Ongeveer 150 jaar in de toekomst, in een land dat bedekt is met ijs strijden twee facties voor het laatst stukje onbevroren land. Dit is de setting voor Battlefield 2142 en het nieuwste deel in de populaire Battlefield franchise.

Net als alle andere Battlefield games zullen ook in dit deel de gevechten en de voertuigen een grote rol spelen en kunnen 64 spelers tegen elkaar spelen. De aanwezige pers op de EA Showcase mocht de game ook eens proberen in een demo tegen de ontwikkelaars. De map die gespeeld werd was City Power Plant, een groot industrieterrein met een brug die beide kanten aan elkaar verbind.

Er werd door ons 16 man tellende team gespeeld in de Titan Mode. Doel was het vernietigen van de Titan, een soort groot ruimteschip, van de vijand waarbij eerst de shields gedeactiveerd moesten worden op het terrein. Uiteraard moesten we onze eigen Titan bewaken. Om het wat makkelijker te maken en om ons de kans te geven te zien wat de game allemaal te bieden heeft waren alle 40 unlockable weapons voor ons ter beschikking gesteld die je zelf in de game zult unlocken naarmate je vordert.

Klassen

Er zijn een aantal veranderingen doorgevoerd in het klassesysteem. Er zijn vier klassen waaruit gekozen kan worden en deze hebben nog niet zoveel items als dat we gewend zijn in de voorgaande Battlefield titels. No worries, want wanneer je een nieuwe rank krijgt zullen nieuwe items verkregen worden. Wanneer je de hoogste rank in de game behaalt zul je meer dan 1500 verschillende combinaties van soldaten hebben. Erg handig want op die manier kun je voor elk gevecht de beste soldaat inzetten.

Een andere opvallende verandering in Battlefield 2142 zijn de medics. In de game is niet een specifieke medics klasse. Ditmaal kan de standaard assault klasse een medic kit unlocken die gebruikt kan worden om je teammaten te healen. Dit klinkt makkelijk maar het is bijvoorbeeld niet mogelijk om meerdere medic kits tegelijkertijd te bezitten. De medic kit dient op de grond gelegd te worden en zal langzaam de gewonde teammaten in de buurt genezen. Daarnaast zijn er unlockable defibrillatoren te vinden waarmee je gesneuvelde squad genoten tot leven kunt wekken. Deze verandering brengt extra teamplay met zich mee en communicatie is dan ook van cruciaal belang.

Teamwork & Titan Mode

Wat direct opvalt is dat het in Battlefield 2142 van groot belang is om een goed georganiseerd team te hebben. Als team verdien je gezamenlijk punten die ervoor zorgen dat je wapens, upgrades en andere items snel kunt verkrijgen. We speelden met vier teams van vier man tegen de ontwikkelaars.

Niet alleen in teamplay zeer belangrijk, ook de squad leader heeft een belangrijkere functie dan in de voorgaande Battlefield games. Zo kunnen squad members respawnen op de locatie van de squad leader, een erg handige feature. De squad leader kan als enige nieuwe items in het spel stoppen zoals een respawn spot, een sentry gun en een drijvende gun droid die je squad meer vuurkracht kan geven. Teamplay is van groot belang om de missile silos te veroveren, een vereiste als je de map wilt winnen want de silos beschermen de Titan van de squad. Met ons team lukte het om twee shields down te krijgen in de speelsessie.

Wanneer je alle shields kapot gemaakt hebt is het tijd om de Titan van de tegenstander over te nemen. Dit kan door er met vliegende voertuigen heen te vliegen en de core van de Titan kapot te schieten. Een behoorlijke lastige opgaaf zoals we in de trailer zagen. Wanneer de Titan eenmaal is overgenomen moet je maken dat je wegkomt want anders ontplof je samen met de Titan. Bonuspunten krijg je als je heelhuids van de Titan weet weg te komen door op een veilige plek te respawnen of met je parachute naar beneden te springen. Belangrijk is dat je squad leader zo lang mogelijk overleeft want hij kan ervoor zorgen dat er een respawn punt komt in de Titan. Legt de squad leader echter eerder het loodje dan zul je je opnieuw een weg moeten banen naar de Titan. De Titan Mode is bijzonder leuk en spannend. Het geeft een nieuwe dimensie aan teamwork en de interface geeft goed aan hoe je team en dat van de tegenstander ervoor staat. De Conquest Mode is trouwens nog gewoon van de partij in Battlefield 2142 want waarom een goede feature eruit slopen?!

Zit er toekomst in?

Zitten Battlefield fans nu eigenlijk wel te wachten op een Battlefield titel die zich in de toekomst afspeelt? In feite is het een logisch vervolg dat de Battlefield fans hadden kunnen verwachten en waar velen ook op hoopten. Toen de ontwikkelaars van DICE na Battlefield 1942 aankondigden dat zij een Battlefield gingen maken die zich in de huidige tijd ging afspelen stuitte dit ook op veel protest maar het resultaat viel in goede aarde. Hetzelfde doet zich nu voor bij 2142 en het uiteindelijke resultaat zal uitwijzen of DICE er goed aan heeft gedaan 150 jaar in de toekomst te springen met de franchise.

Voor zover ik nu al een oordeel over de game kan geven denk ik dat de liefhebbers zeker niet teleurgesteld zullen worden. Met de focus op de teamplay en nieuwe modes, nieuwe wapens en voertuigen voelt Battlefield 2142 helemaal nieuw maar is toch de vertrouwde Battlefield intact gebleven. Voeg daar nog eens schitterende graphics aan toe die de sfeer ten goede komen aan toe en een toptitel staat op ons te wachten.