Vorig jaar kwam ontwikkelaar Terminal Reality met de ruige hack 'n slash game BloodRayne op de proppen. Het spel had potentie, maar wist helaas niet te overtuigen door het gebrek aan variatie en de vele bugs. Toch ging de menigte massaal voor de game en wist men maar liefst 500 duizend exemplaren van de titel te slijten. En dus komt Terminal Reality met een tweede deel, BloodRayne II. Hoewel het op het eerste gezicht om een slap aftreksel gaat, heeft men wel degelijk de moeite genomen enkele vernieuwende features toe te voegen. We geven je alvast een kort overzicht van wat je te wachten staat.

In de originele BloodRayne nam je de rol aan van een sexy half-vampier, Agent Rayne genaamd, en ging je in nazi-Duitsland op jacht naar allerlei verschillende bad-guys. BloodRayne 2 (BR2) neemt ons 60 jaar verder in de tijd, wanneer Agent Rayne zich aangesloten heeft bij de Brimstone Society, een mysterieuze organisatie die er alles aan doet om de mensheid voor vampier gevaar te behoeden. Je taak in de game is dan ook vrij simpel: elimineer alle vampier-achtige baddies en red de wereld van de ondergang.

Tot zover het zouteloze, oninteressante deel van de game. Waar het namelijk om draait is de actie, en die heeft een flinke update gehad. Ten eerste is er het nieuwe combosysteem: in tegenstelling tot deel één heb je zelf de controle over de aanval die je uitvoert: een lage, middenhoge of hoge kick, die eventueel gecombineerd kan worden met een speciale aanval. Bedenk hierbij dat Agent Rayne naast armen ook een vlijmscherp kapmes op haar rug heeft zitten, dat de nodige schade aan kan doen. In totaal zijn er dertig verschillende soorten aanvallen mogelijk, ieder bestaand uit een aparte knoppencombinatie. De verscheidene combinaties zijn te allen tijde oproepbaar in het pauze menu, waardoor de gameplay een vlot karakter krijgt.

Naast het handen-, voeten- en messenwerk, staat er ook een flink arsenaal aan wapens tot je beschikking. De verandering op het gebied van vuurwapens heeft betrekking op de ammunitie. In plaats van magazijnen bestaat je ammo ditmaal uit bloedreservoir's: schiet je een vampier neer dan kost je dit bloed, maar omdat al je tegenstanders ook uit bloed bestaan, leveren deze je ook weer ammo op. Dit systeem is dermate ingenieus dat je ook als je reservoir's op zijn door kunt schieten. Hoe dan? Simpel: door je health-balk leeg te knallen! Daarnaast maakt BR2 nu ook van een quasi RPG systeem gebruik door het de wapens aan experience points te koppelen; wanneer je een wapen veel gebruikt kun je voor het stuk lood een aantal upgrades verdienen, die je nog sterker maken.

Mochten deze vernieuwde wapen- en vechtsystemen nog niet genoeg zijn, dan is er ook nog de toevoeging van pole- en rail actie. Wat houdt dit in: Agent Rayne zal á la Prince of Persia aan allerlei verschillende poles kunnen hangen, en tegelijkertijd met haar wapens kunnen schieten. Wat betreft de rails is er natuurlijk helemaal een leuke optie: ga bovenaan een trapleuning staan, klap je mes horizontaal uit en glijdt in volle vaart naar beneden, adios vampieros.

Als laatste is ook de engine van de game onder handen genomen. Agent Rayne ziet er scherper uit (ze bestaat nu uit 5000 polygonen voor de geïnteresseerden) en de engine is in staat complexere gebeurtenissen zoals het breken van glas, het wapperen van kleren en het in elkaar donderen van geslachte tegenstanders uit te beelden. Ook is de omgeving nu verder te slopen, iets wat ook zijn uitwerking in de gameplay zal hebben, aldus Terminal Reality.

"Waar wilde u die tattoo ook alweer mevrouw?"

De veranderingen die BloodRayne 2 ondergaan heeft klinken positief in de oren en het lijkt erop dat men naast commercieel succes ook voor kwaliteit lijkt te gaan. Het nieuwe wapen- en vechtsysteem, de pole- en rail actie plus de verbeterde engine lijken ieder in het voordeel van de game te gaan werken. Op de komende E3 leren we meer over het spel.

Game info

Platformen: Xbox, Playstation en PC

Releasedatum: Oktober 2004

Trailer: Beschikbaar Review BloodRayne deel één: Beschikbaar (eindcijfer: 6,0)