Civilization V: Gods & Kings | Gamer.nl

Civilization V: Gods & Kings | Gamer.nl

Voor de Total War-purist is het ketterij van de hoogste orde: geen historische setting, maar een volledig fictieve wereld waarin orks, vampiers en dwergen elkaar brullend de hersenpan inslaan. Dat is misschien jammer voor de geschiedenisliefhebber, maar Total War: Warhammer belooft meer spektakel dan ooit tevoren.

Zoals de titel al een beetje doet vermoeden, is er dit keer weer een plekje gereserveerd voor religie. Want hoe wil je als koning het opnemen tegen Goden zonder dat er een beetje geloof bij komt kijken? Maar, het zal absoluut niet zo zijn als in de de vorige Civ-games.

Ongelofelijk

In vier hielp het geloof vooral bij het vormen van allianties, nu meer tijdens het ontwikkelen van je beschaving. Elk geloof heeft dit keer een aantal beliefs (of attributen) met een totaal van vijftig voor het gehele geloof ysteem. Voor ieder geloof kun je uit maximaal vijf attributen kiezen, waarbij ieder indiviuele attribuut past bij een bepaalde strategie. Ga je bijvoorbeeld voor het vergaren van rijkdom dan kun je een attribuut kiezen waarbij aanhangers van een bepaalde religie geld afdragen aan de stichter van dat geloof. Ben jij de stichter van Boeddhisme dan zal iedere Boeddhist een gedeelte van zijn opbrengsten aan jou afdragen.

Het attribuut Just war levert je daarentegen gevechtsbonu en op doordat deze ervoor zorgt dat de bevolking van een stad streng achter een religie staat. Ben jij toevallig een aanhanger van diezelfde religie, dan zullen de burgers van de belegerde stad het fijn vinden om jou als nieuwe leider te hebben. Op die manier zal het een stuk eenvoudiger worden om een stad in te nemen. Door deze nieuwe aanpak verandert eigenlijk het hele concept van religie in de Civ-reeks. Zorgde het er eerst voor dat allianties al vrij snel in de game gevormd werden, nu zal dat effect veel minder groot zijn. Het geloof speelt uiteraard een belangrijke rol in de Middeleeuwen en de Renai anceperiode, maar naarmate de game vordert (en je die tijdperken achter je laat) zal die invloed afnemen.

Overigens zorgt niet alleen religie voor nieuwe spanningen in Civ V. De makers hebben ook het diplomatieke gedeelte een beetje aangepast. Het grootste verschil is dat diplomatieke betrekkingen evolueren tijdens het spel. We haalden tijdens het geloof al eerder de Middeleeuwen aan, en het is precies dit tijdvak waarin je als diplomaat vooral rekening zult moeten houden met de religieuze beschavingen. Ga je wat verder de toekomst in en zit je in de Koude Oorlog, dan zul je echter meer te maken krijgen met idealistische beschavingen en hun wereldleiders.

Oorlog & politiek

Heb je niet zo’n zin in lange, saaie gesprekken over wereldvrede, dan kun je in God & Kings ook gebruikmaken van spionage, op een andere manier dan je gewend bent. Het is nog altijd mogelijk om technologieën te stelen van je vijand, maar daarnaast mag je spionnen nu ook gebruiken om daadwerkelijk te spioneren. Zo kun je straks een spion in een stad zetten, die jou vervolgens informatie geeft over bijvoorbeeld de sterkte van de tegenstand, maar ook over wanneer de kunstmatige intelligentie gaat aanvallen en welke stad het doelwit is. Hoe meer succesvolle mi ies je spion uitvoert, hoe gedetailleerder de informatie wordt.

Het wordt nog intere anter als je deze informatie niet alleen maar gebruikt om een aanval op te vangen. Volgens de makers kun je dit soort voorkennis ook aanwenden om je vijand (of mi chien nog wel vriend) te confronteren. De gevolgen zullen elke keer anders uitpakken, maar feit is dat het de allianties tijdens een game behoorlijk kan veranderen. Helemaal als je andere beschavingen kunt waarschuwen voor een naderende aanval van een vriend of vijand.

Spionnen hebben ook effect op de zogenaamde City States (geïntroduceerd in Civ V). Ze kunnen daar namelijk infiltreren en ervoor zorgen dat jouw invloed stukje bij beetje groter wordt. Het is zelfs mogelijk dat ze het huidige regime omver werpen door een opstand te beginnen en een nieuwe regering te installeren die aan jouw kant staat. Kies je voor de strategie om via de VN-Wereldraad de macht te grijpen, dan wordt dit een uitgelezen mogelijkheid.

Wordt het uiteindelijk toch een ordinair robbertje vechten, dan zul je ook daar wat aanpa ingen tegenkomen. De meest belangrijke is waarschijnlijk de opwaardering van de gezondheidsbalk van eenheden. Anders gezegd: het duurt nu wat langer voordat je een eenheid verslagen hebt. Een direct gevolg van deze aanpa ing is dat gevechten langer duren dan voorheen. Hierdoor heb je veel meer tijd om te reageren op confrontaties door bijvoorbeeld extra eenheden te sturen. Of gewoon een andere tactiek te bedenken terwijl een paar eenheden de boel ophouden.

Nederland

De laatste toevoeging is die van negen nieuwe beschavingen. En ja hoor, Willem van Oranje en ons eigen Nederland zijn eindelijk van de partij. Beter nog, de Nederlanders zullen een paar intere ante eenheden en gebouwen hebben, waaronder een schip dat goud steelt uit havensteden en zelfs schepen van de vijand kan laten overlopen naar jouw zijde. Daarnaast kunnen ze moeraslanden ombouwen tot winstgevende velden, waardoor deze gebieden veel aantrekkelijker worden. Gods en Kings als geheel belooft al net zo aantrekkelijk te worden, omdat het meer biedt dan alleen maar wat scenario’s.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou