Crest stelt je geloof op de proef | Gamer.nl

Crest stelt je geloof op de proef | Gamer.nl

De games van Zweedse ontwikkelaar Eat Create Sleep laten spelers nadenken over belangrijke onderwerpen. De eerste game, Among Ripples, deed dat met een ecologisch thema, het nieuwe Crest, dat nu net in Early Access zit, waagt zich aan religie. Wij speelden een vroege versie en spraken de ontwikkelaars.

Gebrekkige god

"We willen met onze games discu ies aanzwengelen", vertelt Martin Greip, artdirector en een van de twee oprichters van Eat Create Sleep. De religieuze elementen die in Crest ter twijfel worden gelegd is het geloof in een god en de ultieme goedheid van die god. Die vraagstukken komen voort uit het theologische probleem van het kwaad. Want als er kwaad in de wereld is, hoe kan God dan goed zijn? Of is de godheid gewoonweg niet perfect, maar gebrekkig? 

Het is goed mogelijk dat een goedbedoeld gebod allerlei onbedoelde gevolgen heeft

In Crest stapt de speler in de rol van een gebrekkige god. Op een eiland staan huisjes en wandelen mensen die hun leven leiden. Iedereen op het eiland heeft eigen doelen en behoeftes. Het is aan de speler om te besli en of een helpende hand van bovenaf daar iets aan toevoegt. Die invloed oefent de speler uit door het opleggen van geboden. Geen ‘gij zult niet...’, maar altijd ‘status X bij de volgers zorgt voor actie Y’. Bijvoorbeeld het gebod dat wanneer er verdriet is, er bij het volk meer aandacht moet gaan naar het verzamelen van eten. Dat met het idee dat het extra voedsel de volgers blijer maakt. 

Media has no description

Maar het is goed mogelijk dat een goedbedoeld gebod allerlei onbedoelde gevolgen heeft. "De mensen hebben hun eigen verstand en wil", vertelt producer Sophie Van. "Daarmee willen we laten zien hoe dingen op verschillende manieren geïnterpreteerd kunnen worden." 

Proberen wat werkt

Het spel draait om uitproberen. Er kan niet gewonnen worden en er is geen eindbaas om te verslaan. Alles draait om het creëren van een eigen verhaal. Test een gebod en zie wat er gebeurt. Maar zelfs als een gebod werkt, luidt dat geen strategie in die opnieuw gebruikt kan worden. De wereld en de mensen veranderen, onafhankelijk van de speler. In de wereld kan een actie daarom in verschillende situaties goed of slecht zijn. 

Die wereld zou waarschijnlijk ook functioneren zonder god

Zo is in de nieuwste update van Crest kannibalisme toegevoegd. Niet een optie die de meeste mensen als reëel zouden zien, maar het kan het verschil maken tu en overleven of uitroeiing. De game speelt zich namelijk af bij de start van de mensheid. Dus als het misgaat kan de speler verantwoordelijk zijn voor het uitsterven van de mens.

Media has no description

"Die wereld zou waarschijnlijk ook functioneren zonder god", stelt Greip. "Mi chien was een oplichter die zogenaamd namens de godheid geboden uitgeeft wel goed genoeg." Maar Greip probeert religie daarbij niet van een oordeel te voorzien. "We stellen niet dat mensen die luisteren naar god goed of slecht zijn”, verklaart hij.

Herkenbare religie

Religie speelt vaak een rol in videogames. Soms onopvallend, zoals een kerkgebouw als onderdeel van een level of in de motivaties van een personage. Soms minder opvallend, zoals de doopscène bij de start van BioShock Infinite. Dat levert soms ongemak op bij religieuzen, maar als er daadwerkelijk kritiek op religie geleverd wordt is het een ander verhaal. Dan stoot dat al snel tegen een verkeerd been.  Eat Creat Sleep probeert dat te vermijden door een fictieve religie te gebruiken. Aangezien god de speler is, en de speler god, is het niet zozeer god die fouten maakt maar de speler zelf.

Wel heeft het team veel gesprekken over het onderwerp gehad en vooral veel research gedaan. Aangezien het team de speler wil laten nadenken over geloof moet de religie in Crest wel herkenbaar zijn. Toch is het niet zozeer de religieuze kant van het verhaal waar de makers zich druk om maken. Het is vooral de connectie met de Afrikaanse cultuur die hoog in het vaandel van de makers staat.

Van Zweden tot Afrika

De game speelt zich af in Zuid-Afrika, rond de wieg van de mensheid. "De grootste angst die ik had is Afrika representeren als een land, als een homogene cultuur”, aldus Greip. “Want dat is het niet. We willen laten zien dat deze cultuur gevorderd en trots was. Ik heb daarom ook specifiek inspiratie gezocht bij het Afrika waar het Westen nog geen voet aan land had gezet.”

Ik word woedend over de misrepresentatie van Vikingen als agre ieve, wrede idioten met horens

De game heeft een low poly-stijl, vol hoekige vormen. Dat komt voornamelijk doordat het kleine team niet veel productiekracht kenmerkt. Toch zien de makers ook een connectie tu en die stijl en de Afrikaanse cultuur, vertelt Greip. "Veel Afrikaanse kunst is low poly van zichzelf. Afrikanen begrepen toen die hoekige vormen al." En dat is te merken. De eigenaardige stijl in combinatie met de Afrikaanse cultuur zorgt voor een uniek plaatje. 

Media has no description

Bevraag je geloof in Early Acces

Uiteindelijk hoopt Eat Create Sleep dat spelers gaan nadenken over hun eigen geloof. "Of je nou atheïst, theïst, agnost of wat anders ben", zegt Greip. "De boodschap die we willen overbrengen is om pragmatisch te zijn. Omdat de game constant verandert, is geen enkele strategie keer na keer bruikbaar. Soms moet je je visie over de wereld herzien. Daarmee laten we zien dat er geen enkele waarheid is."

De speler probeert als god uit wat werkt bij de volgers, en past de opties daarna aan. In Early Acce doen de makers in principe hetzelfde. Ze hebben een vroege versie van hun game uitgebracht en pa en aan wat niet werkt. De versie die nu speelbaar is voelt nog niet helemaal af, dus wij raden met het spelen te wachten tot de zomer. Dan komt het definitieve gebod van Eat Create Sleep op aarde. En Steam.

Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou