Vivendi Universal Games stuurde ons een nagenoeg voltooide versie van Cold Winter, een nieuwe First Person Shooter welke aanvankelijk exclusief voor de Playstation 2 zal verschijnen. De laatste jaren is het FPS-genre op consoles flink gegroeid en Cold Winter heeft dan ook aardig wat concurrentie om tegen op te boksen. Zo verschenen onlangs uitstekende shooters als Project Snowblind, Killzone en Timesplitters 3 op de Playstation 2. Wij bekeken of Cold Winter genoeg potentieel heeft, om een plaatsje tussen de groten te mogen verwerven.

Andrew Sterling is de naam van de hoofdrolspeler in Cold Winter, van beroep geheim agent voor de Britse MI6. Tijdens een missie in China wordt Andrew echter gevangen genomen, gemarteld en in een cel opgesloten. In plaats van hem uit de cel te redden, wist de MI6 zijn gegevens en zorgt men voor een leuk begrafenis. Net wanneer Andrew het niet meer ziet zitten, wordt hij door een wulpse dame uit zijn cel gered. Wie zij is, wat ze met je van plan is en waarom de MI6 het tegenover je liet afweten, kom je later in het spel te weten.

De eerste missie begint alvast goed. Je dient te ontsnappen uit de zwaar bewaakte Chinese gevangenis, toevallig tijdens het Chinese nieuwjaar. Dit komt goed uit, want het knallen van het vuurwerk zorgt ervoor dat je geweerschoten niet zoveel aandacht trekken als normaal het geval zou zijn. Je baant je al snel een weg door de gevangenis, terwijl je afrekent met de diverse tegenstanders. Leuk is dat je in Cold Winter niet op zoek hoeft naar verbandtrommels, omdat je je gezondheid, zo vaak je wilt, zelf weer op peil kunt brengen. Naast je gezondheid heb je ook armor, wat voor wat extra incasseringsvermogen zorgt. Deze armor vind je in kistjes en bij de lichamen van neergeschoten tegenstanders.

Cold Winter is uitgerust met een degelijke physics engine die op enkele leuke manieren in de gameplay is verwerkt. Zo kun je diverse objecten, zoals bedden, tafels en kraampjes op hun kant zetten om ze zo als schuilplaats te gebruiken in vuurgevechten. Dit doe je middels een handig, contextgevoelig menuutje dat verschijnt wanneer je op een bruikbaar object mikt. Kleinere objecten kun je op eenzelfde manier oprapen en richting je tegenstanders werpen, al blijken je wapens een stuk effectiever.

Via een contextgevoelig menu kun je beschutting creëren.

De makers hebben hun best gedaan om de spelomgeving van wat interactieve elementen te voorzien. Zo kun je auto's met enkele schoten doen ontploffen, wat de tegenstanders met een leuk boogje de lucht in katapulteert. Ook kun je kraantjes open draaien, toiletbrillen omhoog en omlaag zetten, keukenkastjes openen en de kussens van een sofa optillen om eronder te zoeken naar waardevolle spullen.

Cold Winter kent een leuke variant op het gebruikelijke oprapen van de items, en dat is het oprapen van de items in losse onderdelen. De wat meer exotische objecten, zoals lockpicks, molotovs en tijdbommen, dien je uit losse onderdelen bijeen te rapen. Zo heb je voor een molotov een fles nodig, wat benzine en een doek. Eenmaal je deze drie hebt, kun je via het optiemenu een molotov maken, die vervolgens tussen je granaten in de inventaris terug te vinden is. Naar eigen inzicht objecten combineren is niet mogelijk, maar er zijn wel objecten die bepaalde onderdelen met elkaar delen. Hierbij is de afweging welk object je denkt het meest nodig te hebben, van belang. Doorgaans vonden we echter genoeg grondstoffen om alle beschikbare objecten in de maximale hoeveelheid aan te maken.

Voor wie het spelletje in zijn eentje zat is, belooft Cold Winter ook een aantal multiplayeropties. Hierbij zijn zowel online als splitscreen mogelijkheden inbegrepen. We hebben vooralsnog alleen splitscreen kunnen testen, waarbij ondersteuning voor vier spelers via MultiTap geboden wordt. Heb je niet zoveel controllers dan wel vrienden, dan kun je de leegte in de levels opvullen met bots. Het is tevens mogelijk om het in je eentje tegen drie bots op te nemen. De meeste gamemodes zijn vrij conventioneel, zoals Deathmatch en King of the Hill. Eentje blinkt echter uit in obscuriteit, de Headmatch. Daarin dien je namelijk een afgehakt hoofd zo lang mogelijk vast te houden. Wanneer je het hoofd vast hebt, kun je niet met je wapens schieten. Je kunt wel het bebloede hoofd als slagwapen gebruiken.

Maar buiten deze leuke foefjes lijkt Cold Winter vooral een erg recht-toe-recht-aan shooter te gaan worden. Het spel is behoorlijk rechtlijnig en je bezigheden in de levels hebben weinig van doen met de eigenlijke verhaallijn. Je loopt naar de doel toe, helpt de tegenstanders op je pad naar een andere wereld, drukt op de knop, aanschouwt een filmpje en loopt verder naar je volgende doel. Het spel belooft drie met elkaar gelinkte verhaallijnen, maar zoals het er naar uit ziet spelen die verhaallijnen zich vooral in de tussenfilmpjes af en draait het in de gameplay maar om één van deze verhalen. Maar wie weet dat het uiteindelijke spel op dit vlak meer te bieden heeft. Vooralsnog zijn we niet echt verrast door Cold Winter, maar het lijkt op zijn minst een onderhoudende shooter te worden met enkele leuke innovaties, die eveneens aardige multiplayermogelijkheden biedt.