De krachtige engine van Baldur's Gate: Dark Alliance, ontwikkeld door Snowblind Studios, is geliefd bij veel ontwikkelaars van consolegames. De engine is namelijk als geen ander in staat op haarscherpe en super gedetailleerde graphics vanuit een hoog perspectief weer te geven, zonder dat de duidelijkheid verloren gaat. Er zullen binnenkort dan ook aardig wat RPG's verschijnen die van deze engine gebruik gaan maken, waaronder Champions of Norrath en The Bard's Tale. Dat de enige zich echter ook leent voor een niet-RPG hoopt Battleborne Entertainment te bewijzen met haar debuutgame Combat Elite, een top-down shooter die zich afspeelt in de Tweede Wereldoorlog.

We kregen de kans om te spelen met een bijna voltooide versie van Combat Elite: World War II Paratroopers en waren aangenaam verrast door de eenvoudige en verslavende gameplay van het spel. Combat Elite biedt een veertigtal missies die je in vaste volgorde zal moeten voltooien. Het spel begint bij de landing in Normandië en als speler neem je de rol aan van een soldaat die zijn landingszone gemist heeft. De rest van zijn eenheid is spoorloos, maar al snel tref je een aantal andere soldaten aan die ook allemaal niet geland zijn waar de bedoeling was. Je krijgt van hen de opdracht om een piloot te redden en al snel rol je zo van de ene missie in de andere. Naast D-Day zal je onder andere in Operation Market Garden en Bastogne de nodige missies moeten volbrengen.

Combat Elite wordt gespeeld vanuit top-down perspectief. Normaal bestuur je je karakter met de linker analoge stick en draai je de camera met het rechter pookje. Wanneer je tegenstanders dient uit te schakelen is het handig om middels de L1 knop in gevechtsmode te gaan. De rechter analoge stick dient nu om je wapen te mikken en je mikrichting wordt weergegeven met een groot rood kruis. Met de linker analoge stick kun je nu strafen, zodat je makkelijker aanvallen kunt ontwijken of vanachter een obstakel de aanval kunt openen. Om het schieten nog iets eenvoudiger te maken heeft men voor een degelijk auto-aiming systeem. Je mikkruis zal verspringen naar een tegenstander wanneer je ongeveer in de juiste richting mikt. Dit betekent echter niet direct dat je kogels ook aankomen, want de nauwkeurigheid van je wapens is onder andere afhankelijk van de afstand en je houding en bewegingen.

Na elke missie krijg je ervaringspunten en eventueel een medaille. De ervaringspunten kun je verdelen onder verschillende karaktereigenschappen. De meeste hiervan hebben betrekking op de omgang van je karakter met een specifiek wapen, maar er zijn ook skills als combat sense, die onder andere tegenstanders doet oplichten wanneer je ze zou kunnen raken, en medic, waarmee je meer health uit je healthpacks haalt. Verder ga je ook van tijd tot tijd een level omhoog, waardoor je meer kogels kunt incasseren en beter met je wapens om kunt gaan. De RPG elementen zoals we die uit Baldur's Gate: Dark Alliance kennen, Combat Elite leent daar immers de engine van, zijn dus nog wel in afgeslankte vorm aanwezig.