Toch voegt dit spel een aantal unieke elementen toe. Een vrouwelijke hoofdrolspeelster, het afslachten van engelen in plaats van demonen en vier vuurwapens in plaats van twee. De heks Bayonetta heeft namelijk behalve twee geweren in haar handen ook aan haar enkels vuurwapens bevestigd. Ze heeft ook een dodelijk kapsel, want met haar paardenstaart zul je menig engel terug kunnen sturen naar waar ze vandaan kwamen.

Tijdens de Leipzig Games Conference kregen we het level uit de E3-demo nogmaals te zien. In een weelderige omgeving slacht Bayonetta de ronduit griezelige engelen op ingenieuze wijze af. Je kunt zowel geweren als een zwaard in je handen houden en op je benen kunnen naast geweren ook jachtgeweren bevestigd worden. Wapens die vijanden laten vallen kunnen ook opgeraapt worden en een paar keer tegen de vijand gebruikt worden voordat ze breken. Met de speciale moves die uitgevoerd kunnen worden legt ze haar tegenstanders op het hakblok om ze te onthoofden en in een met messcherpe pinnen gevulde doodskist. De snelheid waarmee de verschillende moves worden uitgevoerd ligt erg hoog, wat het geheel alleen maar nog flitsender laat ogen.

Bayonetta leeft in een wereld die op die van ons lijkt, maar toch heel anders is. Alles is doorspekt met een gotische stijl waaraan Dante nog een puntje kan zuigen. Langzaam en wiegend met haar heupen loopt ze door prachtige straatjes, terwijl ze geesten tegen komt. Deze geesten zijn volgens de ontwikkelaar de mensen die in een andere dimensie leven, waarmee men wellicht wilt zeggen dat Bayonetta zich in een andere dimensie op onze aarde afspeelt. Deze geesten kunnen de wereld waarin het spel zich afspeelt niet zien, maar ze voelen wel dreiging en geweld van wat zich er afspeelt.

Maar we kwamen natuurlijk voor nieuw materiaal, en dat werd ons gelukkig voorgeschoteld. We kregen een level te zien waarin Bayonetta naar beneden suist op een grote afgebroken klok, als een gevangen engel met een grote, op onze aarde lijkende planeet onder haar. Gigantische brokstukken vliegen om haar oren en een groep engelen krijgt ondertussen een pak slaag.

De monden van de gamejournalisten die aanwezig waren vielen bij het zien van dit gedeelte zowat open. De meer voorkomende vijanden worden afgewisseld met vliegende beesten, gigantische tweekoppige draken en gedeeltes waarin de hoofdrolspeelster van brokstuk naar brokstuk springt. Ondertussen past de camera zichzelf keer op keer aan om de actie vanuit een nieuw oogpunt te bekijken, hetgeen duizelingwekkende plaatjes oplevert.

Er is nog een lange weg te gaan voordat we Bayonetta in de winkels mogen verwachten. De ontwikkelaar wil eerst de hype rondom de game langzaam opbouwen voordat we het op de PlayStation 3 en Xbox 360 kunnen kopen. Het spel oogt echter nu al indrukwekkend en het valt niet te ontkennen dat de hoofdrolspeelster een zekere coolheid bezit in haar manier van lopen en doen. Een ware opvolgster van Dante dus, al zullen ze bij Platinum Games wel meer hun best moeten doen de game een beetje te distantiëren van de Devil May Cry-reeks. Vooral in het gotische gedeelte kregen we af en toe het idee dat we recht in het vijfde deel van Capcom's bekende serie waren beland. Met nog zoveel dat onthuld moet worden, gaat Platinum Games vast nog een hoop veranderen en onthullen wat er voor moet zorgen dat Bayonetta echt een unieke stijl verkrijgt.