Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Preview
None

Call of Duty: Black Ops 3 – De singleplayer

Roboc Ops

Geschreven door Simon Zijlemans op
De gebeurtenissen uit Black Ops één en Black Ops 2 hebben ervoor gezorgd dat ontwikkelaar Treyarch met het derde deel in de serie eigenlijk maar één kant op kon: de toekomst. Dilemma, want te ver de toekomst in en je zit plots met een sciencefiction-game, terwijl een te klein stapje de toekomst in misschien weer te veilig en bekend terrein. Toch loodst Treyarch de populaire serie zonder al te veel problemen het sciencefiction-genre in.

Zoals we gewend zijn van deze studio, leunt Treyarch in zijn presentatie van de hoofdmodus hevig op verhaalvertelling en thematiek. De studio pocht graag met grote namen van scriptschrijvers, een consistent universum met een uitgebreide en goed gedocumenteerde tijdlijn en het feit dat ze een rotsvast vertrouwen heeft in haarn narratieve vermogen.

Die dingen mogen onder een vergrootglas tijdens het obligate verkooppraatje, terwijl gameplay-elementen later pas genoemd worden. Maar de waarheid wil dat het juist daarom draait. Black Ops 1 had een alleraardigst verhaal, Black Ops 2 bouwde dat prima uit en ook Black Ops 3 zal best wel weer een aardig script hebben. Maar het heeft er alle schijn van dat de setting en gameplay-vernieuwingen de show dusdanig gaan stelen dat niemand straks meer praat over de verhaallijn, maar liever over de coöperatieve optie, de implementatie van uitgebreide skill trees of de aanwezigheid van robots en cyborgs.

None

Cyborgs vs. Robots

Maar laten we zelf ook niet te erg op de zaken vooruit lopen. Black Ops 3 speelt zich af in 2065, in een wereld die na het vorige deel voorgoed veranderd is. Een nieuw luchtafweergeschut genaamd DEAD is zo krachtig dat oorlogvoering door de lucht geen optie meer is. De invloed van drones is gemarginaliseerd. Boots on the ground is the name of the game en dus wordt alle technologie weer gestoken in het upgraden van bestaande infanterie – zij het menselijk, computergestuurd, of een combinatie van beide.

Het geopolitieke landschap is ondertussen verdeeld in twee grote allianties die op gespannen voet met elkaar leven en de boel wordt er niet veel gezelliger op als een lek van formaatje Wikileaks alle black ops-missies van voorgaande jaren de openbaarheid in slingert. Tot overmaat van ramp is er een black ops-team vermist dat een oude CIA-vestiging doorzocht, precies de plek waar het lek ontstaan lijkt te zijn.

Het wordt er niet veel gezelliger op als een lek van formaatje Wikileaks alle black ops-missies de openbaarheid in slingert

Ondertussen is het gebruik van cybernetic augmentations in de maatschappij de normaalste zaak van de wereld geworden. Hardlopers met robotbenen zijn geen uitzondering, evenals basketbalspelers met speciale lenzen die direct aangesloten zijn op hun brein. De grens tussen mens en machine vervaagt langzaam maar zeker, iets wat dubbel zo hard geldt voor de black ops-soldaten die veel verder gevorderde technologieën tot hun beschikking hebben.

Misschien is soldaten trouwens niet meer echt het juiste woord, misschien doen we hen meer recht aan met het woord cyborgs. Cyborgs die het opnemen tegen vijandelijke cyborgs, of zwaarbewapende robots. Ja, we zeiden het al, Treyarch heeft er geen enkel probleem mee om de wortels van realisme uit deze serie te trekken en het geheel opnieuw te planten als volwaardige sciencefiction-game. 

None

Met z’n viertjes

Zoals gezegd zijn het de vernieuwingen op het gebied van gameplay die in deze fase de show stelen. Met Black Ops 3 is de hoofdmodus bijvoorbeeld voor het eerst met vier spelers coöperatief online te spelen – terwijl twee spelers ook lokaal met elkaar aan de slag kunnen. In plaats van standaard manschappen kunnen spelers kiezen tussen verschillende unieke personages, elk voorzien van hun eigen skill tree vol cybernetische vaardigheden.

Die zogeheten CHADS zijn onderverdeeld in actieve en passieve vaardigheden, ook wel Cybernetic Cores en Cybernetic Rigs genoemd. Denk bij die eerste aan de mogelijkheid om mêleeaanvallen te linken of de mogelijkheid om op afstand kortsluiting te veroorzaken bij vijandelijke robots. Rigs zullen daarentegen weer vrijgespeeld worden in ruil voor meer mobiliteit, of een betere verdediging.

None

Treyarch belooft binnen dat kader een hoop, maar we hebben nog niet genoeg gezien om er zelf over te oordelen. Zo zouden de omgevingen groter zijn, maken de tactische opties het mogelijk om situaties op zeer gevarieerde manieren op te lossen, zet de studio hevig in op replayabillity en moet een nieuwe A.I. echt het verschil gaan maken – althans, aldus Treyarch. Mooie beloftes en het is zelf makkelijk invullen hoe vier personages met allemaal andere vaardigheden daadwerkelijk variatie in oplossingen kunnen gaan bieden, maar voorlopig is het niet meer dan dat: beloftes. Wat wel al interessant oogt is de nieuwe Tactical-modus, die spelers vijanden laat taggen zodat coöp-partners kunnen zien waar vijanden zich begeven op het slagveld.

Nieuwe engine

De nieuwe engine die Treyarch gebruikt (al blijft het elk jaar maar weer de vraag hoe we het woord ‘nieuw’ moeten interpreteren), zorgt er in ieder geval voor dat alles er weer haarscherp uitziet. De karakteristieke stijl van Call of Duty blijft gehandhaafd, hoewel er dankzij de unieke robot- en cyborg-tegenstanders wel een hele nieuwe vibe ontstaat.

Vooral in een 4K-resolutie op de pc spatten de details van het beeldscherm af

Vooral in een 4K-resolutie op de pc spatten de details van het beeldscherm af. Veel belangrijker dan dat is de realisatie dat Black Ops 3 in zijn hoofdmodus iets nieuws gaat doen. Er zijn vast en zeker fans of aanhangers die de stap richting sciencefiction niet omarmen, maar de toevoeging van uitgebreide skill trees en coöperatieve gameplay gaan onmogelijk kwaad bloed zetten bij spelers. Bovendien, na elf jaar tegen dezelfde gezichtsloze soldaten aan te schieten, voelt het richten op een wandelende robot alleszins als iets dat deze serie wel kon gebruiken.

None

Dit artikel delen:

Lees meer

Call of Duty: Black Ops 3 onthuld in trailer Reload: King's Quest
1

Reacties op: Call of Duty: Black Ops 3 – De singleplayer

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • None

    ShadowX

    • 2 jaren, 3 maanden geleden
    Ik koop tot op heden alle Call Of Duty games puur voor de single player en of de SP nu 4 of 5 of 8 of 9 uur duurt de SP van de laatste CoD games MW en beyond staan voor een geweldig hollywood achtige stijl en dat staat me zeker aan alleen ik koop ze nooit gelijk bij release, het wordt of 2e hands voor ongeveer 25 euro of budgetbak alleen dat laatste gaat lang duren gezien de prijzen van de CoD games vrij lang hoog blijven.

    Maar goed 2e hands heb ik geen probs mee zo kocht ik Advanced Warfare voor 20 euro op de Xone.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.