Het eerste wat opvalt is dat de keuzes in het hoofdmenu enorm zijn uitgebreid ten opzichte van het derde deel. Zo kan je naast een kampioenschap en lo e stages ook een zelf samengestelde rally rijden of een aantal speciale testse ies doorlopen. Het kampioenschap hoeft in Colin McRae Rally 04 ook niet meer persé met Colin McRae doorlopen te worden. Je kan nu eender welke auto kiezen en zelf een naam en nationaliteit invoeren. Daarnaast kan je kiezen voor speciale kampioenschappen voor auto's met vierwielaandrijving of aandrijving op twee wielen. Ook is er een speciaal, extreem moeilijk kampioenschap voor de experts, maar deze was in onze previewversie nog niet aanwezig.
De auto'sHet aantal auto's waaruit je kan kiezen is flink toegenomen. De auto's zijn verdeeld in een viertal cla es: 4WD, 2WD, Group B en Bonus. Onder 4WD treffen we de bekende rallywagens aan zoals de Suparu Impreza, Ford Focus en Citroën Xsara. Bij 2WD tref je de wat kleinere autotjes aan, zoals een Citroen Saxo en een Fiat Punto. In de Group B categorie zien we ietwat oudere auto's zoals een flink omgebouwde Audi Quattro, een Ford RS 200 en een Peugot 205. Tot slot komen we in de Bonus categorie een aantal speciale voertuigen tegen, variërend van de kla ieke Lancia Delta tot een Ford Transit en zelfs een 2CV. Helaas was deze laatste in de previewversie nog niet speelbaar, maar we kunnen niet wachten tot we met deze eend over de ruige rallyparcours mogen cro en.
De parcours in het spel, 48 in getal, liggen verspreid over een achttal landen, zijnde Griekenland, de Verenigde Staten, Japan, Zweden, Australië, Finland, Spanje en het Verenigd Koninkrijk. Elk van deze landen heeft een zestal stages voor je klaar staan. Men heeft gepoogd dit maal wat meer variatie in de parcours aan te brengen en dat is vaak aardig gelukt. Meer dan in het derde deel zal je zijwegen moeten nemen, van het asfalt ineens het bos in moeten of langs bruggetjes, riviertjes en bebouwing komen. Wel zijn er helaas nog steeds parcours welke nog een beetje eentonig overkomen, maar dit ligt soms ook aan de locatie van het parcours. Want hoog in de zanderige bergen van Griekenland valt niet al te veel te beleven.