII, een spel dat voor de PSP zal verschijnen. Tot op de dag van vandaag heeft Square Enix de PSP een beetje over het hoofd gezien. Onterecht, want het is reeds gebleken dat er heel wat potentie in de zwarte handheld van Sony zit. Met toppers als Syphon Filter: Dark Mirror, Killzone Liberation en Daxter heeft de PlayStation Portable al heel wat moois te bieden gehad, terwijl ook de toekomst er gunstig uitziet met God of War: Chains of Olympus en Manhunt 2 in het verschiet. Gelukkig zal Square Enix in de nabije toekomst de draagbare krachtpatser ook met hun ondersteuning versterken en zullen RPG-fans voorzien worden van enkele erg interessante titels.   Het spel dat waarschijnlijk al het langst op de verlanglijst van elke RPG-liefhebber met een PSP in huis bovenaan staat is Crisis Core: Final Fantasy VII, de prequel op Final Fantasy VII dat tien jaar geleden verscheen voor de PlayStation. Samen met drie titels die al een tijdje op de markt verkrijgbaar zijn (Dirge of Cerberus: Final Fantasy VII + Lost Epsiode, Final Fantasy VII: Advent Children en Last Order: Final Fantasy VII, een animereeks die enkel in Japan te zien is) zullen er nog twee andere titels rond hetzelfde thema verschijnen, zijnde Before Crisis: Final Fantasy VII, een spel voor het mobieltje en Final Fantasy VII: Advent Children Complete, de Blu-ray-versie van de reeds verschenen CGI-film van Square Enix. Als we al deze spin-off games, samen met Crisis Core, naast elkaar leggen bekomen we de 'FFVII Compilation', een verzameling van titels die op de een of andere manier stuk voor stuk verbonden kunnen worden aan de verhaallijn uit Final Fantasy VII, een van de meest bejubelde RPG's in de hele gamegeschiedenis.

Crisis Core: Final Fantasy VII zal de speler wat beter kennis laten maken met Zack Fair, een personage dat we al kort zagen opduiken in Final Fantasy VII en ook te zien was in Final Fantasy VII: Advent Children. Zack is werkzaam bij SOLDIER, de militaire groepering van de Shinra Corporation, een organisatie die alle energie uit de aarde wil zuigen om deze daarna door te verkopen voor grof geld. Tijdens Crisis Core zullen we gaandeweg steeds meer te weten komen over Zack en zijn collega's binnen SOLDIER. Ook Cloud en Sephiroth zullen een belangrijke rol spelen. Cloud is in de periode dat Crisis Core zich afspeelt net lid van SOLDIER geworden en leert zo stilaan het klappen van de zweep kennen, terwijl Sephiroth nog niet de ultieme slechterik geworden is die enkele jaren later, in Final Fantasy VII, voor heel wat opschudding zal zorgen. Toch zullen deze bekende personages niet volledig centraal staan in het verhaal van Crisis Core, het spel blijft grotendeels draaien rond de avonturen van de dappere Zack.

Qua gameplay ziet het ernaar uit dat Crisis Core een mix wordt tussen het statische Final Fantasy VII en het meer dynamische Kingdom Hearts. Om de vergelijking wat te verduidelijken: gevechten zullen in Crisis Core aan de hand van random encounters gebeuren, net zoals dat het geval was in het originele Final Fantasy VII. De reden waarom we voor de zoveelste keer te maken zullen krijgen met de door velen gehate random encounters is waarschijnlijk te wijten aan de geringe opslagcapaciteit van de PSP. Het vergt nu eenmaal heel wat geheugen om vijanden vrij rond te laten rondlopen op het speelveld en de speler zelf te laten beslissen of hij de aanval wil inzetten of niet. Gelukkig zullen de gevechten zelf wat moderner aanvoelen doordat ze volledig in real-time te spelen zullen zijn. Ook de aanweizge laadschermen tijdens de overgang tussen de gewone omgeving en het slagveld zullen erg vlotjes verlopen. Dit wil zeggen dat er geen sprake is van saaie turn-based confrontaties, maar lekkere snelle actie terwijl alles toch overzichtelijk blijft.   Tijdens de gevechten moet de speler, zoals in elke RPG, rekening houden met zijn levensbalk (HP) en zijn magiebalk (MP). Square Enix voegt in Crisis Core aan de vertrouwde formule echter ook de AP-meter toe. Dit balkje geeft weer hoeveel kracht je personage over heeft om speciale bewegingen uit te voeren. Op de Square Enix Party 2007 konden de aanwezigen het AP-balkje bijvoorbeeld zien teruglopen telkens als Zack een verdedigingsbeweging uitvoerde. Gebruikte hij daarna even geen speciale bewegingen meer, dan liep het balkje stilaan terug vol. Terwijl er tijdens de demo van Crisis Core: Final Fantasy VII enkel verdedigingsaanvallen konden uitgevoerd worden met de AP-balk zullen er zonder twijfel nog meer functies verbonden zullen worden het speciale metertje. Natuurlijk kunnen we ook het wapen van Zack gebruiken om aan te vallen, maar nog leuker is dat ook Materia in al zijn glorie terug zal keren in Crisis Core. Materia speelde in Final Fantasy VII reeds een grote rol in de zin dat het de bron van alle magische kracht in het spel was. Ook stond Materia centraal in de verhaallijn van het PSOne-spel, maar of dat in Crisis Core ook zo zal zijn weten we nog niet zeker. Wel zal de speler, net zoals in Final Fantasy VII, zijn verworven Materia kunnen gebruiken om magische aanvallen tijdens een gevecht in te zetten, gaande van vuurspreuken tot het oproepen van bliksemschichten en agressieve windvlagen. Verder zal het ook mogelijk zijn om samen te werken met de andere leden van je groep. Zo moet je steeds aandachtig het scherm in het oog houden zodat je op het juiste moment samen met je teamleden een combo-aanval kunt lanceren.   De aanvallen die je samen met je makkers uitvoert zien er ongelofelijk indrukwekkend uit en laten zien dat de PSP een stukje hardware is waar ontwikkelaars nog heel wat mee kunnen aanvangen. Aan de hand van drie jackpotwieltjes die in de linkerbovenhoek te zien zijn worden combo's samengesteld. Op elk draaiend wiel zijn de verschillende aangezichten van  belangrijke personages terug te vinden die Zack tijdens zijn avontuur is tegenkomen. Heb je geluk en draaien de wieltjes op die manier dat de juiste drie gezichten naast elkaar komen te staan, dan zet Zack de aanval in die verborgen zat achter de combinatie van de gezichten op de wieltjes. Zo'n combo-aanval kan gaan van een helse zwaardenstorm tot het oproepen van een demonisch beest en ziet er telkens weer lekker stoer uit.   Crisis Core: Final Fantasy VII leek niet alleen lekker vlotjes te spelen, ook grafisch zag het spel er nu al ongekend goed uit. Square Enix heeft zowat alle huidige PSP-titels reeds weten te overtreffen als we mogen afgaan of hetgeen we tot nu toe van de titel te zien hebben gekregen. Uitermate scherpe beelden, een soepele framerate en oogverblindend mooie tussenfilmpjes die lijken weggelopen te zijn uit Advent Children doen Crisis Core aanvoelen als een volwaardig spel en niet zomaar als een haastig in elkaar gestoken handheld game, een plaag waar de PSP regelmatig mee te kampen heeft. Verder ziet het ernaar uit dat alle aanwezige personages ook voorzien zullen worden van ingesproken stemmen (op dit moment zijn deze al in het Japans aanwezig) en klinkt de soundtrack erg vertrouwd in de oren. Er doken in de demoversie van Crisis Core: Final Fantasy VII nog wel wat foutjes op, maar gelukkig heeft Square Enix nog tot september van dit jaar de tijd om het spel helemaal op te poetsen en klaar te stomen voor de Japanse markt. Wanneer we in Europa met Crisis Core aan de slag zullen mogen gaan is nog niet duidelijk, maar het is zeker dat deze parel ook naar onze contreien zal afzakken.