De presentatie bestond uit een eerste missie waarin het concept van de singleplayer-modus naar voren kwam. Als veteraan in het Wilde Westen bezoek je een saloon en neem je daar plaats op de praatstoel. Aan de hand van de zwaar aangedikte verhalen neemt de protagonist ons vervolgens mee langs memory lane waar hij avonturen beleefde met outlaws zoals Billy The Kid, Jesse James en Pat Garrett (allen gepresenteerd in vette comicstijl). Als premiejager kwam hij deze beroemde bandieten wel eens tegen. Zo blijkt de gevreesde Billy The Kid zelfs een partner in crime te zijn in de eerste missie.

Lonesome hero

Van de puntentelling, de veelvoud aan (niet zo intelligente) tegenstanders, de overdosis aan testosteron tot het tempo van het spel; het spel doet in ongeveer alles denken aan een shooter die je in een arcadehal zou tegenkomen, In de eerste missie wordt het hoofdpersonage vrijwel direct opgelegd mee te doen aan een strijd tussen Billy The Kid en enkele rivalen. Voor je het weet knal je de ene na de andere gelaarsde macho af en zoek je vervolgens strategisch dekking achter een ouderwets houten huis. Helaas ontbreekt het de game aan een coöperatieve modus. Hoewel de hoofdpersoon als lonesome bounty hunter wellicht niet al te veel vrienden had, zijn er ongetwijfeld creatieve verhaaltechnische oplossingen te bedenken die het mogelijk maken met zijn tweeën de avonturen te (her)beleven. Nu sta je er vooral alleen voor. Of zoals in de eerste missie, tezamen met een computergestuurde compagnon.

Kogels ontwijken

Gezien het hoge aantal bandieten dat rondloopt op de prairie, heeft Techland de speler voorzien van twee handige opties die het leven een stuk gemakkelijker maken: de concentration- en de sense of death-modus. Het eerste hulpmiddel is het alom bekende bullet time-effect en doet precies wat je ervan verwacht. De tweede optie is een variatie op dit effect en gebruikt de slow motion niet voor het afschieten van enkele tegenstanders, maar voor het ontwijken van inkomende kogels. Zodra je onder vuur genomen wordt kun je deze modus inschakelen, vertraagt het beeld en kun je naar links of rechts hangen om zo een kogel vlak langs je oren te horen suizen.

Via upgrades kunnen deze modi ook nog eens verbeterd worden. Zo kun je een auto-aim aan de concentration-modus toevoegen, zodat de computer het richtwerk verricht terwijl jij in slow-motion in de lucht hangt. Wat daaruit volgt is een regen aan kogels die niet alleen zorgt voor een indrukwekkend beeld, maar ook voor een stapel lijken. De upgrades zijn te verkrijgen via een skill tree. Elk raak schot levert een bepaald aantal punten op. Wanneer je genoeg punten verzameld hebt, ga je een level omhoog en kun je upgrades vrijspelen zoals de mogelijkheid om sneller te laden en de eerder genoemde auto-aim.

 

Levendige wereld

Call of Juarez: Gunslinger heeft een levendige vibe. Behalve de bekende langswaaiende strobalen, zie je vogeltjes door het beeld vliegen en wordt de sfeer van het oude westen met de juiste muziek tot leven gebracht. Sowieso is het fijn om weer eens los te kunnen gaan in deze setting. Het aanbod van recente games dat in de woestijn plaatsvindt is op een hand te tellen. Genoeg reden en mogelijkheden om een originele game te maken.

Wel misten we nog een beetje variatie. Losgaan met een Colt. 45 is natuurlijk leuk, maar de toevoeging van concepten als paardrijden, stealth-missies met explosieven of ouderwetse shoot-outs zou de afwisseling veel goed doen. Qua stijl en presentatie heeft ontwikkelaar Techland het in ieder geval bij het juiste eind. Begin 2013 kunnen de laarzen aan en is Call of Juarez: Gunslinger te vinden in de digitale schappen. Tot die tijd turen we richting de horizon voor nieuwe informatie en beelden