Awesomenauts. De naam is een verbastering van astronauts, maar dan over de top. De Nederlandse ontwikkelaar Ronimo werkte twee jaar aan de game die de werktitel OMG Space! droeg. Spacey is deze op multiplayer gerichte sidescrolling platformer zeker, met drie verschillende planeten om op te vechten: Sorono, Ribit IV en AI station 404. Jij bent een van de stoerste huurlingen van het heelal, een Awesomenaut, die samen met zijn team de kanonnen van de tegenstander neer moet halen. Maar het zou geen intergalactische oorlog zijn als de tegenstander jou niet hetzelfde probeerde te flikken.

Verwacht geen ellenlange carrièremodus. Eerder een maffe, snelle multiplayer-platformer waarin elke Awesomenaut zijn eigen, unieke wapens heeft om vijanden te lijf te gaan. Je kunt in je eentje wel even aanprutsen in oefenlevels, maar het gaat om het online gamen tegen anderen. En als er niemand online is – je gamet bijvoorbeeld op onmogelijke tijden - dan worden er computergestuurde bots ingezet. Daag je liever je vrienden uit, dan kun je dat zowel online als met z'n allen op dezelfde televisie doen.

Krang

De Awesomenauts bestaan tot nu toe uit zes grappige personages: Froggy G de kikker, Lonestar de cowboy, Yuri de aap, Clunk de robot, Leon de kameleon en Voltar de healer. Vooral die laatste is een geval apart. Hij doet denken aan de boosaardige Krang van de Turtles, hij heeft ook bovenop zijn lichaam een gezicht en hersens op sterk water. Maar dat is niet het enige. Terwijl de andere Awesomenauts hun weg vechtend, schietend met guns en slaand met zwaarden afleggen, kan Voltar niet zelf vijanden aanvallen. Alleen door andere wezens of de omgeving te manipuleren snoept hij stukken af van de tegenstanders hun levensmeter. Bijvoorbeeld door bijtende minibeestjes op ze af te sturen.

Zelf ben je ook niet onoverwinnelijk. De slechterikken laten je niet zonder slag of stoot winnen. Ze doen er alles aan je kapot te maken en groeperen zich, als je tegen de computer speelt, vaak om hun kanonnen heen om vervolgens niets over te laten van je levensbalkje. Soms gaat dat zo ontzettend snel dat je moet weglopen en -springen om je meter met een item weer op peil te brengen.

In principe is doodgaan in Awesomenauts geen ramp, maar je verschijnt niet op de plek waar je het loodje legde. Opnieuw zit je in je raket en crash je neer op de planeet. Dat kost je wat tijd, waarin het kanon dat je moet verdedigen schade kan oplopen. Maar het heeft ook een voordeel. Je komt weer langs het winkeltje waar je upgrades kunt kopen. Als je genoeg punten hebt verzameld, zijn die in te ruilen voor speciale wapens om de vijand extra hard terug te pakken.

Helmpje met hoorns

De Gorillaz-achtige cowboy Lonestar kan zijn wapen, een rondrennende stier, een helmpje met hoorns geven om extra schade mee aan te richten. Maar je kunt er ook voor kiezen zijn dynamietstaven te upgraden naar extra schadelijke bommetjes. Er komen heel wat vijanden op je af in allerlei groottes en sterktes, dus deze upgrades komen goed van pas.

Je speelt steeds meer upgrades vrij, dus je kunt blijven terugkomen. Al is het alleen om de supercatchy Awesomenauts-titelsong te horen, die doet denken aan glamrock uit de jaren ’80. Deze achtergrondmuziek is net zo upbeat als Awesomenauts zelf. Sonic Picnic componeerde de deuntjes, die gebaseerd zijn op de zes personages uit de game. Zo zul je bij de hip-hoppende Froggy G uiteraard geen klassieke muziek, maar eerder oldschool Dr. Dre-rap horen.

De heren van Ronimo werken de hele zomer door om te zorgen dat Awesomenauts in oktober te vinden is op Xbox Live en PlayStation Network. Helaas geen release voor Wii, wel de mogelijkheid achievements en trophies binnen te slepen. Ronimo is van plan na release nog meer speelbare personages met upgrades beschikbaar te stelen, dus wij rekenen stiekem alvast op meer dan een hap-snap-en-vergeet-titel.