De marketingmedewerkers van ontwikkelaar DICE pakten het goed aan. Een teaser-filmpje met enkele beelden die bijna té mooi waren zorgde voor een kleine hype op het internet. Niet geheel onterecht, want na een kleine dertig minuten van de singleplayer op de PC te hebben gezien, kun je niet anders dan enthousiast zijn.

Hoop en potentie

Het schept hoop dat de singleplayer er al zo goed uitziet, want de focus van DICE ligt nog steeds bij de multiplayer. De campagne is vooral toegevoegd om het publiek dat eerst bekend wil worden met de game tegemoet te komen. Niet iedereen wil meteen in het diepe gegooid worden en dat realiseert de ontwikkelaar zich. Dat de singleplayer volgens EA ook nog eens twaalf uur gaat duren, maakt de game des te interessanter.

Johnny Cash' God’s Gonna Cut You Down klinkt hard door de speakers. Je kijkt door de ogen van marinier Henry Black naar de andere soldaten die tegenover je in de Humvee zitten. Ze grappen over de dood en het betalen van de belasting. Het voertuig remt plotseling en hierdoor schieten alle hoofden tegelijkertijd naar voren. De achterkant gaat open en de felheid van het zonlicht neemt langzaam af. Je stapt de wagen uit en je ziet een Amerikaanse basis vol met soldaten en langsvliegende helikopters. Dat een oorlog in Irak en Iran er zo mooi uit kan zien. Eigenlijk wordt één ding vooral duidelijk: de beelden uit de teaser zijn net zo mooi als de eigenlijke game.

Lichteffecten

Het meest realistische aspect van Battlefield 3 zijn de lichteffecten. Het felle licht lijkt dwars door het scherm te komen en de contrasten in de omgeving worden extra benadrukt door de schaduwen. Zelfs de waslijnen die in een steegje tussen de huizen hangen splitsen de zonnestralen op. Terwijl je door hetzelfde steegje rent, weerkaatst je vizier het zonlicht. Je zou bijna vergeten dat je ook nog wat vijanden met kogels moet doorzeven.

Battlefield 3 is het paradepaardje van de nieuwe DICE-engine Frostbite 2. Een belangrijk onderdeel is de animatietechnologie die eerder door EA Sports is gebruikt. Dit maakt de bewegingen van de soldaten een stuk minder houterig dan bij de gemiddelde first person shooter. Het is wel zo dat iedereen net iets te sportief rent (je team bestaat bij wijze uit vier Rooney's) voor mannen die helemaal bepakt zijn, maar dat terzijde. De kunstmatige intelligentie lijkt ook dik in orde. Hoewel de meeste vijanden al van ver worden afgeschoten, beweegt je squad realistisch en geeft je team je ook echt dekking.

Kaboem!

Het grote schietgevecht begint en de eerste slow-motionscene  doet zijn intrede. Je squadgenoot wordt neergeschoten, het bloed spat op het scherm en je moet hem zo snel mogelijk in veiligheid brengen. Dit doe je door op de letter S te drukken, net als tijdens de vuistgevechten die je moet winnen door precies op het juiste moment de goede muisknop in te drukken. Het zijn deze tussenfilmpjes – want ze zijn in feite gescript – die je echt in de game betrekken.

Een rpg (rocket propelled grenade) op het balkon! De auto (een andere dan in het filmpje, dus dat voorspelt veel goeds) waar je achter schuilt wordt geraakt door de raket. Je vliegt spectaculair de lucht in en komt op je rug neer. Het is tijd om wraak te nemen. "Throw a grenade on the second balcony!" Zo gezegd, zo gedaan. De granaat gaat af en de helft van het balkon is omgetoverd in puin en stof. De rand van het balkon ligt op de straat en van de vijand is niets meer te bekennen.

De ontploffingen in Battlefield 3 zijn echt om te smullen. Bijna alles kan kapot en toegegeven: wie houdt er niet van dingen opblazen? Wanneer je achter de deur van een auto schuilt, moet je eerst beide ramen kapot knallen wil je de vijand van een beschutte locatie kunnen raken. Ook de plantjes op het balkon waar je op een gegeven moment achter schuilt worden door een scherpschutter tot compost geschoten. De tweede slow-motionscene vindt plaats: je schiet met een bazooka naar het gedeelte van de flat waar de sniper zich ophoudt. Een groot zwart gat met veel rook is het resultaat. Het reclamebord dat aan het gebouw vastzit bungelt van links naar rechts.

Schieten en stofwolken

Tijdens de schietgevechten merk je dat het vizier door de terugslag meebeweegt bij elk schot. Je bent hierdoor sneller geneigd om te bursten (vuren in salvo’s) in plaats van te sprayen (lukraak, onophoudelijk vuren). In de verte zie je de kogels afketsen. Ze zorgen uiteindelijk voor het ontstaan van een grote stofwolk. Het zicht op de situatie verslechtert en het wordt door het geschreeuw van je teamgenoten nog moeilijker om de vijanden te zien. Je pakt al snel een flink machinegeweer. Deze wapens schieten iets stroever en langzamer, maar hebben de kracht om in een korte tijd een hele straat naar de Filistijnen te helpen. En hoe saai het ook klinkt: diezelfde stofwolken zijn het belangrijkste aspect van de ravage.

Naast de graphics zijn ook de geluiden in Battlefield 3 erg goed uitgewerkt: je hoort de kogels echt langs je vliegen. Het belangrijkste aspect is de ruimte. Wanneer iets dichtbij gebeurt, hoor je het veel duidelijker en harder. Dat lijkt redelijk vanzelfsprekend, maar DICE tilt het echt naar een hoger level: de geluidsdynamiek is fenomenaal. Je kunt gemakkelijk horen wat op dat moment voor jou de belangrijkste geluidseffecten zijn.

"Take the machinegun", roept een soldaat terwijl hij wijst naar de mitrailleur van de Humvee. Na een minuutje schieten val je plotseling van het voertuig af. Een aardbeving vindt plaats. Je kijkt omhoog en ziet een grote flat die langzaam valt. Het gebouw overschaduwt je en komt langzaam op je af. Een zwart scherm volgt met de bekende ruisklanken uit de trailer van Battlefield 3. Lichtelijk uitgeput sluit je de ogen. Adem in, adem uit. Even bijkomen. Na enkele seconden merk je dat je niet eens zelf hebt gespeeld. Kun je nagaan.