Het spel begint als The Joker is opgepakt door Batman en afgeleverd wordt bij het gekkenhuis Arkham Asylum. Batman beseft dat het allemaal net iets te gemakkelijk is gegaan en vertrouwt het zaakje niet. Hij besluit mee naar binnen te gaan om er zeker van te zijn dat The Joker in zijn cel belandt. Eenmaal in Arkham Asylum weet The Joker te ontsnappen met behulp van Harley Quinn. Vanaf dat moment is Arkham Asylum het domein van de 'bewoners' van de gevangenis. Aan Batman de taak om al het gajes weer veilig achter slot en grendel te krijgen en achter The Joker aan te gaan.

Batman: Arkham Asylum is een game gebaseerd op de licentie van de Batman-stripverhalen en wordt in samenwerking met DC Comics en uitgeverij WildStorm gemaakt. Verwacht geen maniakale, sadistische Joker zoals Heath Ledger hem vertolkte in The Dark Knight, maar een meer getrouwe overzetting van de Joker uit de stripboeken. In het ongeveer tien minuten durende openingsfilmpje komen al de nodige (flauwe) grappen voorbij.

Behalve The Joker en de eerder genoemde Harley Quinn, komen nog een aantal superschurken uit het Batman-universum voorbij, waaronder Killer Croc, Bane, Victor Zsasz en The Riddler. Volgens Eidos kunnen we rond de tien superschurken verwachten in het uiteindelijke spel. Tijdens je onvrijwillige verblijf in Arkham Asylum zullen je voornaamste tegenstanders de handlangers van The Joker zijn.

Batman: Arkham Asylum is een third-person actie-adventure game, waarin een balans gezocht wordt tussen vechten en detective-elementen. Het spel geeft je de mogelijkheid om Arkham Asylum en het eiland waar het op staat te verkennen. In welke mate je volledig vrij bent om te gaan en staan waar je wilt, is nog onduidelijk. Na het zien van de eerste beelden bekruipt ons toch het gevoel dat je telkens in een bepaalde richting gedirigeerd wordt. Detectivewerk zal worden afgewisseld met vechten en de ontwikkelaars hebben aangegeven hier een goede balans in gevonden te hebben.

Voor Batman: Arkham Asylum hebben de makers het zogenoemde FreeFlow-vechtsysteem ontwikkeld. Gelukkig is Batman niet vies van een beetje bloed op zijn handschoenen en dus zal er genoeg afgeknokt worden. Het vechten is verdeeld over vier basisbewegingen; 'Strike', 'Counter', 'Stun' en 'Evade'. Met een combinatie van slaan, wegduiken en het counteren van de tegenstander schakel je hele groepen vijanden uit. Door zo lang mogelijk combo's te maken, verdien je ervaringspunten waar je gadgets sterker van worden. Bij de genadeklap van de laatste tegenstander in een groepje krijg je een close-up te zien en voltrekt die laatste klap zich in slow motion wat er vrij spectaculair uitziet. Voor de vechtliefhebber zal deze versimpelde besturing misschien weinig uitdagend klinken, maar het systeem werkt en oogt goed en Batman: Arkham Asylum heeft veel meer te bieden dan alleen maar een partijtje knokken.

Batman is oorspronkelijk een detective en dat hebben ze duidelijk verwerkt in de game. Als je overschakelt naar de detective-modus, met een simpele druk op de knop, krijg je tips over hoe je verder komt in de huidige situatie. Ventilatieschachten en bedieningspanelen lichten op en ook krijg je informatie over gebruiksvoorwerpen en de wapens van je tegenstanders.

Gadgets zijn een onmisbaar onderdeel van Batman en die zijn dan ook goed vertegenwoordigd. De bekende Batarang is aanwezig in twee varianten: de gewone Batarang, die je als een soort boomerang door de ruimtes slingert én een explosieve versie ervan. Helaas werkte de ontploffing nog niet tijdens de demonstratie, maar aangezien de overige details in het spel mooi uitgewerkt zijn, zal ook dit wel goed komen. Ook heb je de Bat-Claw in je arsenaal. Hiermee kun je gemakkelijk op hoge en moeilijk te bereiken plekken komen en van daaruit je vijanden of de omgeving observeren. Of je laat je ondersteboven naar beneden zakken. Wanneer je recht boven een slechterik hangt, grijp je de tegenstander, wikkel je hem in het touw en laat hem lekker bungelen. Op die manier zaai je ook nog eens angst en verwarring bij zijn maten.

Grafisch ziet Batman: Arkham Asylum er erg goed uit. De gangen en ruimtes van Arkham Asylum zijn gedetailleerd en sfeervol en ook de personages zien er allemaal tot in de puntjes verzorgd uit. Naar alle waarschijnlijkheid zal het spel zich alleen maar op het eiland afspelen waar het Asylum zich bevindt. Afwisseling in de verschillende gangen en kamers is dan wel gewenst. Helaas kregen we maar weinig locaties te zien, waardoor het lastig is om hier nu al een oordeel over te geven.

Het volledige spel zal rond de tien uur aan gameplay bevatten en hopelijk zit er genoeg variatie in de opdrachten die je voor je kiezen krijgt om het geheel interessant te houden. Je kunt duidelijk zien dat het team achter Arkham Asylum echte Batman-fans zijn en dat er met veel liefde aan deze game gewerkt wordt. Het Batman-gevoel wordt goed overgebracht, vooral als je je meer als roofdier gaat gedragen en je prooi vanuit de hoogte besluipt en uitschakelt. Voordeel van de striplicentie is dat er een stuk rustiger aan de game gewerkt kan worden dan wanneer er de tijdsdruk van een filmrelease opgelegd wordt. Met een releasedatum in juni 2009 hebben de mannen van Rocksteady nog een paar maanden om alle puntjes op de i te zetten.