Battlefield 2042 kan de ultieme fanservice worden

Battlefield 2042 kan de ultieme fanservice worden

Na twee wereldoorlogen keert Battlefield terug naar zijn populairste setting: moderne, licht futuristische en hightech getinte oorlogsvoering. Gamer.nl was aanwezig op de onthulling en na een frustrerend vragenuurtje weten we helaas veel minder dan we hadden gehoopt. Wat we al wel weten, rechtvaardigt gelukkig het nodige enthousiasme.

Een moderne setting dus, of maak daar maar een licht futuristische van. Battlefield 2042 speelt zich namelijk af in 2042. De wereld is dan nog net niet helemaal onleefbaar gemaakt, maar wel al een goed eind op weg. Schaarste in gondstoffen en diverse klimaatrampen zijn aan de orde van de dag. Uit de voormalige soldaten onder de ontelbare vluchtelingenstromen groeien de zogenaamde No-Patriates. Kortweg No-Pats - oftewel professionele krijgsmachten - die geen natie vertegenwoordigen, maar anno 2040 door zowel de Verenigde Staten als Rusland overal ter wereld ingezet worden om hun conflicten uit te vechten.

Dat is relatief veel uitleg voor de setting van Battlefield 2042 en in de presentatie ging dat zelfs nog wat dieper. Het doet misschien een singleplayercampagne vermoeden, maar die komt er dus niet. Dit wordt een exclusief multiplayerfeestje. Het verklaart wel waarom alle wapens, gadgets en voertuigen min of meer herkenbaar zijn: van bestaand geavanceerd materiaal tot ultrageavanceerd, maar uiteindelijk nog steeds geloofwaardig spul.

 

Het magische nummer is 128

Aan de basisformule is weinig veranderd als het om het ‘All Out War’-onderdeel van Battlefield 2042 gaat. Daarin vind je onder andere modi zoals de gekende Conquest (domination) en Breakthrough (aanvallers rukken sector na sector op, terwijl verdedigers daar andere ideeën over hebben). Voor de veteranen is het vertrouwd spul, maar nu op nog veel grotere maps, met plaats voor 128 spelers. Tenminste, voor wie de game op pc, PlayStation 5 of Xbox Series X en S speelt. De PS4- en Xbox One-versies krijgen precies dezelfde gameplay, maar op iets teruggeschroefde mappen voor twee teams van elk 32 spelers.

Meer of groter is niet altijd beter, maar wie dat in dit specifiek geval wil volhouden heeft de trailer en eerste gameplaybeelden nog niet gezien. Of is nooit met 32 spelers over de virtuele slagvelden van Battlefield 1 opgerukt, om dat nu grijnzend naar het dubbele te vertalen. We zijn ook benieuwd naar de manier waarop de ontwikkelaar belooft om binnen elke sector op de maps meerdere zogenaamde clusters te creëren. Hotzones, die variëren van (en dus laten kiezen tussen) claustrofobisch chaotische close quarters combat tot tactische of meer op afstand gerichte gameplay.

 

Drop eens een tank

Omdat er Battlefield in de titel staat, spreekt het voor zich dat je in de meeste levels aan het werk gaat met een mix van land-, water-, luchtvoertuigen. We zagen al straaljagers, verschillende helikoptervarianten, gevechtsboten, quads, tanks en meer pantserwagens dan waar een speler zonder antitankwapen zich comfortabel bij voelt. Omdat de mappen groter zijn kan nu elke speler – voor zover de voorraad strekt – een landvoertuig op zijn locatie droppen. Of waarom niet: gelijk op de kop van zo’n irritante sniper!

Ook terug zijn de zogenaamde Levolution Events. Gebeurtenissen die soms wel, soms niet door spelers getriggerd worden en zowel het uiterlijk als de toegankelijkheid van een groot stuk slagveld overhoopgooien. We zagen de wand van een supertanker neerklappen, een zandstorm de zichtbaarheid terugschroeven en een tornado die telkens andere routes volgt en daarbij mens, machine en de spreekwoordelijke toiletpot in een potentieel dodelijk hogesnelheidsprojectiel transformeert. Er werd ook naar gehint dat de raketlancering op de map Orbital catastrofaal fout kan lopen.

 

Helemaal jouw zandbak

Tot zover de – allerminst onbelangrijke – schaalvergroting en variaties op het klassieke Battlefield-thema. Minder klassiek is hoe Battlefield 2042 het klassensysteem omgooit. Nu kies je bij release uit tien Specialists, maar later volgen er meer. Die hebben hun eigen naam en een unieke ‘trait’ en ‘speciality’ - lees: gadget of skill - die hen in een zekere rol duwt. Denk aan een grapple hook, wingsuit, drone en pistool met genezende of zelfs revivende darts. In Battlefield 2042 kan elke Specialist voorts élk wapen gebruiken.

Neem gerust de tijd om dat even te verwerken. Klaar? Oké, want de vrijheid om je eigen game- en gunplay te creëren gaat nog verder. Zo kun je nu op elk moment – bij voorkeur veilig in dekking – met het nieuwe Plus-systeem je wapenconfiguratie aanpassen. Net na intense close combat een objectief veroverd, maar trek je nu een meer openliggend stuk van de map in? Dan zet je toch gewoon even een sterker vizier op je geweer, ruil je die korte loop in voor een langer exemplaar en vervang je de shotgun daaronder met een rookgranaatwerper? Battlefield ging altijd al voor een sandbox-ervaring, een arena waarin je grotendeels zelf je beleving bepaalde. Het aankomende deel belooft je nog minder in die vernielzuchtig, geweld- en moorddadige creatieve vrijheid te beperken.

 

En ook nog…

Tot zover het belangrijkste nieuws. Op de aangekondigde mappen en Specialists gaan we later waarschijnlijk dieper in, maar we geven toch nog een paar kruimels info mee die we uit de vragensessie na de prestatie konden losweken. Zo is die drone van een van de Specialists autonoom in te zetten. Iets wat ze bij meer gadgets proberen door te voeren, zodat je er de vruchten van plukt zonder je vinger van de trekker te hoeven halen.

Je krijgt onverwachts ook de optie om de meeste modi solo of met je squad te spelen, waarbij de rest van de 64 of 128 spelers dan door AI worden aangevuld. Dat is ideaal om de map en mechanismen in de vingers te krijgen. Nog meer goed nieuws: alleen cosmetisch spul zit achter de Premium-betaalmuur, al het andere is voor iedereen te downloaden of vrij te spelen. Tot slot horen we de fans vragen naar dedicated servers … en mogen we dat affirmatief beantwoorden!

 

Toch dubbel

Haast elk beeld en elk greintje harde informatie dat we over Battlefield 2042 te horen kregen, doet het beste voor de game beloven. Toch sloten we met een licht dubbel gevoel de presentatie af. Dat heeft alles te maken met hoeveel Electronic Arts en Dice nog níét bereid waren om te vertellen. Zo is die All Out War maar één van de in totaal drie onderdelen waaruit Battlefield 2042 is opgetrokken. Van die tweede kennen we enkel de naam: Hazard Zone. Dat belooft “een totaal nieuwe Battlefield-beleving”, wordt het enige luik dat al pre-release te spelen zal zijn en is géén battle royale-modus.

Dan komt er nog een derde onderdeel, dat pas tijdens EA Play op 22 juli onthuld wordt en “een liefdesbrief aan fans van het eerste uur” belooft. Een remaster van één of meer van de eerste games voor next-gen-consoles? Wie zal het zeggen? Op de vraag of er ook een soort free-to-play-modus in de steigers staat, was het ontwijkende antwoord zo stuntelig ontkennend, dat iedereen ja hoorde, maar wat of hoe weten we nog niet. Idem voor cross-play. Maar ach, zelfs al is er momenteel slechts een tip van de sluier opgelicht boven een derde van wat Battlefield 2042 wordt, het is wel nét het gedeelte waar de fans al sinds Battlefield 4 naar uitkeken

 

Deze preview is geschreven door Raf Picavet, Battlefield 2042 komt op 22 oktober uit voor pc, PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en Xbox One.

Hoe vond je dit artikel?

Gemiddeld krijgt dit artikel 0.00 van de 5 sterren.
Artikel als favoriet toevoegen

Weet je zeker dat je de comment van wilt verwijderen?

""

Reacties

Meeste likesNieuwsteOudste
Login of maak een account en praat mee!
test

Ik wil geen fanservice, il wil gewoon eindelijk eens weer een goede entry in de BF franchise. BF Hardline was filler, BF1 was echt zo ongelooflijk slecht qua infanterie combat en BF5 heb ik na de onzin PR stunts en matige open beta nooit gekocht. [quote]Zo kun je nu op elk moment – bij voorkeur veilig in dekking – met het nieuwe Plus-systeem je wapenconfiguratie aanpassen.[/quote] Dit is absoluut geen goed idee, het is een bijzonder slecht idee. Als je out of thin air zomaar alle wapens kan omwisselen via een menuutje en je niet meer hoeft te respawnen met een nieuwe kit om van loadout te kunnen wisselen gaat veel van de tactische keuze verloren. 128 spelers is ook niet noodzakelijk beter dan 48-64. BF1 had feitelijk in de praktijk alleen maar 64 man servers en die waren bijna altijd één grote clusterfuck van explosies. Ik moet nog zien of het wat wordt. DICE heeft behoorlijk veel goodwill verloren alsmede flink wat van hun oorspronkelijke personeel dus de vraag is of ze uberhaupt nog wel de vaardigheden hebben om een goede BF game te maken. We gaan het zien.

0

@TheChief Als je BF1 slecht noemt heb je er geen kaas van gegeten naar mijn mening. BFV was inderdaad erg slecht maar deze Battlefield geeft me een sprankje hoop dat we weer echt een sandbox shooter krijgen die trots de naam Battlefield mag dragen. Want dat is Battlefield, een sandbox. Het plussysteem juich ik alleen maar toe gezien de enorme grote maps die 3-4 keer groter worden dan de oude. Ik verwacht ook dat een potje geen 20 maar zeker 40 minuten gaan duren gezien de Sectoren en objectives per sector die je kan gaan veroveren. Groot minpunt, de battlepass met daarachter specialists. Ik mag hopen dat wanneer je het spel koopt je makkelijk die battlepass bij elkaar kan spelen. Zo niet, dan wordt het geen insta buy.

0
test

@rreloaderr ik denk dat jij geen fan bent van de oudere battlefields en cods want ik was heel erg hyped voor deze battlefield alleen omweer teleurgesteld achter te blijven, bf5 was in veel opzichten beter dan 1 want die was echt enorm slecht...

0

@rreloaderr Ik vind het on the fly kunnen aanpassen van wapens eigenlijk ook wel fijn. Het gebeurt me nu juist constant dat ik moet respawnen om een situatie te kunnen handelen (tank zonder antitank, vliegtuig zonder AA), denk dat dit uiteondelijk de flow ten goede komt en gelijk tanks en vliegtuigen een stuk minder OP maakt dan ze waren in BF1 en BFV.

0
test

@rreloaderr Als je ooit BF2, 3 of 4 hebt gespeeld dan weet je hoe slecht de infanterie combat in BF1 is. De wijze waarop (semi) automatische wapens schieten in BF1 is echt onbeschrijflijk slecht uitgevoerd. Feitelijk komt het er op neer dat BF1 een conussysteem gebruikt a la Counterstrike wat inhoudt dat kogels at random in een steeds groter wordende cirkel belanden naarmate je langer de trigger indrukt. Probleem hiermee is dat skill veel minder van belang is want je kan niet trainen om beter te worden met random accuraatheid van wapens omdat de kogels een volkomen onvoorspelbaar patroon volgen. Dit in tegenstelling tot BF2, 3 en 4 die een recoilsysteem gebruikten. Recoil is voorspelbaar en je kan dus erop trainen om beter te worden in het schieten op langere afstand. BF1 had heel veel atmosfeer maar als teambased tactische shooter game sloeg het de plank hopeloos mis. Ik speel al Battlefield sinds 2002, de originele Battlefield 1942, en ik hoop echt dat BF6 nu eindelijk weer eens de reeks de kwaliteit brengt die het zo lang heeft moeten ontberen.

0
test

Die trailer reveal was bruut, maar ook zeer cinematic natuurlijk. Heb altijd het gevoel gehad dat een potje BF dat geweldige bombast en dynamiek niet echt benaderd. Hilarisch hoe soldaten seconden lang naar die tornado staren. Doe je dat in-game wordt het toch respawnen vrees ik. Tornados zijn nu ook niet nieuw. Just Cause 4 heeft dit al gedaan. Maar ziet er overwegend wel top uit.

0

Aanbevolen voor jou