Boiling Point: Facts & Features | Gamer.nl

Na eerdere trailers deze week is er een derde trailer van No Man's Sky uitgebracht.

Boiling Point (voorheen Xenus) is het tweede spel van de Ru ische ontwikkelaar Deep Shadows. Men heeft een aantal jaar uitgetrokken voor de ontwikkeling van Boiling Point. Hun vorige spel dateert alweer uit 2001, namelijk het niet geheel onverdienstelijke Codename: Outbreak. De dik vier jaar die Boiling Point in ontwikkeling is geweest, heeft men besteed om een uiterst ambitieus spel in elkaar te draaien. Wat Boiling Point zo ambitieus maakt, lees je in dit overzicht van de belangrijkste speleigenschappen.

Boiling Point vertelt het verhaal van Saul Myers, een vader wie het treurige bericht ontvangt dat zijn dochter op mysterieuze wijze verdwenen is in de jungles van een land dat sterke overeenkomsten vertoont met Columbia. Zijn enige aanknooppunt is de redacteur van de krant waar zijn dochter, Lisa Myers, voor werkte. Met dit uitgangspunt begint hij een zoektocht die veel geld, kogels en levens zal gaan kosten.

Vrijheid!

Daar waar de meeste spellen kiezen voor een strikt lineaire opbouw met een overduidelijk doel en een strakke verhaallijn, koos Deep Shadows om de speler met Boiling Point enorm veel vrijheid te geven. Je bent vrij om te kiezen bij welk van de zes groeperingen (de politie, het leger, de guerrilla's, de maffia, de CIA en zelfs de indianen) je heil zoekt, wat in grote mate bepaalt hoe je door de spelwereld kunt reizen. Het spel kent een uitgebreid reputatiesysteem, wat betekent dat een lid van de ene groepering, niet altijd vriendelijk onthaald zal worden door de andere groepering. Het tactisch kiezen van vrienden en vijanden is dus ook een must.

Maar niet alleen in het kiezen van je friends & foes ben je vrij, je bepaalt ook zelf hoe je het spel speelt. Sluip je liever door de oerwouden heen, of ga je gun-blazing op iedere bewegend organisme dat je tegenkomt af. Ook het verhaal is op deze enorme keuzevrijheid afgestemd, zodat er minder druk op het tijdgelieerd bereiken van bepaalde doelen staat.

De speelwereld

Boiling Point is gesitueerd in een gigantische Zuid-Amerikaanse speelwereld, die de afmeting van maar liefst 450 vierkante kilometer kent. Om dit enorme landschap ook enigszins te kunnen verkennen, zul je meer nodig hebben dan de benenwagen. Gelukkig heeft ook ontwikkelaar Deep Shadows dit door gehad en zijn er talloze voertuigen in het spel aanwezig. Deze voertuigen zijn subtiel in de spelwereld verwerkt en geven het spel een realistisch tintje. Taxi's rijden rond en brengen je tegen vergoeding van A naar B, en na het behalen van je rijbewijs is het ook mogelijk je eigen autootje te kopen.

Ook de ietwat extravagante voertuigen zijn van de partij, zoals helikopters, boten en vrachtwagens. Het jatten van voertuigen is in het spel expres vrij moeilijk gemaakt, dit om het gevoel van een realistische wereld te waarborgen. Ondoenlijk is het echter niet, dus waag eens een gokje als je krap bij kas zit.

RPG invloed alom

Waar Boiling Point op het eerste gezicht een vrij standaard First Person Shooter lijkt, gaat de gameplay van het spel een stuk dieper. Dit is mede aan de grote RPG invloed te danken. Je karakter wordt tijdens het spelen automatisch beter, wat ook tot uiting komt in tal van RPG-achtige statistieken. Je bepaalt echter niet direct zelf wat je upgrade: door je speelstijl worden verschillende facetten vanzelf geüpgrade. De statistieken gaan vervolgens nog verder dan alleen je karakter, ook de wapens zelf hebben zo hun eigenschappen en kunnen na verloop van tijd kapot gaan.

Een levend wezen

De wereld van Boiling Point is een variabel geheel, waarin niets vastligt. Er hangt veel af van je reputatie, onder andere of de honderden verschillende NPC's je wel of geen informatie verschaffen. Ook visueel is de wereld niet onaantrekkelijk, met prachtige overgangen tu en dag en nacht, waarbij het voor de gameplay ook echt uitmaakt of je overdag of 's nachts leeft. Daarnaast kent Boiling Point ook een uitgebreid weersysteem, waarbij regen en zon elkaar geloofwaardig afwi elen.

Het mooiste van dit alles is dat Boiling Point totaal geen laadschermen kent. Nadat je de wereld aan het begin geladen hebt, spreidt zich een enorme omgeving voor je uit, die tijdens het spelen automatisch aangevuld wordt met de plekken waar je je bevindt. De frustratie van lange, veel voorkomende laadtijden wordt hiermee in één klap uit de weg gegaan.

Of Boiling Point alle verwachtingen waar gaat maken, lees je later deze week in de review. Onze ervaring met de preview versie is echter zeer positief geweest, dus een dijk van een cijfer zit er wel aan te komen. Stay tuned deze week voor nog enkele zeer intere ante artikelen over Boiling Point. Boiling Point: Road to HellOntwikkelaar: Deep ShadowsUitgever: AtariPlatform: PCPrijs: € 49.99Release: 20 mei
Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou