Crash Bandicoot N. Sane Trilogy | Gamer.nl

Crash Bandicoot N. Sane Trilogy | Gamer.nl

Na een afwezigheid van zeven jaar is het iconische buideldier terug om zijn geliefde vriendin te redden en de plannen van zijn kwaadaardige maker, Neo Cortex, te dwarsbomen. Voor velen is de eerste Crash Bandicoot de eerste kennismaking met zowel het werk van de inmiddels gerenommeerde ontwikkelaar Naughty Dog als de 3D-platformer. Houdt de platformer ook in 2017 stand?

Met de eerste vier titels (Crash Team Racing meegerekend) in de Crash Bandicoot-serie positioneerde Naughty Dog Crash als de mascotte van PlayStation. Vervolgens namen verschillende ontwikkelaars en uitgevers het roer over, waaronder Vicarious Visions, de ontwikkelaar achter Crash Bandicoot N. Sane Trilogy.

Media has no description

Crash schittert als vanouds

Vicarious Visions gaat voor deze collectie terug naar de roots van de serie en brengt de eerste drie delen in de reeks naar de PlayStation 4. Een eerste blik op Crash Bandicoot: Warped leert ons dat we hier niet te maken hebben met een simpele remaster, maar met een game die opnieuw van de grond af aan is opgebouwd. Wel heeft Vicarious Visions waar mogelijk a ets van de originele games gebruikt. Hierdoor ziet de game er grafisch haarscherp en toch vertrouwd uit.

Nu dat de game een resolutie van 1440p heeft, op 60 frames per seconde draait in 4k op de PlayStation 4 Pro en er ook nog eens een nieuwe physics-engine gebruikt wordt, zien de animaties er nog vloeiender uit en hebben ze meer impact op de spelervaring. De hilarische animaties van Crash blijven ook twintig jaar na dato een genot om naar te kijken. Tijdens onze speelse ie zagen we Crash net als in het origineel desintegreren, veranderen in as en omver gegooid worden. De game is weer enorm kleurrijk, met als kanttekening dat het kleurgebruik in deze herziene versie minder sprankelend leken dan in het origineel. Dit heeft wellicht te maken met de wat sobere levels die we voorgeschoteld kregen, want als we de beelden uit trailers en screenshots mogen geloven, zit de volledige collectie vol weelderige en fraaie levels.

Media has no description

Trouw aan het origineel

Tijdens onze speelse ie kregen we alleen drie levels uit Crash Bandicoot: Warped te spelen, te beginnen met level 15, Double Header. Het is nog steeds fijn om door het Middeleeuwse level te lopen waarin Neo Cortex’ laboratoriuma istent eruitziet als een forse Siamese tweeling, geiten en kikkers je voor de voeten lopen en tovenaren hun toverstok gebruiken om je weg te versperren. Dit blijkt een van de makkelijkste levels te zijn, want even later krijgen we level 21 en 22 voor onze kiezen, respectievelijk Gone Tomorrow en Orange Asphalt.

Eerstgenoemde is een futuristische level waar de laboratoriuma istent je wederom opwacht, maar dit keer met futuristisch wapentuig. Gone Tomorrow laat meteen zien hoe pittig Crash Bandicoot kan zijn. Hetzelfde geldt voor Orange Asphalt, een level waar Crash op zijn motor stapt om een potje te racen. Orange Asphalt is echter vooral moeilijk omdat de besturing te wensen overlaat. Net als in het origineel vlieg je al snel uit de bocht als je net iets te veel vaart maakt en kan de geringste beweging van de linker stick al funest zijn. Een gemiste kans dus voor Vicarious Visions om dit te verbeteren.

Media has no description

Om Crash Bandicoot N. Sane Trilogy enigszins op te leuken heeft Vicarious Visions nog wat extra features toegevoegd aan de collectie. Zo heeft de ontwikkelaar een Time Trials-modus geïntroduceerd en bevat elke game in de collectie nu checkpoints en een save-systeem dat zowel handmatig als automatisch kan worden bediend. Ook is de audio geremixt om het wat moderner te maken.

Vergane glorie

Hoewel het een opluchting is dat Vicarious Visions de taak op zich neemt om de originele trilogie te updaten en gereed te maken voor de huidige consolegeneratie, is het vooral de besturing die is blijven hangen in het verleden. Waar Crash Bandicoot in het PlayStation 1-tijdperk revolutionair was voor het platformgenre, is het vandaag de dag toch wel enigermate gedateerd. De platformactie voelt niet meer zo natuurlijk als toen en dit komt vooral omdat er geen mogelijkheid is om van camerastandpunt te wi elen. Waar je vandaag de dag de camera vrij kunt bewegen, is dit in Crash Bandicoot volledig afwezig. Het is mede daardoor lastig in te schatten of je een bepaalde sprong gaat halen en of je al dan niet geraakt kunt worden door naderende projectielen. Juist omdat timing zo van belang is, zou het gebrek aan voldoende overzicht en een vast camerastandpunt enigszins storend kunnen zijn.

Media has no description

Vicarious Visions onderstreept dat het wil laten zien dat ze Crash Bandicoot nooit zijn vergeten door hem nu de aandacht te geven die hij altijd al verdiende. Het is vooral zorgwekkend dat de games de tand des tijds minder goed doorstaan dan andere 3D-platformers uit de jaren negentig. We hopen dan ook vooral dat Crash Bandicoot N. Sane Trilogy het begin is van een nieuw, glorieus tijdperk voor Crash, waarin hij zich wellicht beter kan meten met hedendaagse grootheden in het platformgenre.

Crash Bandicoot N. Sane Trilogy komt 30 juni exclusief uit op PlayStation 4.

Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou