Hoewel DICE bijzonder weinig los laat over deel twee weten we, na een bliksembezoek aan de ontwikkelstudio in Stockholm, in ieder geval zeker dat het meest verdorven legeronderdeel ooit, weer terug is. Naast Sergant Redford en Preston Marlow zijn ook Haggard en Sweetwater van de partij. Maak je borst maar nat voor een nieuwe storm aan scherpe oneliners en hele flauwe grappen.

Het demonstratielevel dat DICE ons liet zien, speelde zich af in klein bergdorpje ergens in Oost-Europa. Oftewel: veel bergen, veel sneeuw en veel chagrijnige Oostbloksoldaten. In het begin van het level lijkt het dorpje de rust zelve, maar nadat je de eerste huizen voorbij bent, barst er een kakofonie van geweld los. De soldaten komen echt overal vandaan en kogels vliegen je letterlijk om de oren. Bad Company 2 trekt de lijn van deel één moeiteloos door en lijkt er zelfs nog wat extra's te bieden wat betreft spektakel. En dat laatste wordt voornamelijk bereikt door voorgeprogrammeerde gameplay, zoals een radiotoren die net voor je voeten met veel gekraak en gepiep naar beneden dondert.

Nadat je het dorpje eenmaal hebt gezuiverd, valt het oog van je teamgenoten op een verdachte vrachtwagen. De inhoud doet er eigenlijk niet toe, want gamers hebben nu eenmaal een zwak voor geheimzinnige vrachtwagens. De chauffeur vangt de verregaande interesse van jou en je team echter op en rijdt er plankgas vandoor. Met jou in zijn kielzog uiteraard. Ook in deze achtervolgingsscène druipt de actie eraf, want je wordt niet alleen achternagezeten door een handvol quads en pantserwagens, maar ook door een gevechtshelikopter die wel heel ver gaat om jou te stoppen. Opvallend is trouwens de wegligging van je achtervolgers. Door de spekgladde wegen lijken ze weinig grip te hebben en glijden ze constant van links naar rechts. 

Volgens de makers kenmerken de weersomstandigheden de nieuwe Bad Company 2-aanpak. Authenticiteit staat hoog in het vaandel en de speler moet echt het gevoel krijgen dat hij in een oorlog aan het vechten is. Naast nieuwe weerseffecten betekent authenticiteit voor de game ook nieuwe voertuigen die qua balans en kracht dicht bij de werkelijkheid zitten, maar zal ook de grootte van de maps veel realistischer worden. De afstanden die je moet overbruggen zullen dus wat groter worden, maar met de komst van enkele nieuwe voertuigen maakt DICE dit verre van saai.

Het paradepaardje van  Bad Company 2 blijft echter de vernietiging van de omgeving, volgens DICE vertroetelend Destruction 2.0 genoemd. Waar je in deel één nog altijd het binnenste van een huis zag staan na een allesverwoestend bombardement, zul je in deel twee slechts de overblijfselen van het huis zien liggen. Geen geraamtes en geen deurkozijnen meer, alles gaat plat. Het is werkelijk fantastische hoe dit eruit ziet. Daarnaast zorgt de nieuwe engine er ook voor dat schade op een realistische manier wordt weergeven. Een muur stort niet in één keer in elkaar, maar kan bij wijze van spreken steen voor steen worden weggeschoten.

Helaas was het demonstratielevel in een paar minuten voorbij en mochten de werknemers van DICE ons bijzonder weinig vertellen. Wat we echter nog wel meekregen was de belofte dat het multiplayer-gedeelte van Bad Company 2 nog beter gaat worden dan voorheen en dat het “the best online vehicle warfare” ooit gaat bieden. Een gewaagde uitspraak, maar uit de mond van DICE zou het zomaar waarheid kunnen worden.