Battalion 1944 (Early Access hands-on) | Gamer.nl

Battalion 1944 (Early Access hands-on) | Gamer.nl

Battalion 1944 doet een poging je terug te nemen naar een tijd dat Tweede Wereldoorlog-shooters als Medal of Honor en Call of Duty populair waren. Gedeeltelijk lukt dat: de game geeft een aardige impressie van de schietspellen uit het begin van dit millennium. Helaas herinnert de Early Access-versie je vooral aan de slechte kanten van dit subgenre, die we zijn vergeten in de nostalgie.

Call of Duty en Battlefield vechten al zo lang om de beste shooter van het jaar, dat er een hele generatie is opgegroeid die de eerste delen niet eens meer kent. Daarom heb je tu en de knallende trailers van Call of Duty: Super Warfare en Battlefield 17 altijd een paar ouwe zemelaars zitten die je willen herinneren aan hoeveel beter het vroeger allemaal wel niet was. Weet je nog, voor de perks en de puntjes, zonder al dat gedoe? Nou, zei indie-ontwikkelaar Bulkhead Interactive, dan maken wij die toch?

Dat de Kickstarter voor het nostaligsche Battalion 1944 binnen no-time een driedubbel succes was, mag dan ook geen verra ing heten. Na een kleine twee jaar ontwikkeling is de game opengegooid voor het grote publiek via Early Acce en kunnen we een kijkje nemen.

Battalion 1944

Gemaakt voor veteranen

Garands, MP40’s, BARs, Lugers, de Kar98k Scoped: de gemiddelde dertiger die is opgegroeid met schietspellen hoef je niet meer uit te leggen waar deze namen voor staan en hoe je er mee moet spelen. En dat is exact het idee waar de makers van Battalion 1944 op inspelen. Geen ruimte voor uitleg, geen tutorials; hier heb je een schietbaantje waar je op kunt oefenen en even je muis kunt instellen, daar is de lijst met servers en potjes waar je in kunt springen, en gaan met die banaan. Geen poespas, that’s it.

De levels zijn thematisch gezien wat je ervan verwacht: een groen Ardennen-achtig bos, een bruin loopgravengebied en een paar kapotte grijze stadjes waaronder een in Nederland. Alleen een woestijnlevel mist eigenlijk nog. De levels voelen redelijk klein aan, dus verwacht zeker niet de openheid van Battlefield. En ondanks de verwijzingen van de ontwikkelaar naar Call of Duty en Medal of Honor, lijkt de gameplay in praktijk net wat meer geïnspireerd door het wat hardere Counter-Strike.

De hoofdmodus is dan ook Search & Destroy (zelf noemen ze het Wartide); Capture the Flag en Team Deathmatch hangen er een beetje bij om in rond te klooien. Die focus op veteranen laat zich direct zien in de mensen die het spel al hebben gekocht. De playerbase die Battalion in korte tijd heeft opgebouwd is al helemaal thuis in de levels, staat op alle plekken waar je niet hoort te staan, luistert naar voetstappen door het halve level, springt al ratelend met perfecte aim uit alle hoeken en negen van de tien keer heb je geen idee vanuit welk raam je gecamped wordt (een killcam ontbreekt).

Battalion 1944

Tot zover het goede nieuws

Als dit is wat je zoekt: helemaal prima. Toch hangen er behoorlijk wat haken en ogen aan Battalion momenteel. Grafisch is de game niet bepaald sterk, iets dat we normaal zouden negeren gezien het om een Early Acce -titel gaat, maar er zijn tijdens de ontwikkeling enkele rare keuzes gemaakt. Zo hebben veel levels last van een irritante hoeveelheid crushed blacks. Alles wat grijs is wordt gitzwart gemaakt voor filmisch effect. Naast dat het hele stukken van de omgeving onleesbaar maakt, geeft het een automatisch voordeel aan Axis-spelers die in hun zwart-grijze uniform soms nagenoeg onzichtbaar zijn.

Daarnaast haalt de game de hel terug die online gamen in het jaar tweeduizend-zoveel heet. Servers zijn vaak leeg, het duurt een eeuwigheid om een potje te starten of je start middenin in een game die al halverwege is, teams hebben vrijwel nooit een gelijk aantal spelers en rage-quitten bij de vleet, connecties met de host gaan regelmatig verloren… en dat naast de gebruikelijke crashes die bij een Early Acce -titel lijken te horen. Daarbovenop hebben veel spelers al sinds release last van een bug die er voor zorgt dat het vijf volle minuten duurt eer je de game kunt starten. Dat is gewoon bizar, want wat is dat programma in vredesnaam aan het doen?

Battalion 1944

Ze zijn klein en beperkt in hun middelen, maar we verwachten beter van een ervaren team als Bulkhead Interactive, dat eerder succesvol The Turing Test heeft uitgebracht. Daarnaast beantwoordt de game zijn belangrijkste vraag niet: waarom zou je deze moderne nostalgische trip spelen als het verder niets beters of mooiers biedt dan oude, prima speelbare, games als Counter-Strike? Wat zijn de plannen voor de toekomst? Wij zien het niet, dus aan de slag, Bulkhead!

Battalion 1944 is verkrijgbaar via Steam Early Acce . De uiteindelijke versie van de game verschijnt naar verwachting ergens in 2019.

Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou