Eigenlijk vat dit plaatje het hele probleem samen. Natuurlijk mag je het met een korreltje zout nemen, maar feit is dat deel vier geen nieuwe game is geworden. Dat ligt niet zo zeer aan CMR 04 zelf, maar meer aan het feit dat alles op het gebied van rally games nu wel voorbij gekomen is. Wel zijn er toch een hoop kleine en enkele grote vernieuwingen waar te nemen die de game wederom erg goed maken. Het belangrijkste punt is waarschijnlijk wel de nieuwe physics engine. In het oude systeem maakte Codemasters gebruik van een soort van spilpunt in het midden van de wagen. Dit middelpunt was eigenlijk wat de speler bestuurde, de carrosserie eromheen kon om het punt heen draaien.

Met het nieuwe systeem is dit middelpunt verwijderd en worden de physics voor alle vier de wielen apart bepaald. Het verschil is duidelijk te merken. Opvallend aan rally games, is dat ze over het algemeen erg gefocussed zijn op overstuur. Hierbij breekt de achterkant dus uit, waardoor je mooi driftend de bocht door kan.

Dit kan met CMR 04 nog steeds heel goed, alleen is onderstuur nu ook iets waar rekening mee gehouden moet worden. Bij onderstuur glijdt de auto rechtdoor, terwijl jij de bocht in probeert te sturen. Buiten dat voelt het hele systeem sowieso weer een stuk beter aan dan bij voorgaande delen.

In de beta versie die wij onder onze neus kregen was helaas geen championship en multiplayer mode aanwezig. Deze zullen we dan ook nog uitgebreid testen in de uiteindelijke review.

2WD en B-groep

Onder de vernieuwingen valt bijvoorbeeld een verbeterde championship mode, meer single- en multiplayer modes (acht in totaal op zowel LAN als internet) en toegevoegde testparkoersen om elk element van je wagen uitgebreid te testen. Er zijn 23 wagens in de categorieën vierwielaandrijving WRC, tweewielaandrijving en de Group B voertuigen. Deze laatste zijn de rally wagens uit de jaren '80, die uiteindelijk verboden zijn vanwege hun enorme snelheid. Daarbij zijn er 19 verschillende types banden om onder de auto's te plaatsen. In zowel singleplayer als multiplayer is er nu een uitgebreidere ghost car ondersteuning aanwezig die de beste tijden uitbeelden. Ook is er een extra (bumper) camerastandpunt toegevoegd en is het eindelijk ook mogelijk om in andere voertuigen en met andere coureurs de championship mode af te werken!

Verder is het schademodel nog beter uitgewerkt en bestaat deze nu uit twee niveaus. Op het extreme niveau is een lichte botsing al genoeg voor flink wat schade. Voor de mensen die wat minder goed met alle PK's overweg kunnen is de lichtere stand dan ook een aanrader om het toch speelbaar te houden. Tot slot is het moddermodel uitgebreid, waardoor de auto nu op een nog realistischere manier vies wordt.

Tot zover de nieuwe elementen. Tel daarbij alle oude elementen op, zoals acht verschillende landen met bijbehorende shakedown stages en gevarieerde tracks met verschillende ondergronden en weersomstandigheden, en je hebt een hele nette game.

Onzichtbare muur

Ook het grafische vlak heeft weer een poetsbeurt gekregen. Er is meer natuur op het scherm te vinden en de ondergrond is wat gedetailleerder, wat ook meer invloed op het rijgedrag heeft. Het publiek is er weer iets op vooruit gegaan, maar is nog steeds niet volledig 3D. Daarnaast is de onzichtbare muur (welke alleen beplakt is met 'bomen') ook nog steeds niet weggehaald en voelen sommige objecten op en langs de weg niet erg realistisch aan. Tegen een reclamebord aanrijden resulteert bijvoorbeeld direct in een noodstop met de nodige schade. Maar we mogen niet vergeten dat het nog allemaal bèta is. Buiten deze kleine puntjes zijn de graphics uiteraard weer van Codemasters kwaliteit.

Concluderend kunnen we zeggen dat Colin McRae Rally 04 het concept weer verder bijgeschaafd en uitgebreid heeft. Onze preview bevatte zoals eerder gezegd niet de championship mode en de nieuwe, uitgebreide multiplayer mode waardoor we deze nog niet besproken hebben. Uiteraard komt dit nog uitgebreid aan de orde in de uiteindelijke review. Met dit deel zorgt Codemasters er, zoals het er nu naar uit ziet, weer voor dat de koppositie bewaard blijft!