In de tweehonderdduizend jaar dat de mensheid onze aardkloot bewandelt, ontbost en vervuilt, is geen enkele der homo sapiens het idee ontsproten om een degelijke game te ontwikkelen rond het fenomeen breakdancen. Totdat opeens twee gameontwikkelaars gelijktijdig in bad zaten en eureka riepen, een daarvan werkzaam bij Playlogic, een daarvan bij Sony. Voor Playlogic’s game met officiële Red Bull BC One-licentie zullen we nog even geduld moeten hebben, Sony’s game B-Boy staat al te trappelen op gereleased te worden. Wij mochten een vroege PS2-versie van het spel aan de tand voelen. Qua gameplay houdt B-Boy het midden tussen pakweg Mortal Kombat en Tony Hawk’s Pro Skater, met een vleugje Dance Dance Revolution. Twee breakdancers nemen het tegen elkaar op in een soort van arena, omringd door uitzinnig publiek. Om de beurt mogen ze elk hun beste moves laten zien, waarbij het aankomt op aspecten als originaliteit, flow en ritme. Wanneer je op één van deze onderdelen uitblinkt krijg je een soort van medaille toebedeeld en wie aan het einde van de rit de meeste medailles heet, mag zich de winnaar noemen. Bij het uitvoeren van de moves komt het neer op een goede overgang van de ene naar de andere move. Hiervoor zijn er vier basemoves in het leven geroepen, van waaruit je allerlei variaties op die basisbewegingen kunt doen. Niet elke move kan elke andere move daardoor opvolgen, waardoor je flink wat moet oefenen om een goede sequentie in de vingers te krijgen.De hoofdmode van het spel is een carrièremode, waarin je als nietsbetekenende breakdancer met een handjevol bewegingen, langzaam maar zeker carrière maakt. Je leert nieuwe moves, krijgt nieuwe outfits en je gymzaal wordt naarmate je vordert, steeds luxer qua interieur en mogelijkheden. In deze gymzaal kun je ook je moves oefenen, zonder de tijd- en prestatiedruk die tijdens de wedstrijden aanwezig is. Grafisch weet B-Boy opvallend goed uit de bus te komen. De personages zien er goed uit en bewegen zeer natuurlijk. De verschillende moves gaan naadloos in elkaar over. Bij de meest spectaculaire moves zorgen speciale lichteffecten voor wat extra elan. De arena’s zijn levendig, met publiek dat reageert op je prestaties en de muziek. De muziek klonk mij zelf trouwens niet al te bekend in de oren, maar lijkt wel goed bij het breakdancen te passen. De beat, die van belang is voor het juist timen van je moves, komt in ieder geval steeds duidelijk naar voren. B-Boy is een origineel spel, maar afgaande op de alphaversie die we gespeeld hebben, is het moeilijk een prognose te doen over het succes. Er waren nog veel bugs aanwezig, waardoor de carrièremode niet echt van de grond kwam. Ook werd het op den duur vervelend steeds te moeten wachten terwijl de AI zijn ding doet, maar mogelijk dat hier in het volledige spel een oplossing voor gevonden is. Het idee is in ieder geval leuk; dat men daar de afgelopen tweehonderdduizend jaar niet opgekomen is!