Battlefield 4 (hands-on) - Beter dan zijn voorganger | Gamer.nl

Battlefield 4 (hands-on) - Beter dan zijn voorganger | Gamer.nl

EA Sports heeft een gratis FIFA 14 Ultimate Team: World Cup-modus aangekondigd voor FIFA 14.

Wie de bèta van Battlefield 4 heeft gespeeld, kan moeilijk ontkennen dat de game indrukwekkend oogt. Sta je voor de eerste keer bovenop de nu al beruchte wolkenkrabber in The Siege of Shanghai, dan zie je direct waar de reeks zo ontzettend goed in is: een overtuigend slagveld neerzetten waar jij als soldaat in rond mag zwerven op zoek naar glorie of een heldendood. Hoogstwaarschijnlijk vind je beide in een gemiddeld potje Battlefield.

Mooi maar dodelijk

Het is natuurlijk niet de eerste keer dat we de map zien; op de afgelopen E3 mochten we voorzichtig ruiken aan een door oorlog geteisterd Shanghai. Maar nu de servers gevuld zijn met gamers die al dagen alleen maar deze bèta spelen, is het een virtuele wereld van verschil. Even rustig rondkijken en genieten van alle pracht en praal is er niet meer bij. Integendeel. In de nieuwe omgeving, bestaande uit heel veel hoge gebouwen en veel kleine gangen zoals die in een verlaten metrostation, is het vooral heel erg uitkijken geblazen. Op iedere hoek van de straat, op ieder dak of achter iedere blokkade kan een vijand staan.

Vooral de daken van wolkenkrabbers zijn een geliefd plekje voor sluipschutters, van waar zij een relatief veilige straat kunnen omtoveren tot een waar slachthuis. Dit maakt het des te zuurder dat er in het level slechts één wolkenkrabber daadwerkelijk kan instorten. De aanblik van die ene wolkenkrabber die in luttele seconden naar beneden raast maakt echter veel goed. We hadden zelfs een keer het voorrecht om, hangend aan een parachute bijna tegelijkertijd met de wolkenkrabber richting aarde te vallen, met overal om ons heen het gekraak van beton en het gerinkel van vallend glas.

Een beter voorbeeld van het nieuwe levelution kunnen we ons haast niet voorstellen, want waar eens een blinkende wolkenkrabber stond, ligt nu een hoop verwrongen staal en gebroken beton bedekt onder een gigantsiche stofwolk. Het toont de nieuwe manier waarop ontwikkelaar DICE de maps meer leven wil inblazen. En dat is, zoals de bèta ons voorlopig toont, toch aardig gelukt. We zien veel meer destructie in de vorm van ontploffende wagens, afbrokkelende afrastering, verwoeste beelden en vooral heel veel gesneuvelde glazen panelen.

Battlefield 4

Beter dan zijn voorganger

Maar hoe mooi alles er ook uitziet, de meest opvallende veranderingen zien we eigenlijk terug in bijvoorbeeld een verbeterde interface en een gestroomlijnde Battlelog. Vooral laatstgenoemde kon wel een opknapbeurt gebruiken en krijgt die dus ook in Battlefield 4. De nieuwe plek waar je alles regelt en vrienden uitnodigt voor een potje oogt een stuk overzichtelijker, met duidelijke ingangen naar favorieten servers, aanbevolen servers en servers waar vrienden spelen. Ook de manier waarop je jouw wapens kiest is een stuk vereenvoudigd en laat bijvoorbeeld direct zien hoe goed een wapen is ten opzichte van je huidige wapen. Bovendien lijkt deze nieuwe versie een stuk stabieler dan zijn voorganger en dat is, gezien het feit dat het nog maar een bètaversie is, toch een prettig vooruitzicht.

Bijschaven lijkt sowieso het toverwoord in de aankomende Battlefield. Heel veel kleine irritaties, zoals hoe je spawnt bij je teamleden en het gebrek aan de mogelijkheid om het hoekje om te kijken, zijn op de schop gegaan en zorgen ervoor dat Battlefield 4 aanvoelt als een verbetering op het vorige deel. Vooral het eenvoudig spotten van vijanden zal door menig serieuze Battlefield-speler met open armen ontvangen worden, aangezien dit het spelen in squads zoveel meer diepte geeft. Je spot een vijand, geeft dekkingsvuur en hoopt dat je medeteamleden een goede positie zoeken om te flanken.

Maar hoe fijn we de nieuwe en verbeterde onderdelen ook vinden, de bèta is overduidelijk nog maar het topje van de ijsberg. Wat Shanghai oogt in eerste instantie dan wel indrukwekkend, het is ergens ook wel een beetje een saaie, grijze omgeving die we na vier dagen spelen wel gezien hebben. We zijn nu al benieuwd naar de diversiteit in de slagvelden die DICE ons, hopelijk, gaat bieden. Slagvelden bestaande uit zowel stadse als open gebieden, waar verschillende speelstijlen perfect tot hun recht komen. Daarnaast hebben we nog steeds niet met de Commander-functie mogen spelen en zijn we razend benieuwd hoe we straks via onze tablet de strijd aanbinden met gamers wereldwijd. Gelukkig is het nog maar een paar weekjes wachten.

Battlefield 4


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou