Voor velen was het een waar geschenk uit de hemel toen men bij EA met het nieuws kwam dat er een nieuwe Command & Conquer op het programma stond. Eindelijk gaat de serie weer verder waar het allemaal mee begon, de oorlog tussen de good guys van de GDI en de bad mofo’s van de Brotherhood of Nod. Maar goed, eigenlijk mocht het ook wel, daar dit de eerste C&C-game na zeven jaar is die gerelateerd is aan het mysterieuze goedje genaamd Tiberium. En als je nagaat dat er wereldwijd 23 miljoen verkochte exemplaren zijn, dan weet je dat de verwachtingen hooggespannen zijn. Wat heeft EA allemaal voor ons in petto? Zoals gezegd wil men met Command & Conquer 3 wil de serie weer terugbrengen naar de originele staat, waar het allemaal weer om het mysterieuze Tiberium gaat. De RTS-veteranen onder ons weten nog dat men ten tijde van de eerste Command & Conquer (uit 1995) de eerste vormen van Tiberium vond. Nu, jaren later, is men nog geen stap verder met de ontwikkeling ervan.Tot overmaat van ramp duikt er een nieuw alien ras op, nét op het moment dat de NOD en de Global Defense Initiative elkaar bijna uitgeroeid hebben. Wat dit ras overigens is, werd ons helaas niet verteld. Wel kunnen we er alvast gif op innemen dat dit buitenaarde ras een relatie heeft met het Tiberium wat overal ter wereld opdook.

Eén van de eerste dingen die ons opviel tijdens de presentatie is dat door middel van een sterk verbeterde Battle for Middle Earth II-engine, de 3D graphics er ultra gedetailleerd uit zien. Met name de belichting, de reflecties en de rook zijn een lust voor het oog. Opvallend aan de gameplay was het gebruik van drie zones, te weten de blauwe, gele en rode zones. Aangezien het derde deel zich afspeelt in 2047 is er besloten om de wereld op te delen in drie verschillende zones. De blauwe zones zijn nog het meest beschaafd, er is veel toezicht door de GDI en er is geen Tiberium te vinden. De gele zones hebben wel te maken met een flinke concentratie van Tiberium en dit zijn ook de locaties waar veel oorlog woedt. Ten slotte zijn er de rode zones, waar een ontzettende hoge concentratie aan Tiberium is en je er eigenlijk van uit kunt gaan dat deze gebieden onbewoonbaar zijn.

 

Wat ons nog wel eens ergerde aan het origineel waren de rushes. In Command & Conquer 3 is dit nog steeds mogelijk, maar de laidback basebuilders zijn prima in staat om de rushes af te slaan. Zo is de game voor iedereen geschikt en belooft de balancing (wat nog wel eens een probleem vormt bij EA-games) een stuk beter te zijn. Leuk is trouwens ook het gegeven dat elk ras zijn eigen campaign heeft, en dat al je acties invloed hebben op het verloop van het verhaal. Neem je dus bijvoorbeeld een haven over in de eerste missie, dan kan dit helpen in latere levels. Doe je dit niet, dan kan het mogelijk zijn dat je het zonder water reinforcements moet doen of dat de tegenpartij dit juist wél heeft.

Command & Conquer 3: Tiberium Wars staat gepland voor maart 2007 en lijkt de reeks weer terug op het rechte pad te zetten na het lichtelijk teleurstellende Generals. Qua graphics zit het sowieso wel snor, maar ook de gameplay heeft weer potentie om wederom een RTS-knaller van jewelste neer te zetten.