Het is misschien een beetje verwarrend, want er komen over een tijdje twee nieuwe games uit die de naam Conan dragen. De een is Age of Conan: Hyborian Adventures, een MMORPG van Eidos en dan is er de game Conan van THQ. Waarom beide partijen ervoor gekozen hebben iets met Conan te doen, beats me. Maar je ziet het wel vaker. Toen Finding Nemo in de bioscopen draaide kwam al gauw Shark Tale en hetzelfde gebeurde met pinguins en dierentuinbeesten. Nu is Conan blijkbaar hip en dat vinden we eigenlijk helemaal niet erg.

Barbaars geweld

Op het eerste gezicht lijkt Conan een simpele hack & slash game waarbij het enkel draait om de brute kracht van Conan. Ho, stop! Niet waar! Conan moet als een actie/avonturen game gezien worden want er zit zo veel meer in het spel dan alleen hakken en vechten. Al speelt het vechten natuurlijk wel een voorname rol. Dat de game een 18+ rating heeft gekregen is niet verwonderlijk want geweld wordt niet geschuwd. Gelukkig maar, want Conan zonder geweld is als een Mario zonder Luigi. Conan heeft verschillende moves tot zijn beschikking die vaak erg lijken op worstelmoves. Zo kun je een vijand boven je hoofd tillen en met zijn rug op je knie laten vallen, ouch! Gooi een tegenstander op de grond en stamp er lekker op of duik erop en sla 'm tot moes.

Je vijanden zijn natuurlijk geen gummiberen en zullen zich tegen je verweren en je uiteraard ook aanvallen. Belangrijk is dus om te blokken en met goede timing kun je vanuit een block coole moves maken. Bijzonder origineel en leuk in Conan is dat je tegenstanders kunt dissen. Pak bijvoorbeeld tijdens een gevecht het wapen van je vijand af en hak met datzelfde zwaard diens hoofd eraf. Boontje komt om zijn loontje, toch? Bij het afslachten van al dat tuig spat het bloed lekker in het rond en blijft het ook daadwerkelijk liggen. Alsof dat nog niet alles is kun je ook ledematen en hoofden afhakken.

In Conan kun je ook de omgeving gebruiken. Staat er bijvoorbeeld een fakkel, dan kun je deze oppakken en een vuurtje stoken met de vijand of hang ze lekker op aan het hekwerk. Maar ook rotsblokken of kratten kunnen naar gespuis gegooid worden. Kortom: Conan gaat bruut tekeer met 20 wapens, meer dan 100 unieke moves en iets van 24 missies.

Conan zal verschillende gebieden aandoen op zijn avontuur. We kregen tijdens de presentatie Egypte te zien en een eiland waarop de barbaar het tegen piraten op moet nemen. Maar ook zul je levels tegenkomen die zich afspelen in het water, de woestijn en in de onderwereld. Veel afwisseling dus en van wat we gezien hebben erg veel detail in de omgevingen.

Raar lijntje en coole camera

De graphics zijn echter wel even wennen. Hoewel de game er heel gedetailleerd uitziet, lijkt het net of er een soort van lijntje om Conan heen getekend is evenals om de vijanden. Dat zorgt ervoor dat de game niet af lijkt, alsof het potloodlijntje om Conan nog uitgegumd moet worden. De graphics zijn niet lelijk of iets dergelijks, het is alleen een manier van tekenen die nog niet eerder getoond is. Gezien het feit dat de game pas in 2008 moet uitkomen, denk ik dat dit punt nog aangepast en flink opgepoetst zal worden.

Fijn is dat de camera scripted is, althans, van wat we hebben gezien zag dat er prima uit. Niets is vervelender dan een game waarbij de camera niet doet wat jij wil. In Conan heb jij echter niet de besturing over de camera, maar volgt deze je prima en geeft je een goed overzicht van de actie. In gevechten is dit zeker fijn want soms vliegen de vijanden je om je oren en zul je je aandacht uitsluitend moeten focussen op het gevecht.

Niet alleen een domme spierbundel

In de loop van de game worden de vijanden moeilijker en zal het verhaal en de spanning zich opbouwen. Zelf zul je ook aan krachten winnen. Bij iedere kill die je maakt verschijnen er een soort symbolen die door Conan worden opgenomen. Deze symbolen vullen meters aan die Conan sterker maken, health aanvullen en sneller laten aanvallen. Ook zul je een meter aanvullen die dient voor je speciale moves. Met deze moves kun je extra schade doen en uiteraard zien deze aanvallen er gewoon stoer uit. Bij de presentatie kregen we te zien hoe Conan, naast zijn hakwerk, ook gebruik zal moeten maken van zijn hersenen. En ja, die heeft onze brutekracht ook. Zo zal Conan zijn grijze cellen moeten gebruiken in puzzels, maar ook om eindbazen te verslaan. Zoals we in God of War al gewend zijn, hebben de eindbazen in Conan ook bepaalde zwakke punten die je moet zien te ontdekken. De eindbaas die wij te zien kregen was een reuzeninktvis die het schip waarop onze barbaar stond de zee in wilde sleuren. Door slim na te denken kun je de octopus verslaan, maar hier is wel wat tactiek voor vereist.

Aan de hand van de presentatie van Conan die we gezien hebben valt makkelijk te concluderen dat het bijzonder veel lijkt op God of War. Of dit echter ook het geval zal zijn als de game af is, zullen we dan wel zien. Ergens is het jammer dat Conan niet een originele game is, maar aan de andere kant heb ik liever twee gelijkende goede games dan een slechte. Het is op dit moment nog te vroeg om een oordeel over Conan te vellen. Wat we hebben gezien bevalt, maar iets meer originaliteit zou leuk zijn.