Commandos: Behind Enemy Lines was in zijn tijd een zeer innovatief spel, wat ook een groot aantal klonen als gevolg had. Toch was het enkel Commandos 2 welke er destijds in slaagde zijn succesvolle voorganger daadwerkelijk voorbij te streven, met ook toen weer de nodige innovatieve gameplay elementen en nog sfeervollere graphics. Inmiddels staat deel drie uit deze serie alweer zijn opwachting te maken en zijn ook nu weer de gemoederen gespannen of ook dit deel uit de serie ons weer iets nieuws kan brengen.

Commandos heeft altijd al gedraaid om het voltooien van de meest uiteenlopende missies, waarbij je slechts een kleine groep aan militaire specialisten tot je beschikking hebt. De grote kracht van de game was altijd dat je zo tactisch mogelijk te werk moest gaan en dat vrijwel alles in de game met de werkelijkheid leek te kloppen. Bovendien onderscheidde de game zich van veel andere strategiegames, omdat je geen basis diende te bouwen en iedere unit in je team zo zijn eigen specialisatie en mogelijkheden had. Ook de interactiviteit met de omgeving en de vijand was simpelweg een stuk groter vergeleken met de meeste andere strategiegames.

Ook Destination Berlin borduurt verder op deze succesformule. De gameplay is nog steeds isometrisch en in twee dimensies weergegeven. Voor veel games zou dit door al het 3D geweld van tegenwoordig meteen al een doodslag betekenen, maar Commandos 3 slaagt er door zijn sfeervolle en haarscherpe plaatjes toch in een grafisch hoogstandje te bewerkstelligen. Fans van 2D games zullen dan ook smullen van deze game, hoewel ook 3D fanaten zeker niet hoeven te klagen. Ook qua moeilijkheidsgraad beloofd deze game nog steeds op het oude vertrouwde niveau van weleer te zitten. Net als de vorige twee games is een tactische planning van te voren een belangrijke vereiste om ver te kunnen komen in een missie. Daarbij is vaak ook nog de nodige reactiesnelheid geboden, gezien de vele bewakingsrondes van de vijandelijke soldaten, waarbij er niet altijd een goede schuilplaats nabij is.

Een nieuw element in de game is dat de vaste, voorgeprogrammeerde rondes van de bewakers nu niet langer geheel vast staan. Na een load bestaat er namelijk altijd het risico dat deze patrouilles van route veranderen, waar dus ook constant op geanticipeerd dient te worden. Helemaal als je manschappen verspreid zijn over de gehele map; iets wat je sowieso te allen tijde dient te voorkomen. Ook de manieren waarop je de verschillende objectives voor een bepaalde missie volbrengt zijn sterk uitgebreid. Hierdoor geeft de game je nog meer dan voorheen een groot gevoel van vrijheid, gezien het nu geheel aan jezelf lijkt te zijn hoe je bepaalde gegeven opdrachten voltooid.

Een ander element wat nu nog meer in de game is geïmplementeerd dan voorheen, is de rangorde van de verschillende vijandelijke soldaten. De rang van een vijandelijke soldaat bepaald namelijk ook in zeer belangrijke mate de manier waarop hij zich zal gedragen. Dit heeft ook invloed op de manier waarop je vijanden op elkaar reageren. Zo zullen lage rangs bewakers sneller luisteren naar de orders en aanwijzingen van een officier, dan diezelfde aanwijzingen door één van hun eigen directe collega's.