Het was ongeveer een klein jaartje terug dat ik door onze onze eigen gameguru Joran attent werd gemaakt op een game die hem en een aantal van zijn lotgenoten al enkele maanden in de greep hield. Het spel bleek al een behoorlijke tijd in de winkels te liggen, maar het aantal online servers was praktisch nihil. In zo'n geval gaat het dan meestal niet om een topper waarvan je wakker zou moeten liggen. Tijdens een kleine LAN die enkele weken later plaatsvond moesten we er dan toch aan geloven: het spel 'Codename Eagle' (CE) moest en zou door Joran worden gemultiplayered. Wisten wij veel dat we nog voor het einde van datzelfde weekend de nieuwste aanwinsten voor de CE-community zouden zijn. Het spel bleek namelijk de ideale combinatie tussen verschillende genres te zijn en bracht verlossing van de Counter-Strikes en Unreal Tournament's die normaal onze LANparties vulden. Tijd voor een vervolg

We zijn nu alweer enkele jaren verder na de release van CE en developer DICE heeft z'n nieuwste creatie afgerond: Battlefield 1942. Dit spel pakt het succes van z'n voorganger op, maar heeft dit keer een stuk meer moeite in de multiplayer gestoken.

Net zoals zijn voorganger is het besturen van voertuigen één van de belangrijkste elementen in Battlefield 1942. De besturing hiervan gebeurt in een manier die erg arcade aandoet, maar gelukkig wel logica maakt met de natuurwetten zoals we die kennen.

Naast het hanteren van een ruime selectie aan wapens zoals pistolen, machinegeweren en natuurlijk de bazooka, is het in veel gevallen effectiever om in één van de voertuigen een testritje te maken. Wat dacht je van de Amerikaanse Sherman of de Russische T34/85 tanks? Mocht je van het lichtere werk houden dan kan je natuurlijk ook een Jeep of met raketten bewapende truck gebruiken.

In plaats dat we enkel het stuurwiel van een tank en jeep kunnen hanteren, vallen ook de lucht en het water onveilig te maken. Dankzij de volledige schaalbaarheid van Battlefield 3D-engine heeft het spel als één van de weinige de kracht om ook actie in de lucht ruim spel te geven. Denk daarbij niet alleen aan fighters die gronddoelen kunnen bombarderen en elkaar uit de lucht schieten, maar bedenk eens hoe je een vijandelijke stelling bombardeert met je eigen B17 Flying Fortress.

De Japanners die natuurlijk hun (A6M) Zero's in het luchtruim inzetten, gebruiken die veelal in combinatie met hun indrukwekkende zeevloot. Zo kunnen vliegtuigen opstijgen van vliegdekschepen, die op hun beurt weer bescherming krijgen van cruisers en onderzeeërs. Elk van deze cruisers bestaat weer uit meerdere bemanningsposten, waardoor je minimaal een man of 4 nodig hebt om een cruiser volledig te bemannen.

Capture the flag..ter land, ter zee...

Wie dacht dat de bekende CTF-mode z'n laatste dagen heeft geteld, zal in Battlefield ontdekken dat er een volledig nieuwe dimensie aan deze variant is gegeven. Juist omdat de meeste vlaggen op meerdere manieren te bereiken zijn, blijft het interessant om methodes met elkaar af te wisselen.

Omdat de locaties waar vlaggen staan ook direct worden gebruikt als spawnpoint is het verstandig om er altijd een redelijk aantal bezet te houden. Een verliezende partij zal steeds minder spawnlocaties krijgen, maar spawnt daardoor wel allemaal op dezelfde locatie. Het veroveren van een laatste vijandelijke vlag is dus vaak ook het moeilijkst.

Naast de 'Conquest' en 'capture the Flag' modes, is er natuurlijk ook de gebruikelijke Team Deathmatch. Deze laatste voegt niet veel toe aan orginaliteit van het spel, maar is erg geschikt wanneer de teamplay in een spel stroef verloopt. Battlefield is namelijk een spel dat erg geschikt is voor clan-play.

Massa's

Dat het aantal van 35 verschillende voertuigen indrukwekkend is, spreekt voor zichzelf. Maar de 16 missies die zich in de finale versie bevinden zijn ook niet bepaald mis. Zo is het spel opgedeeld in 4 gebieden, waaronder West- en Oost Europa, Noord Afrika en de Zuid Pacific. Elk van deze gebieden heeft ook weer 4 missies waaronder Midway, Operation Market Garden, Stalingrad en het beruchte Omaha Beach.

Dit alles zou volgens DICE zelfs goed op een 56k6 te spelen moeten zijn. Sinds de kritiek die er kwam op de lag van Codename Eagle is er 2 jaar lang gewerkt aan een nieuwe netwerk-code voor Battlefield. Deze zou de lag van het spel tot een minimum moeten beperken.

Tot slot

Met de demo en beta in ons achterhoofd, lijkt het alvast niet meer mis te kunnen met deze game. Battlefield 1942 geeft met overtuiging een nieuwe dimensie aan het begrip 'teamplay' en lijkt zich met recht dé opvolger van Codename Eagle te mogen noemen.

Verwacht deze week de review waarin we de score geven en meer vertellen over de specifieke voertuigen, wapens en levels.